Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Mit anlæg er strømopdelt i to afsnit. Skyggebanegården fødes direkte af CS3 og/eller ECoS og det synlige afsnit af en booster.
S88-tilbagemelding (den "gamle" 6088-boks) virker fint på min skyggebanegård, udgang 1-9. Nu har jeg imidlertid forbundet udgang 10 og 11 til en del af den synlige strækning (som altså strømfødes af booster). Og det virker ikke.
Så nu er jeg blevet i tvivl om man overhovedet kan bruge samme 6088-boks på tværs af boosterafsnit ? Eller man skal have separate S88'ere - og hvordan skal de så forbindes ? De sidder jo i serie på CS3/ECoS - skal de have hver sin "0" fra hhv. CS3/ECoS og booster ?
Jeg har "grundforsket" i Märklin systemoversigter på nettet, men har ikke fundet nogen der illustrerer denne problemstilling...
Ok - men hvordan ville du så gøre? Een S88 må kun “tilhøre” eet strømafsnit? Og den skal forbindes til den “nul”, der gælder for det afsnit? Men kan godt sættes i serie med S88, som er tilsluttet andre strømafsnit?
Vh Kresten
Jeg er ikke helt med på dit spørgsmål. Jeg har i mit tidl anlæg haft 4 s 88 moduler og 2 boostere, en cs3+ en cs2 og har aldrig hørt /oplevet at udgange fra s88 kun kan anvendes i een stømkreds, har i hvert fald ikke haft det problem. Brugte digital strøm en trafo med en gl Delta boks - i øvrigt til betjening af øvrige moduler - lys i 74xxx signaler, drev i sporskifte etc.
Med venlig hilsen
Mogens
Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.
Nej - men logikken KUNNE være, at S88 simpelthen bare formidler et signal om "kontakt" videre.
I så tilfælde skal kontakten jo være med kredsløbets "egen" nul/GND, og eftersom nul/GND er adskilte i forskellige boosterafsnit skulle hver S88-boks jo så have kontakt til boosterafsnittets nul/GND. Men kan godt være serieforbundne for at kunne sende signalet videre til CS3/ECoS.
Jeg bruger også en gl. Deltaboks (en per boosterafsnit) til digital styring. Men det har vel ikke noget med S88-tilbagemeldingen at gøre - det er jo
kørestrøm.
Men jeg ved det ikke - måske er ovenstående noget vrøvl... :-)
Det er desværre også den officielle måde at gøre det på. Jeg er heller ikke fan. Der er for meget der kan gå galt, hvis man ikke har styr på sine ledninger og farvekoder.
Den officielle måde taler om at oprette såkaldte massepunkter, hvor alle fælleslederne tilsluttes.
Det er bare et problem, hvis man samtidig arbejder med en lysbus (gul og brun ledning) og tror man kan forbinde de brune til banen