S88 på tværs af boosterafsnit

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Kresten »

Mit anlæg er strømopdelt i to afsnit. Skyggebanegården fødes direkte af CS3 og/eller ECoS og det synlige afsnit af en booster.
S88-tilbagemelding (den "gamle" 6088-boks) virker fint på min skyggebanegård, udgang 1-9. Nu har jeg imidlertid forbundet udgang 10 og 11 til en del af den synlige strækning (som altså strømfødes af booster). Og det virker ikke.

Så nu er jeg blevet i tvivl om man overhovedet kan bruge samme 6088-boks på tværs af boosterafsnit ? Eller man skal have separate S88'ere - og hvordan skal de så forbindes ? De sidder jo i serie på CS3/ECoS - skal de have hver sin "0" fra hhv. CS3/ECoS og booster ?

Jeg har "grundforsket" i Märklin systemoversigter på nettet, men har ikke fundet nogen der illustrerer denne problemstilling...

VH Kresten

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Mogens »

Har du "fortalt" din cs 3 hvor mange s 88 moduler du har - en klassisk udfordring.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af moppe »

Jeg ville ikke bruge den på tværs af boosterafsnit.

Klaus

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Kresten »

Mogens skrev: 17 jan 2021, 18:41

Har du "fortalt" din cs 3 hvor mange s 88 moduler du har - en klassisk udfordring.

Ja - indtil videre er det jo kun den ene 6088.

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Kresten »

Ok - men hvordan ville du så gøre? Een S88 må kun “tilhøre” eet strømafsnit? Og den skal forbindes til den “nul”, der gælder for det afsnit? Men kan godt sættes i serie med S88, som er tilsluttet andre strømafsnit?
Vh Kresten

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Mogens »

Jeg er ikke helt med på dit spørgsmål. Jeg har i mit tidl anlæg haft 4 s 88 moduler og 2 boostere, en cs3+ en cs2 og har aldrig hørt /oplevet at udgange fra s88 kun kan anvendes i een stømkreds, har i hvert fald ikke haft det problem. Brugte digital strøm en trafo med en gl Delta boks - i øvrigt til betjening af øvrige moduler - lys i 74xxx signaler, drev i sporskifte etc.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Kresten »

Nej - men logikken KUNNE være, at S88 simpelthen bare formidler et signal om "kontakt" videre.

I så tilfælde skal kontakten jo være med kredsløbets "egen" nul/GND, og eftersom nul/GND er adskilte i forskellige boosterafsnit skulle hver S88-boks jo så have kontakt til boosterafsnittets nul/GND. Men kan godt være serieforbundne for at kunne sende signalet videre til CS3/ECoS.

Jeg bruger også en gl. Deltaboks (en per boosterafsnit) til digital styring. Men det har vel ikke noget med S88-tilbagemeldingen at gøre - det er jo
kørestrøm.

Men jeg ved det ikke - måske er ovenstående noget vrøvl... :-)

VH Kresten

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Kresten »

Jeg tror, jeg har fundet svaret her: https://www.stummiforum.de/viewtopic.ph ... &start=150 - helt tilbage fra 2008:

  1. Een S88 kan kun tilsluttes en strømkreds - dvs S88 kan ikke bruges "på tværs" af strømkredse.
  2. Alle S88 forbindes som sædvanligt, men kun den første forbindes til nul/GND.

Og der er til-og-med en tegning, som jeg vedhæfter.

s88_cs2_final2.jpg

VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af moppe »

Og der kører de med fælles nul for hele anlægget.

Gør du det?

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Søren »

Og der kører de med fælles nul for hele anlægget.

Det er desværre også den officielle måde at gøre det på. Jeg er heller ikke fan. Der er for meget der kan gå galt, hvis man ikke har styr på sine ledninger og farvekoder.

Den officielle måde taler om at oprette såkaldte massepunkter, hvor alle fælleslederne tilsluttes.

Det er bare et problem, hvis man samtidig arbejder med en lysbus (gul og brun ledning) og tror man kan forbinde de brune til banen

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar