Gode råd til placering af kontaktspor for CS3+

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Magnus
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 apr 2020, 08:15
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Gode råd til placering af kontaktspor for CS3+

Indlæg af Magnus »

Fik en CS3+ og har fået sat den op til min lille bane og leget med de rigtig mange muligheder den giver for hændelser med betingelser og til brug med signaler og bremsemoduler.

Det er helt nyt for mig før har jeg blot haft en tilbagemeld kontakt på hele et spor eller sidespors længde der viste at der holdt et tog.

Med med CS3+'s muligheder så tænker jeg det er bedre at dele banen op i mange flere små kontaktspor f.eks. når et tog kører ind på stationen og når den har forladt og derved styre signaler.

Da der er så mange muligheder så tænkte jeg om er var nogen der kunne hjælpe med udfra min sporplan og kunne placere hvor det vil være fornuftigt at lave kontaktspor og placere nogle signaler.

Det er især ved min banegård markeret med en blå firkant. Her tænker jeg der skal være et signal i hver ende af hvert spor.

Da jeg gerne vil have så mange kontaktspor så min CS3 kan udnyttes godt med signaler og det skal jo laves før jeg begynder at lave ballast osv. på skinnerne.

Har I ellers andre ideer til min sporplan så lad mig høre.

togbane.jpg
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Gode råd til placering af kontaktspor for CS3+

Indlæg af Søren »

Hvis du benytter Woodland Scenics Scenic Cement til at lime ballasten fast, så kan du opløse det med lidt vand hvis du skal bygge om. Det er meget mere taknemmeligt end den sædvanlige "trælim, vand og opvaskemiddel", der hærder stenfast.

Tilbage til spørgsmålet:

For hvert perronspor vil jeg minimum sætte 2 kontaktspor. Med kontaktspor mener jeg typen hvor du isolerer den ene skinne. Jeg vil holde mig fra vippekontakter og reedkontakter. Det er ikke nær så fleksibelt.

Hvis du inddeler dit anlæg i blokke, så vil jeg også have blokkene inddelt i minimum 2 afsnit.

Du kan evt. inddele dine perronspor og blokke i 3 afsnit, men så blot forbinde det 3. afsnit, med et af de andre. Hvis du engang får brug for det, så er det klart og så kan du slutte det til din S88 bus.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

pejft
Stationsforstander
Indlæg: 98
Tilmeldt: 01 feb 2016, 17:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Gode råd til placering af kontaktspor for CS3+

Indlæg af pejft »

Når du tænker kontaktsport og CS3, kan du med fordel tænke på, at CS3 kan udløse hændelser enten, når kontaktsporet sluttes eller, når det endeligt forlades.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Gode råd til placering af kontaktspor for CS3+

Indlæg af Mogens »

Peter, når vi taler om kontaktspor som du beskriver - og man har det på en skyggebanegård eller station med flere spor - har jeg så forstået det rigtigt at det bør starte umiddelbart efter sporskiftet hvor tog kører ind slutter lige før skinnen der "bærer" signalet med rød /grøn. Jeg er obs på at der skal programeres hændelser med de nødvendige ventetider.

Mogens
Mist-zealand

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

pejft
Stationsforstander
Indlæg: 98
Tilmeldt: 01 feb 2016, 17:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Gode råd til placering af kontaktspor for CS3+

Indlæg af pejft »

Nej Mogens,

Hvis det slutter så sent, forlader sidste vogn jo aldrig kontaktsporet. I min verden skal der være plads til en hel vognstamme efter indkørselskontaksporet.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Gode råd til placering af kontaktspor for CS3+

Indlæg af Mogens »

Takker for svaret, måske jeg har formuleret mig uklart.Jeg syntes bare at det Märklin skriver lyder så tilforladeligt.

Men når toget holder for rødt så skal kontaktsporet da være besat, for ellers vil det jo udløse en hændelse som om toget er kørt ud.

Så derfor tænker jeg som beskrevet, toget kører ind på kontaktsporet der udløser en indkørende hændelse, kommer frem til signalet, holder for rødt med xx vogne på kontaktsporet, signalet skifter til grønt toget kører ud og forlader kontaktsporet der så udløser en udkørende hændelse.

Hvis kontaktsporet slutter xx skinner før signalet og der køres med et lok. uden vogne, en skinnebus uden bivogn eller turmtriebwagen så vil jeg da få problemer? Men det vil måske under alle omstændigheder få? Kan ikke gennemskue det.

Så dette med at lave den slags hændelser lyder for mig at blive noget udfordrende, så jeg bør nok "holde" mig til at det er den indkørende kontakt der styrer "festen"

Mogens mist-zealand

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Gode råd til placering af kontaktspor for CS3+

Indlæg af Søren »

Jeg plejer at gøre følgende (for skyggebanegårde):

Hvert spor er inddelt i to blokke. De kan støde op til hinanden eller være i form af kontaktspor med lidt afstand imellem. Det er ikke så vigtigt, humlen er at kunne beregne hvornår toget ankommer og hvornår det skal stoppe.

Når et tog kører ind i et spor, så rammer det første kontaktskinne. Afhængig af hvilken løsning man kører, så kan man udløse en hændelse her, det er ikke altid nødvendigt.

Når toget rammer anden kontaktskinne, så standser toget (strømløst stykke) og sætter togvej ind i nabosporet og sætter naboens signal på grøn.

Det udkørende tog rammer et kontaktspor i udkørslen, der sætter alle signaler i banegården på rød. Så vil næste tog der rammer skyggebanegården automatisk stoppe.

Således kan anlægget stå og automatisk udveksle tog.

Jeg vil designe mine hændelser, så de kan tåle at tilbagemeldingen flimrer. Det får du brug for hvis du f.eks. kører 3-skinne med dc hjul på nogle vogne. Ved 2-skinne, hvis du kører med enkelte vogne med strømoptag.

En anden ting du kan gøre er, at sørge for at det strømløse stykke kan omfatte hele perronsporet. Ideen er her, at når loket rammer kontaktsporet i enden af perronsporet, så har du en hændelse der tjekker om signalet er på rødt. Hvis ja, så cutter den strømmen til hele blokken. Fordelen er her, at du så kan køre med styrevognstog, da CS3'eren så er ligeglad med hvordan toget vender. Den standser loket der hvor det er i blokken.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Gode råd til placering af kontaktspor for CS3+

Indlæg af Mogens »

Søren, jeg tror jeg begynder at forstå noget af det med ind/ud hændelserne.

Det du faktisk siger er, at det stykke hvor jeg har signal og ved rødt er strømløst, det bruger jeg også som kontaktspor (isolerer og klipper "0" så jeg reelt bruger dette stykke skinne dels som strømløst og dels som kontaktspor.

?

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Gode råd til placering af kontaktspor for CS3+

Indlæg af Søren »

Det er korrekt, det kan du sagtens gøre. Ved strømløst forstås, at du afbryder strømmen til midterlederen. Da kontaktskinnen arbejder med at "bygge bro" mellem den ene skinne og skinnen med stelforbindelsen, så kan det arbejde uafhængigt af det andet.

Fordelen er her, at du også kan se om der holder tog i sporet, selv om hele blokken er strømløs. Det er mægtig smart.

Hvis du har mange vogne med DC-hjul, så kan de ikke ses af tilbagemeldingen. Her er det bedste at skifte hjulene til AC-hjul. Du kan dog komme langt ved at bygge tilbagemeldingen, så den tolererer at dine vogne kan flimre med tilbagemeldingen (skiftevis DC-vogne og AC-vogne der passerer henover en kontaktskinne).

Jeg løser normalt dette ved at sikre, at to scenarier skal være opfyldt før jeg gør noget. Den største udfordring er når et tog forlader skyggebanegården. Lad os sige at et godstog består af primært DC-vogne, og bagerst et par AC-vogne. Da din kontaktskinne er sat op til at aktivere naboen, når den selv bliver aktiveret, så vil toget fra før køre normalt fra perron, men når alle DC-vognene har passeret kontaktskinnen (her vil systemet tro at sporet er ledigt) og så AC-vognene rammer sporet, så vil systemet tro at et nyt tog er kommet hjem og starte naboen. Naboen vil så køre ud sammen med det forrige tog, med ulykkelige hændelser til følge.

Løsningen er, at sikre at to scenarier er opfyldt. Det vil sige, at du bygger din hændelse, så den kun starter naboen hvis tilbagemeldingen i udkørslen er ledig. Så kan din tilbagemelding flimre alt det den vil, mens vogne passerer hen over den, men den sender ingen nabo afsted, da der er et tog på vej ud.

Du kan evt. kombinere det med en tidsforskydelse, så hændelsen ikke kan aktiveres igen i ca. 15 sekunder efter den er aktiveret første gang. Det gør du ved blot at lade hændelsen vente 15 sekunder før den melder færdig (ventetid på sidste opgave i hændelsen). Så sikrer du dig, at toget kommer ud i udkørslen før den begynder at overveje nye tog.

Tidsforskydningen må dog aldrig stå alene, da den er yderst afhængig af hastigheden på et tog, og ligeglad, hvis et tog går i stå. Det kan ødelægge nok så meget, hvis det hele er baseret på tidsforskydning og så et eller andet ikke kører som det skal. Her er tilbagemeldingen det sikre valg. Som kombination er tidsforskydningen dog rigtig brugbar.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Gode råd til placering af kontaktspor for CS3+

Indlæg af Mogens »

Hej Søren

Takker mange gange, en værdifuld øjenåbner i god dialog, så vil jeg fortsætte med mit byggeri/programmering af cs3+.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Besvar