Det er korrekt, det kan du sagtens gøre. Ved strømløst forstås, at du afbryder strømmen til midterlederen. Da kontaktskinnen arbejder med at "bygge bro" mellem den ene skinne og skinnen med stelforbindelsen, så kan det arbejde uafhængigt af det andet.
Fordelen er her, at du også kan se om der holder tog i sporet, selv om hele blokken er strømløs. Det er mægtig smart.
Hvis du har mange vogne med DC-hjul, så kan de ikke ses af tilbagemeldingen. Her er det bedste at skifte hjulene til AC-hjul. Du kan dog komme langt ved at bygge tilbagemeldingen, så den tolererer at dine vogne kan flimre med tilbagemeldingen (skiftevis DC-vogne og AC-vogne der passerer henover en kontaktskinne).
Jeg løser normalt dette ved at sikre, at to scenarier skal være opfyldt før jeg gør noget. Den største udfordring er når et tog forlader skyggebanegården. Lad os sige at et godstog består af primært DC-vogne, og bagerst et par AC-vogne. Da din kontaktskinne er sat op til at aktivere naboen, når den selv bliver aktiveret, så vil toget fra før køre normalt fra perron, men når alle DC-vognene har passeret kontaktskinnen (her vil systemet tro at sporet er ledigt) og så AC-vognene rammer sporet, så vil systemet tro at et nyt tog er kommet hjem og starte naboen. Naboen vil så køre ud sammen med det forrige tog, med ulykkelige hændelser til følge.
Løsningen er, at sikre at to scenarier er opfyldt. Det vil sige, at du bygger din hændelse, så den kun starter naboen hvis tilbagemeldingen i udkørslen er ledig. Så kan din tilbagemelding flimre alt det den vil, mens vogne passerer hen over den, men den sender ingen nabo afsted, da der er et tog på vej ud.
Du kan evt. kombinere det med en tidsforskydelse, så hændelsen ikke kan aktiveres igen i ca. 15 sekunder efter den er aktiveret første gang. Det gør du ved blot at lade hændelsen vente 15 sekunder før den melder færdig (ventetid på sidste opgave i hændelsen). Så sikrer du dig, at toget kommer ud i udkørslen før den begynder at overveje nye tog.
Tidsforskydningen må dog aldrig stå alene, da den er yderst afhængig af hastigheden på et tog, og ligeglad, hvis et tog går i stå. Det kan ødelægge nok så meget, hvis det hele er baseret på tidsforskydning og så et eller andet ikke kører som det skal. Her er tilbagemeldingen det sikre valg. Som kombination er tidsforskydningen dog rigtig brugbar.