Kontaktskinner igen

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Marklin4me
Godsforvalter
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19 jan 2015, 17:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + M
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Marklin4me »

Hejsa,

(Korrigeret) Min erfaring er, som Mogens også nævner, at den første S88 får “stel” (0) fra banen i T-kontakten. Så bør det virke for dig. En typisk fejl, som godt kan opstå i kampens hede.

De bedste toghilsner

Ulrik
Medlem af MJK Nordbanen, Mist-Zealand
Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Jørn »

Hej Mogens

Tak for oversigten af det du er igang med.

Jeg er igang med lidt af det samme, bare mere simpel udgave.
Hvis jeg engang bliver rigtig fortrolig med digitalstyring, vil jeg også kaste mig ud i flere opsætninger/programering :D

Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Jørn »

Hej Mogens

Nå glæden var kort.
Der er intet jeg kan få til at gøre som i skriver og som jeg også har set på nettet. Jeg har været inde og se de links i har sendt med og jeg har set alle AJCKids videoer i tillæg.
For det første, så bruger jeg kontaktskinner (Märklin 24995) oplyst at jeg skulle fra forhandler. Jeg har lagt en skinne imellem de to kontaktskinner. Så har jeg gjort som der står i instruktionen klippet alle O klemmerne isoleret en streng i begge ender af kontaktskinnerne og vendt kontaktskinnerne rigtigt. Der kommer ikke lys i min kontaktskinne på CS3 når der holder tog. Det interessante er at der er tre andre opstillingsspor længere fremme, som jeg ikke har rørt ved endnu. Der er ledningerne ned til S88 stadig på B og de lyser nå der er tog.
Jeg kan samtidig ikke forstå, hvordan mine tog skal stoppe nå der ikke er isoleret i begge sider. De kører igennem selvom signat er på stop. Er det fordi jeg bruger Viessmann 5213 og ikke Märklin M84?
Kan kontaktskinne ikke ligge i et sporstop?

Jeg er så dybt frustreret over, at noget der skulle være sjovt slet ikke kan komme ud af start. Er der nogen man kan betale for at komme og yde bistand?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af moppe »

Du får næppe nogen til at komme og hjælpe dig lige i tiden, men du skal nok få det til at virke.

Vi skal bare have brudt fejlsøgningen ned i let overskuelige bidder.

Vi starter med bid nummer et:
Tag ALLE ledninger ud af din L88, skru en ledning i stelforbindelsen (det omvendte T) og rør ved indgangen på L88 og se på din CS om du får tilbagemeldinger. Prøv alle indgangene af.

Får du tilbagemeldinger?

Ja = så skal vi kigge på hvordan det hele skal sluttes til dine spor.
Nej = så skal vi kigge på, hvad der er galt.

Klaus

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Mogens »

Hej Jørn

Forslag /tilbud send mig en "privat besked" med dit Tlf /adresse så må vi kunne kontakte hinanden på tlf.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Mogens »

Hej

Lige en ting mere, pil nu de ledninger du har sat på B af, og det skal være "nu" de må overhovedet ikke være på s 88 modulet og på skinnen. Der er uden tvivl sikkert grunden til at det ikke virker.

Der sættes ledning på B når du skal have strøm til sporet, eksempelvis fra ringledninger, signaler, decoder i sporskifte som skal have strøm.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Mogens »

Kan kontaktskinnen ligge i et stop, ja det kan den.

Jeg har lige "opdaget" den fidus, men det skal du ikke begynde med nu.

Signal tog kører igennem. Her skal du isolere midterlederen i begge ender, det fordrer at du sætter "hætter" begge sider af hver ende, altså du skal bruge 4 stk. Herefter monterer du signalet, en rød tilslutning på B uden for det isolerede spor og en indenfor isoleringen på B. (ja du læste rigtigt på B), så er der en gul ledning den skal have strøm (du har p.t. kun mulighed for at stjæle fra B i det ikke isolerede spor, endelig så har du en brun ledning. Den sætter du til 0 i dit ikke isolerede spor. (du kan se det i din vejledning til signalet)

Vh Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Jørn »

Hej igen

Jeg så Märklin videoer i går aftes om S88 og kontaktskinner.
Det jeg ikke helt kan gennemskue er, at de både bruger en alm skinne de isolerer i den ene side (for det meste) og kontaktskinner, hvor det ene skinnestykke er skåret over.
Er resultatet det samme? Så kan man jo spare kontaktskinnerne
Samtidig kan jeg ikke se, hvordan de får toget til at stoppe ved et signal, for de isolerer ikke nogen skinne stykker. Er det muligt fordi det er digitalt?

Nå kaffen er drukket går jeg igang med at skille det hele ad og starte forfra.

Jørn

Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Jørn »

Hej Klaus

I høflighed vil jeg lige svare dig, men har fået et tlf nr jeg kan ringe til.

Jeg har lige testet mine kontaktspor som du anviste.
De lyser som de skal. Når jeg monterer ledninger tilbage i S88 sker der ingen ting, når toget kører over kontaktskinnen.
Jeg har fjernet alle ledninger undtagen den fra S88 op til O i skinnen. Der er kun isolation i den ene side i den yderste klips. Jeg har checket at alle O broer på bagsiden er klippet som anvist.
Jeg har også slettet alle hændelser på min CS3+

Det er så herfra jeg ikke kommer videre.

Jørn

Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner igen

Indlæg af Jørn »

Jubiiii så lykkedes det at få kontaktskinner til at fungere :D

Besvar