CS2 og CS3 på samme anlæg

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

CS2 og CS3 på samme anlæg

Indlæg af HenningS »

For at få lidt flere betjeningsmuligheder påtænker jeg at udvide mit nuværende setup baseret på CS2 med en CS3. det skulle også gerne give mig mulighed for 2 separate strømkredse.

Min plan har jeg forsøgt skitseret i vedlagte Wintrack tegning:

De 2 central stationer forsyner hver sin skinnekreds
De er forbundet med 60123 kablet fra bus ud på cs3 til bus ind på cs2. CS3 er master
Mit Viessmann tilbagemeldingsmodul tilsluttes s(( bus i bunden af CS2
Link s88 tilsluttes CS3 booster udgang

Jeg har allerede alt bortset fra CS3. Jeg tænker at i dette setup er der ikke behov for at investere i CS3+. Der er trods alt en markant prisforskel.

Er det en helt gal vej?

Hvis jeg nu vil have mere end 2 meter mellem de 2 centralstationer er jeg så nødt til at indsætte en terminal for at kunne forlænge med 60126 kablet ?

Jeg håber at der er nogle med lidt mere erfaring end mig, der kan fortælle mig, om jeg er på rette vej, eller det er helt ved siden af.

På forhånd tak

Henning

Vedhæftede filer
tilslutninger.png

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: CS2 og CS3 på samme anlæg

Indlæg af PerR »

Du skal vide præcis hvilken version din CS2 er for at vide om du kan nøjes med en CS3 uden +. Hvis din CS2 er en 60213 eller en 60214 med hardware version før 4.33 så er det nødvendigt med en CS3+. Ellers kan du bruge en CS3(60226). Hvis du planlægger at bruge tilbagemeldinger, så ville jeg overveje at bruge CS3+ under alle omstændigheder. Jeg har selv 60214, 60215 og 60216 koblet sammen.
Mvh Per

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: CS2 og CS3 på samme anlæg

Indlæg af HenningS »

Tak for svaret.

Og ja, jeg burde have beskrevet at min CS2 er 60215, og er opdateret med den seneste software Märklin tilbyder

Det er vel ikke så væsentligt med en s88 tilslutningen i bunden af CS3+, når jeg allerede har investeret i en s88 link, som jeg har konfigureret til 12v. Jeg kommer næppe til at tilslutte flere end de godt 60 S88AC moduler, den kan håndtere.

MVH.

Henning

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: CS2 og CS3 på samme anlæg

Indlæg af Mogens »

Jeg har set ligesom Per. Køb dog en cs3+, det kan altså noget mere end cs3. Du vil ærgrer dig om 1 års tid hvis du ikke gør det.

Meen hvis det kun er booster effekten du søger og kun det, så kan du da sagtens nøjes med at anskaffe dig en booster og så er det en hel anden pris.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: CS2 og CS3 på samme anlæg

Indlæg af HenningS »

Tak for anbefalingerne.

Nej det er ikke boosteren, der er det primære. Der går nok en rum tid, før der reelt bliver brug for den. Det der er vigtigt er flere kørekontrollere, og så alle de forbedringer, der er i forhold til CS2

Det kan godt være jeg spørger lidt dumt, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde noget brugbar dokumentation hos Märklin. Men hvad er det cs3+ kan mere end cs3. Det eneste jeg kan finde noget om, er:

s88 porten i bunden, som jeg ikke har brug for, da jeg har link s88 i forvejen
Muligheden for at blive tilsluttet som slave til en cs3. men skulle jeg få brug for endnu en slave, kan jeg jo blot anskaffe den som cs3+

Til gengæld har CS3 en ekstra tilslutning til booster og lignende, som jeg måske nok kunne forestille mig, jeg ville have mere glæde af.

Og så koster CS3+ mere end 1000 kr. ekstra, Det kan man trods alt få mange andre spændende ting til banen for.

MVH

Henning

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: CS2 og CS3 på samme anlæg

Indlæg af Mogens »

Det kan håndtere flere ting, det står i vejledningerne.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: CS2 og CS3 på samme anlæg

Indlæg af HenningS »

nu har jeg tygget mig igennem den seneste vejledning til CS3 og CS3+
https://static.maerklin.de/damcontent/8 ... 316467.pdf

Den fortæller at de funktionsmæssigt er ens. De eneste forskelle er at der mangler en bus indgang og en s88 tilslutning på cs3, som til gengæld har en ekstra apparat tilslutning.

Einschränkungen der Central Station 60226:
Da die Central Station 3 (60226) über keinen Märklin CAN-Bus Eingang verfügt, kann sie im Master-/
Slave-Betrieb nicht als Slave eingesetzt werden. Anstelle des Märklin CAN-Bus Eingangs besitzt diese
einen zweiten Märklin Geräteanschluss. Der S88-Anschluss auf der Geräteunterseite entfällt. So können
Rückmeldemodule nur über den Link S88 (60883) angeschlossen werden (siehe Seite 42).

Task til Mogens for at få mig til at læse vejledningen grundigt. Det burde jeg jo have gjort inden jeg ulejligede jer. Men Det er ikke altid lige let at finde dokumentationen på Märklins hjemmeside.

Tak for tipsene.

Henning

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

Frank FF
Stationsbetjent
Indlæg: 42
Tilmeldt: 13 feb 2016, 11:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 - Spor1 - Minitrix
Geografisk sted: Vamdrup - Jylland
Kontakt:

Re: CS2 og CS3 på samme anlæg

Indlæg af Frank FF »

Bemærk at en CS3 ( 60226 ) ikke kan anvendes sammen med en Märklin CS2-enhed ( 60213 og 60214 ), hvis ikke Hardware-version 4.33 eller højere er tilstede i CS2-enhedens indbyggede Hardware. Se Hardware-versionen for din CS2-enhed.

De 2 Grønne Udgange ( Hovedspor / Prog-Spor ) på CS3 ( 60226 ) er ikke galvanisk isoleret - dette er årsagen til den ovenstående begrænsning.

På Märklin CS3+ ( 60216 ) er disse to udgange med galvanisk isolering

CS3+ 60216 ( SW 2.5.2) / CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) / MS2 60653/60657 ( SW 4.13 )
MDT V3.6.0 ( HW: 60971 / 60970 / 60801 )
ESU LOKPROGRAMMER SW 5.2.6 ( ESU - HW: 53451/53900/53901 )

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS2 og CS3 på samme anlæg

Indlæg af Søren »

Det kan godt være jeg spørger lidt dumt, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde noget brugbar dokumentation hos Märklin. Men hvad er det cs3+ kan mere end cs3. Det eneste jeg kan finde noget om, er:
s88 porten i bunden, som jeg ikke har brug for, da jeg har link s88 i forvejen
Muligheden for at blive tilsluttet som slave til en cs3. men skulle jeg få brug for endnu en slave, kan jeg jo blot anskaffe den som cs3+

Det er meget individuelt hvad man har brug for. Personligt begræder jeg, at valgmuligheden overhovedet er opfundet. Det er netop spørgsmål som dine, der stiller brugerne overfor beslutninger de slet ikke havde behøvet at skulle træffe, hvis man blot havde valgt at producere én variant.

På det softwaretekniske er CS3 og CS3+ fuldstændig ens. De kan det samme, der er ingen forskel.

Til gengæld har CS3 en ekstra tilslutning til booster og lignende, som jeg måske nok kunne forestille mig, jeg ville have mere glæde af.

Det er i hardwaren at forskellene ligger. Når det kommer til hukommelse, kapacitet osv., så er de to maskiner igen fuldstændig ens. Det er altså ikke noget med at CS3 er langsommere end CS3+ osv.

Forskellene er:

  • CS3+ har en indbygget S88 komponent. Det svarer til at sige, at CS3 har indbygget en S88 Link (dog uden feedback-portene som Link'en jo som bekendt kommer med). Dvs. at hvis du har en CS3+ sparer du altså at købe en S88 Link med tilhørende strømforsyning. Allerede her, har du de første 500 kr. (kun 500 kr., da du stadig skal have en S88 AC for at opnå samme funktion). Så er merprisen nu "kun" 500 kr.
  • CS3+ har mulighed for at agere Terminal. Det betyder, at du kan koble din CS3+ med flere CS3'ere i serie. Det kan du ikke med en CS3. Den insisterer på at være masteren, da den ikke har Terminal-porten. Den er erstattet af en ekstra Booster-port (for noget skulle der jo være i "hullet"). Tjah, du kan altid tilslutte en Terminal til en CS+ og tilslutte boostere derfra. Så det må ikke være det afgørende.
  • CS3 kan ikke tilsluttes andre CS3'ere (60226) og CS2 60213, samt 60214. Enkelte 60214 har samme hardware som en 60215, så her er det muligt, men der skal du tjekke hardwareversionen før du gør noget.

Og så koster CS3+ mere end 1000 kr. ekstra, Det kan man trods alt få mange andre spændende ting til banen for.

Prisforskellen på de to er 1125 kr. Ja, det kan du få mange andre ting for, og det er selvfølgelig op til dig. Det er klart nemmere at udvide med en CS3+ fordi du ikke skal tænke på begrænsningerne: Der er ingen begrænsninger.

Her er regnestykket for et system med tilbagemelding:
1 x CS+ (60216) + 1 x S88 AC (eller DC afhængig af sporsystem): 6415 kr.
1 x CS (60226) + 1 x S88 Link + 1 x Netdel til S88 Link: 5965 kr.

Til begge løsninger skal tilkøbes en strømforsyning. Til H0 er det 60041. Den koster yderligere: 674 kr.

Prisforskellen er nu: 450 kr. Din forhandler kan måske give dig lidt rabat, hvis du tager en CS3+ og så er vi allerede længere nede i prisforskellen. Hvis den overhovedet er der mere. Så kan man sige: Jae, men så kan han jo også give rabat på CS3 og så er det endnu billigere. Ja, det er det måske, men sådan kan vi jo blive ved. 😊

Min mening: Med en CS3 (60226) vil du altid stå og tænke: "Hmm... hvordan var det nu lige med de begrænsninger". Det er en unødvendig problemstilling, og den kan undgås, så det bør man gøre.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Frank FF
Stationsbetjent
Indlæg: 42
Tilmeldt: 13 feb 2016, 11:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 - Spor1 - Minitrix
Geografisk sted: Vamdrup - Jylland
Kontakt:

Re: CS2 og CS3 på samme anlæg

Indlæg af Frank FF »

Til Henning S

Dit Spørgsmål :
Hvis jeg nu vil have mere end 2 meter mellem de 2 centralstationer er jeg så nødt til at indsætte en terminal for at kunne forlænge med 60126 Terminal-forlængerkablet ?

Svar :
Märklin 60123 Kablet er 9-Polet i den ene ende og 6-Polet i den anden ende. Du kan forlænge Märklin 60123 Kablet med en eller to eller flere Märklin 60126 Forlænger-kabler ( 2 Meter længde med 9-polede stik i begge ender ), afhængigt af hvor lang afstand du ønsker i mellem dine tilsluttede Centralstationer.

Det er ikke nødvendigt at anvende en Märklin 60125 / 60145 Terminal for at gøre dette.

Bemærk ligeledes at hvis to Centralstationer sættes sammen og du senere ønsker en forlængelse af CAN-Bussen med yderligere Märklin 60125 eller 60145 Terminaler, skal en kommende Terminal-enhed altid tilsluttes til den Centralstation som er opsat som "slave", da det 9-Polede Stik på "masteren" allerede er i anvendelse til etablere Master/Slave-forbindelsen ved brug af Märklin 60123 Kablet i mellem de indsatte og anvendte Centralstationer.

CS3+ 60216 ( SW 2.5.2) / CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) / MS2 60653/60657 ( SW 4.13 )
MDT V3.6.0 ( HW: 60971 / 60970 / 60801 )
ESU LOKPROGRAMMER SW 5.2.6 ( ESU - HW: 53451/53900/53901 )

Besvar