Leg med ABC bremsemoduler

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Leg med ABC bremsemoduler

Indlæg af Søren »

I dag fik jeg leget lidt med ABC-bremsemoduler. Det er nok det nemmeste bremsemodul at have med at gøre, og det er nemt at bygge selv. 10 minutter med en loddekolbe på et improviseret print og så var første modul klart.

Metoden er simpel, men kræver at dekoderen forstår det. Det gør pt. Lenz dekodere, ESU LokPilot 4 og 5, PIKO SmartDecoder 4.1 (og sikkert også andre). Märklins mLD3/mSD3 dekodere forstår ikke ABC. Humlen er: Check din dekoder inden du kaster dig ud i det.

Bremsemodulet fungerer ved at justere det digitale signal, og dekoderen ved så, at når den ser den ændring, så skal den udføre sin bremsekommando. I princippet samme idé som med Märklins bremsemodul, hvor en DC spænding lukkes ud i sporet. Det er blot meget smartere, da bremsemodulet ikke er aktivt, det kræver ikke specielle zoner andet en bremsezone. Der er ingen risiko for at kortslutte noget, fordi det er baseret på den samme digitale spænding som toget modtager fra centralen. Altså ingen jonglering med DC. Fordi toget stadig kan se det digitale signal, så kan du styre lyde, og betjene toget.

Bremsemodulet er desuden retningsbestemt, så det kun gælder i én retning. Det betyder at det eneste modulet gør er, at forhindre toget I at køre i den retning modulet vender. Det betyder også at du kan trække tilbage fra et rødt signal, og køre modsat et rødt signal. Det er meget lækkert.

Her er et billede af mit ubehjælpsomme hjemmebiks: Fem dioder i en cirkel.

abc-bremsmodul.png

OBS! Mit bremsemodul benytter 1N4148 dioder, og selvom dette ofte bliver nævnt i diverse guides som værende "the shit", så er det altså ikke godt nok. Dioden har en maks. belastning på 400 mA, hvilket er langt under CS3'erens maks. belastning på 3A. Den gode Moppe henviste mig til ESU, der anbefaler at benytte UF5404 dioder i stedet. Så er vi oppe på 3A i maks. belastning, og så er alt godt. 1N4148 virker, det gør de, men en kortslutning og så risikerer du at det ikke virker mere.

Selve styringen af bremsemodulet er meget alsidig. Du kan vælge ikke at styre modulet, og forsyne sporet med strøm gennem modulet permanent. Dette er en fordel ved f.eks. en sækbanegård, hvor du kan benytte modulet til at sikre dig, at togene standser for enden af sporet - også selvom du ikke holder øje med det.

Montering
Det er pærelet at implementere. Du skal tænke samme princip som monteringen af strømløse stykker foran signaler. Forskellen er blot, at jeg bygger bremsemodulet ind imellem min strømdekoder (i mit tilfælde Märklin m84) og det strømløse stykke. Dermed er stykket ikke længere strømløst, men får forsyning gennem bremsemodulet, når min m84 sættes på "rød". Ved grøn bypasser jeg blot bremsemodulet og sender banestrømmen direkte i sporet.

Her er et diagram der viser sammenhængen:

CS3-bremsesektion.jpg

Planen
Jeg vil fra starten have et bremsemodul som er assisterende. Det betyder at jeg vil have frihed til at kunne køre togene som det passer mig, men samtidig have graden af automatik når der er behov for det. Dermed kan jeg sende tog frem og tilbage til min endestation, uden at skulle bekymre mig om de standser eller ej. De vil altid standse.

På samme måde, så ønsker jeg også at kunne køre forbi et rødt signal, hvis jeg måtte have behovet, samtidig med at der ikke skal ske noget, hvis signalet er på grønt. Jeg ønsker desuden ikke at skulle alverdens hekserier igennem for at få tingene til at spille. Jeg vil have det sådan her:

  • Sætter jeg signalet på rødt, så standser toget.
  • Sætter jeg det på grønt, så fortsætter toget.
  • Jeg vil kunne passere et rødt signal
  • Jeg vil ikke være afhængig af placering af lokomotiv i oprangeringen (det skal virke uanset om styrevognen er foran eller bag på).

Ovenstående kræver lidt jonglering med hændelser i CS3 og besatmeldere.

Udfordringen
Trafikken på min bane består primært skinnebusser og små nærtrafiktog (lokomotiv + 2 x Bn), derudover et godstog fra tid til anden, hvor rangering kræves.

Mine skinnebusser har strømoptag på alle vogne og de er forbundet med strømførende koblinger. Det giver den udfordring, at toget ikke standser så længe dekoderen kan se et alm. digitalt signal. Dermed vil mine skinnebussæt køre langt forbi stopsektionen, når der er flere vogne på, end blot én motorvogn. Togsættet kan ikke være i hele stopsektionen på én gang.

Laver jeg stopsektionen lang nok, så vil toget potentielt set standse alt for langt væk fra signalet. Det skal stoppe det samme sted, hver gang, uanset placering af motorvogn og styrevogn.

Skinnebus på vej ud af stationen
Skinnebus på vej ud af stationen

Jeg kører med et trevognssæt (Styrevogn, bivogn, motorvogn) og et sæt (Styrevogn, motorvogn). Derudover har jeg en BR 795, som kun har en bivogn, og derfor skal foretage omløb. Jeg har et par diesellok af typen BR 212 og BR 211. BR 211 er ikke et problem, men BR 212 kan køre med styrevogn, og kan vende forskelligt afhængig af oprangering. Dette skal håndteres.

Jeg har løst udfordringen ved at have perronsporet inddelt i 2 sektioner, med en tilbagemelding i hver sektion. Begge sektioner forsynes af m84 dekoderen, og kan modtage bremsesignalet fra m84'eren.

Eksempel: Når toget ankommer i spor 2, så vil det køre ind i afsnit A, og fortsætte til afsnit B. Når toget ramme afsnit B, kontrollerer CS3 om dværgen er på rød. Hvis den er, så aktiverer CS3'eren m84'eren og digitalspændingen (i både afsnit A og B) påvirkes nu af bremsemodulet, hvorefter toget standser.

Ovenstående har den fordel, at uanset hvordan skinnebusserne vender, og uanset om der er styrevogn først, så VIL toget standse korrekt.

Nærtrafiktog med BR 212 og "Mitteleinstiegswagen"
Nærtrafiktog med BR 212 og "Mitteleinstiegswagen"

Programmeringen
Her er sporplanen over min station. Bremsesektionen er implementeret ved dværgsignalet. Dværgsignalet vogter over en transversal til omløb. Dværgsignalet er i øvrigt virtuelt, det eksisterer kun i CS3. Jeg har endnu ikke fået sat en rigtig dværg op. Det er CS3'eren ligeglad med, den arbejder som at signalet eksisterer. På den måde kan jeg prøve ting af, inden jeg går ud og smider en masse penge efter det.

cs3-waldangelloch.png

Jeg har oprettet fire simple hændelser, der opfylder mine krav til driften.

Den første hændelse sikrer at "hvis afsnit B besættes, og hvis dværgen er rød, så skal toget standse". Kontakten repræsenterer udgangen på m84-dekoderen. Dette sikrer at toget kan køre hele vejen ind i sporet, blive sporfri fra sporskiftet inden toget standser. Alternativet havde været, at toget var stoppet så snart den sidste vogn havde forladt sporskiftet, og det er alt for tidligt. Værre endnu, hvis lokomotivet var forrest, vil toget standse når lokomotivet var fri af sporskiftet, og vognene hænge ud af hovedsporet.

cs3-sh0-brems.png

Denne hændelse sikrer at bremsesignalet ophæves når toget forlader afsnit B. Det har den fordel, at jeg så kan rangere frem og tilbage i afsnit A, selv om dværgen er rød. Så længe jeg ikke rører afsnit B, så standser toget ikke.

cs3-sh0-frei.png

Denne hændelse sikrer at hvis dværgen sættes til kør (Sh1) så ophæves bremsesignalet med det samme. Toget kan så fortsætte ind i transversalen eller til pakhuset. Jeg henstiller af og til skinnebusser ved pakhuset, når de skal overnatte i køreplanen.

cs3-sh0-sh1.png

Det var et irritationsmoment at bremsesignalet ikke fungerede, hvis toget allerede holdt foran dværgen, og dværgen gik på rød. Jeg ville gerne have muligheden for at fortryde, hvis jeg stillede dværgen på kør. Denne hændelse sikrer, at bremsesignalet også aktiveres hvis dværgen sættes på rød, og toget allerede holder i afsnit B.

Jeg er nødt til at have afsnit B med i vurderingen, da bremsesignalet ellers vil komme til at omfatte afsnit A, og så virker det ikke efter hensigten.

cs3-sh0-sh0.png

Det er egentlig meget nemt at lave, og programmeringen kan overstås på få minutter i CS3. Herefter passer CS3'eren bremsemodulet og jeg kan nøjes med at betjene dværgen. Jeg skal ikke tænke på hvordan togene vender og jeg kan køre med styrevogne som det paser mig.

Win/win!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Leg med ABC bremsemoduler

Indlæg af PerR »

Hej Søren,
Jeg synes at du er rigtig hård ved dine 1N4148 dioder.
Jeg ville aldrig bruge 1N4148 til over 100 mA.
Hvis du ikke vil ofre de noget dyrere 3 Ampere dioder (1N5404) så kan 1N4001, 1N4005 eller 1N4007 være et rigtig godt alternativ.
Ligesom 1N4148, så er det altid en god idé at have nogle 1N400x i skuffen.
Mvh Per

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Leg med ABC bremsemoduler

Indlæg af moppe »

Det anbefales at bruge hurtigere dioder end 1N54xx eller 1N40xx serien.

Mine ABC moduler er bygget med de nævnte UF54xx dioder og virker fint.
De kan ses her

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Leg med ABC bremsemoduler

Indlæg af Søren »

Hej Per.

Det synes jeg også jeg skrev under min OBS sektion, som egentlig var mit forsøg på at skrive at jeg ikke synes 1N4148 er en god idé.

Det er kun et testmodul. Jeg har bestilt UF5404 til at bygge fremtidige moduler.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Leg med ABC bremsemoduler

Indlæg af PerR »

mange tak til Jer begge for værdifuld information.
Jeg havde ikke tænkt på at dioderne ikke var hurtige nok.

Jeg synes at informationen om ABC bremsestrækning er rigtig interessant, da det er en meget mere simpel måde, end Märklins bremsestrækninger.
Desværre har jeg for mange lokomotiver der ikke forstå ABC.

Hvis jeg skulle vælge at starte helt forfra, så kunne det meget nemt blive med 2-skinne og ABC brems.

Mvh Per

marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: Leg med ABC bremsemoduler

Indlæg af marklinbygger »

hej søren

som altid , et rigtigt godt indlæg og super godt forklaret
som et plus for mig var det om modstande og så med nummer

tak for det
mvh marklinbygger

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Leg med ABC bremsemoduler

Indlæg af Søren »

Teoretisk set kan det også fungere med 3-skinne, hvis man kan leve med, at man ikke kan køre modsat et rødt signal (som man kan ved 2-skinne) og at man skal skifte alle sine dekodere ud med en dekoder der forstår ABC. Som f.eks. ESU LokPilot 5.

Det er selvfølgelig en større udgift. Min mængde rullende materiale, som vel at mærke skal forstå ABC-brems, er til at overskue, så jeg skifter dekoderne ud.

F.eks. kunne man overveje at installere ABC brems i dele af sit anlæg. Hvis du nu har en sidebane med et par skinnebusser eller et pendeltog. Så er det et oplagt sted at implementere det. Om ikke andet har du da sparet dine Märklin bremsemoduler for den del af anlægget.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Leg med ABC bremsemoduler

Indlæg af Søren »

Jeg kom til at se at jeg havde lavet en fejl i mit diagram. Jeg har opdateret det, så det afspejler den implementering jeg rent faktisk har lavet.

Forskellen er kun én ledning til sektionerne. Jeg havde afbilledet det med to ledninger før, men det var ikke sådan jeg havde lavet det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Leg med ABC bremsemoduler

Indlæg af Søren »

Efter mine indledende forsøg fik jeg blod på tanden for at gøre det endnu nemmere.

Jeg har derfor designet en bremsekomponent og fået produceret 10 prototyper, som jeg vil bruge på mit anlæg. De er designet så de plugger let og elegant i en m84 dekoder fra Märklin. Dermed kan jeg udvide dekoderens funktion til også at omfatte ABC-bremsefunktion.

abc_bremsmodul.jpg

Det er designet sådan, at hvis du i forvejen har kablet anlægget med strømløse stykker foran signaler osv., så er det eneste du skal gøre at sætte bremsemodulet mellem m84 og skinnerne.

M84 dekoderen bliver normalt kablet, så den ved "grøn" lukker strømmen igennem, og "rød" løber ud i ingenting. Bremsemodulet er designet sådan, at du ved grøn skaber en genvej for strømmen, så den smutter uden om diode-kredsløbet. Ved rød, tvinger du strømmen gennem diodekredsløbet, hvorved toget standser pænt.

Det er dermed stadig kun nødvendigt at forbinde den grønne udgang, og den røde er dermed ledig til andre ting. På bremsemodulet er den blot ført igennem til skrueterminalen.

Her er modulet monteret på den ene port. Porten ved siden af er stadig kablet efter konceptet "strømløst stykke". Hvis jeg vil sætte bremsemodul på den, så er det bare at skrue ledningerne ud, sætte modulet i, og skrue ledningerne tilbage på de tilsvarende pladser i modulets skrueterminal.

abc_brems_m84.jpg

Igen, ovenstående virker med dekodere der supporterer ABC-brems. Det gør mange nye dekodere (ESU LP/LS 4+, Lenz, Uhlenbrock IS6, m.fl.). Märklins dekodere supporterer ikke ABC-brems, så her vil det ikke virke.

Fordelene ved ABC-brems er at du kan betjene toget mens det er påvirket af et bremsesignal. Bremsesignalet forhindrer blot toget i at køre i én bestemt retning. Ved 2-skinne-drift er det derfor også muligt at styre, hvorvidt toget overhovedet skal bremse, ved at ændre hvor signalet kommer (højre eller venstre skinne). Det gør det muligt at passere modsat ved et signal der viser rødt, og trække tilbage fra et rødt signal.

Ved 3-skinne er dette ikke muligt, at strømmen kun kommer fra midterlederen, så her kan dekoderen ikke se hvor ændringen sker. Det er dog stadig muligt at bremse et tog, men du skal have ekstra midler i brug, hvis du skal passere modsat et rødt signal.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar