ESU Signalpilot

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
nktog
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 27 jun 2016, 15:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

ESU Signalpilot

Indlæg af nktog »

Hej

Jeg har leget lidt med den nye signalpilot fra ESU og har lavet danske PU/DV-signaler
Hvis man vil prøve skal man selvfølgelig have LokProgrammer i nyeste udgave installeret (Mindst 5.1.1)
Så skal man finde folderen 'SignalAspects' (På min maskine er den i c:\programmer (x86)\Lokprogrammer5\)
Og benytte de her filer

DK signaler.zip
(6.44 KiB) Downloadet 135 gange

I SignalAspects skal man placere de to xml-filer, og i underfolderen 'images' de to png-filer
Man skal ikke foretage nogen ændringer i de eksisterende filer

I øvrigt skal man være opmærksom på at der er en fejl i softwaren, så man kan ikke kan benytte adresser over 251

I supportforum er der en beta-udgave hvor det skulle være rettet. Jeg går ud fra at den snart bliver frigivet - det er firmwaren der skal opdateres.

mvh
Niels Kristiansen

Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af Bof65 »

Hej
Super lavet, skal se om jeg kan finde ud af og lave et I signal som dette: https://www.togcenter.dk/webshop/da/sig ... 00171.html

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af Cooldad »

Hej Niels

Som ny i faget, så funderer jeg over hvad en SignalPilot (som jeg ikke kendte til) kan, som en Mäklin M83 ikke kan... ud over det dobbelte antal udgange til en lavere pris pr udgang end M83 og ikke polariseringsafhængig?

Lyder interessant at min LokProgammer kan bruges til konfiguration af signaler 👍

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af Søren »

En SignalPilot er, i hvert fald på papiret, et meget interessant produkt fordi den giver dig mulighed for selv at definere signalbillederne. Dvs. du kan bruge til signaler du selv designer.

Märklins m83 dekoder kan, som sådan, godt benyttes til signaler, men hvis du f.eks. benytter Viessmann signaler, så vil jeg til enhver tid gå efter Viesmanns dertil indrettede dekoder i stedet for m83. Det giver færrest problemer på den måde.

Jeg tænker at SignalPilot kan gå hen og blive en ny schweizerkniv, som godt kunne bruges til rigtig mange spændende ting.

Hvis du benytter Viessmanns Multiplex signaler, så er der (så vidt jeg ved) ikke anden mulighed end at benytte Viessmanns Multiplex dekodere. Der er nogen som tidligere har lavet konverter-boards, men helt ærlig, hvorfor gå den lange vej? En Viessmann dekoder til 2 multiplex-signaler koster 450 kr.

Ved Multiplex-signaler drejer det sig om, at outputtet skal være i stand til at håndere den diodematrice der sidder i signalhovedet. Det er prisen for at have en mast med gennemkig. SignalPilot er rettet mod master med ledninger til alle dioder (og sjældent gennemgik).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

nktog
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 27 jun 2016, 15:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af nktog »

Hej Klaus

Jeg kender ikke noget til m83, men jeg ved at har man først filerne til den signaltype man ønsker, så er det uhyre let at opsætte f.eks. et PU-signal med alle signalbilleder og få det til at køre vha. det lokprogrammer-softwaren.

mvh
NIels Kristiansen

Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af Bof65 »

Hej Niels

Syntes også, at den er super smart, men jeg kan simpelthen ikke få den til at vise Grøn / Orange på et Togcenter I signal, alt andet fungerer, nogle tips..!?

Bo

nktog
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 27 jun 2016, 15:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af nktog »

Hej Bo

Det er jo svært at sige hvad problemet er ud fra den beskrivelse, men jeg har lavet en xml-fil med et I-signal:

I-signaler.zip
(3.02 KiB) Downloadet 117 gange

Xml-filen skal i folderen signalaspects og png-filen i underfolderen images.'
Jeg har ikke haft mulighed for at teste det på et signal, så der kan være et eller andet jeg har glemt.

mvh
Niels

Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af Bof65 »

Hej Niels

Mange tak, jeg tester så snart, at jeg får tid... :)

Bo

Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af Bof65 »

Fik testet I signalet i dag og det spiller jo bare max.. Tak Niels...

nktog
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 27 jun 2016, 15:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af nktog »

Hej

Her kommer en opdateret pakke med danske PU, dværg og hovedsignaler (De vigtigste)
Opdater din lokprogrammer software til nyeste version - der er lige frigivet en ny version hvor de har rettet adressefejlen.
Udpak filerne - xml-filerne skal ligge i folderen SignalAspects under Lokprogrammer5, og png-filerne i underfolderen images (under SignalAspects)
Jeg har ikke haft mulighed for at teste hovedsignalerne, men Bo siger I-signalet virker, og de øvrige er reduktioner på I-signalet, så de burde virke (Men man kan jo have lavet en fejl 40 et sted)

mvh
Niels Kristiansen

Vedhæftede filer
SignalAspects.zip
(14.15 KiB) Downloadet 115 gange
Besvar