ESU Signalpilot

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Thygesen
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 okt 2021, 19:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig roco

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af Thygesen »

Hej

Jeg ved godt at tråden er fra tidligere i år, men jeg håber at finde information inden jeg køber ESU's spændende Signalpilot.
Jeg har allerede Lokprogrammer og har kigget på signalbillederne fra de dv, pu og hovedsignaler, som der er blevet lavet til lokprogrammeren.

Jeg laver min bane i Fremo-moduler og søger derfor en nem måde at styre signaler på, gerne analogt - med trykknapper, eller styring via iPad eller PC, hvis der er mulighed for dette.

Er der mulighed for at tilføje 8 trykknapper til hvert PU-signal med tilhørende signalvisning og samtidig programmere hver diode hver for sig og sætte dem sammen i en given trykknap, og hvordan?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af moppe »

Hej Thygesen

Hvis du vælger at bruge en signalpilot, kan du kun styre den digitalt.
Jeg har kigget lidt på PU signalet i LokProgrammer og det har 8 stillinger og kræver deraf 8 trykknapper på en styring, hvis det skal gøres helt manuelt.
Det svarer til 4 sporskifteadresser.

Har du nogen form for digitalstyring på dine moduler i dag?

Hvis du vælger Z21 skal du til hvert signal oprette 8 universalkontakter til hvert PU signal, med tilhørende forklaring.

Klaus

Thygesen
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 okt 2021, 19:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig roco

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af Thygesen »

moppe skrev: 20 okt 2021, 09:07

Hej Thygesen

Hvis du vælger at bruge en signalpilot, kan du kun styre den digitalt.
Jeg har kigget lidt på PU signalet i LokProgrammer og det har 8 stillinger og kræver deraf 8 trykknapper på en styring, hvis det skal gøres helt manuelt.
Det svarer til 4 sporskifteadresser.

Har du nogen form for digitalstyring på dine moduler i dag?

Hvis du vælger Z21 skal du til hvert signal oprette 8 universalkontakter til hvert PU signal, med tilhørende forklaring.

Klaus

Hej Klaus

I ESU’s manual for signalpilot er der afbilledet Märklins tryk-keyboard med 16 taster. Og der står vist også et sted at signalerne kan bruges med konventionelle trykknapper. Men hvordan det skal programmeres, er jeg uforstående overfor. Der står at der kan tilføjes 4 trykknapper, så jeg går ud fra at hver trykknap skal have to funktioner? :)

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af moppe »

SignalPilot virker kun med et digitalsystem.
Et PU signal bruger 4 sporskifteadresser, hvilket svarer til 8 kontakter.

Hvilke muligheder du har afhænger af, hvilket digitalsystem du vælger til opgaven.

Klaus

Thygesen
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 okt 2021, 19:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig roco

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af Thygesen »

moppe skrev: 20 okt 2021, 17:19

SignalPilot virker kun med et digitalsystem.
Et PU signal bruger 4 sporskifteadresser, hvilket svarer til 8 kontakter.

Hvilke muligheder du har afhænger af, hvilket digitalsystem du vælger til opgaven.

Klaus

Så hvis jeg nu skulle investere i en digital opsætning og styrring af mine signaler, og gerne vil bruge ESU's signalpilot, ville det så være bedst med Z21?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af moppe »

Det kommer an på, hvad du vil bruge til at stille signalerne med.
Pult?
Tablet?
Computer?
Direkte på digitalstationen?

Klaus

Thygesen
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 okt 2021, 19:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig roco

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af Thygesen »

moppe skrev: 20 okt 2021, 19:12

Det kommer an på, hvad du vil bruge til at stille signalerne med.
Pult?
Tablet?
Computer?
Direkte på digitalstationen?

Klaus

I starten havde jeg tænkt en tablet, hvor jeg kan se sporplan, trykke på det pågældende signal og skifte det. Så slipper jeg for at lave det store ved pulten ved analog styring. Kan man få det med et PC-program ville det også være ideelt. :)

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af moppe »

Så vidt jeg ved, er det lige nu ingen centraler der direkte, eller via tablet betjening understøtter danske signaler. Havde det bare været tyske du ville bruge, så......

Med Z21 og Z21 signal DECODER (ikke ESU!), kan man i app, trykke på det enkelte signal og vælge, hvilket signalbillede der skal vises, som på billedet herunder, hvor jeg har trykket på signalet ude til venstre.

Skærmbillede 2021-10-20 kl. 23.36.57.png

Når jeg trykker på signalet, kommer der valgmuligheden frem i den lille grå boks i bunden.

Desværre findes de danske signaler ikke til Z21 signal DECODER (endnu - Roco kender problematikken og har fået tilbudt hjælp).
Uden understøttelse af danske signaler i App og direkte på dekoder, bliver det næppe til det store salg af Z21signalDECODER her i Danmark.....

Alternative veje er at oprette otte trykknapper ud for hvert signal med tekst ved siden af.
Så kan man få de 8 signalbilleder, men det er sgutte en ret "sexet" løsning, hvis du spørger mig.

Klaus

Thygesen
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 okt 2021, 19:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig roco

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af Thygesen »

moppe skrev: 20 okt 2021, 23:44

Så vidt jeg ved, er det lige nu ingen centraler der direkte, eller via tablet betjening understøtter danske signaler. Havde det bare været tyske du ville bruge, så......

Med Z21 og Z21 signal DECODER (ikke ESU!), kan man i app, trykke på det enkelte signal og vælge, hvilket signalbillede der skal vises, som på billedet herunder, hvor jeg har trykket på signalet ude til venstre.
Skærmbillede 2021-10-20 kl. 23.36.57.png

Når jeg trykker på signalet, kommer der valgmuligheden frem i den lille grå boks i bunden.

Desværre findes de danske signaler ikke til Z21 signal DECODER (endnu - Roco kender problematikken og har fået tilbudt hjælp).
Uden understøttelse af danske signaler i App og direkte på dekoder, bliver det næppe til det store salg af Z21signalDECODER her i Danmark.....

Alternative veje er at oprette otte trykknapper ud for hvert signal med tekst ved siden af.
Så kan man få de 8 signalbilleder, men det er sgutte en ret "sexet" løsning, hvis du spørger mig.

Klaus

Tak for det. Jeg tænkte nok at vores lille marked for digital styrring af danske signaler ville være besværligt.

Et måske mærkeligt spørgsmål, men ved du om der er en prognose for om roco Z21 snarrest får de danske signaler implementeret? :)

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: ESU Signalpilot

Indlæg af moppe »

Som det er lige nu er Z21 holdet blevet tilbudt hjælp til implementering af danske signaler.
Så vidt jeg er orienteret har de ikke gjort brug af tilbuddet endnu :-)

Danske signaler gennem ESU (eller lignende) dekoder virker formodentligt gennem diverse computerstyringer.
Jeg er dog ikke langt nok inde i disse programmer til at jeg kan fortælle dig hvilke der kan….

Klaus

Besvar