CS3+ starter selv op

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

CS3+ starter selv op

Indlæg af Cooldad »

Hejsa

Ifb ned at jeg har fået monteret mine M83, M84 og S88 op min CS3+ oplever jeg at den har en tendens til genstarte når man trykker STOP eller når den starter op fra bunden.
Der er ingen flag i “Start lokomotiver automatisk”, “Fortsæt hændelser” og “Fortsæt drift”, så det undrer mig at det overhovedet kan lade sig gøre.

Nogen gode bud hvad årsagen kan være?

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: CS3+ starter selv op

Indlæg af PerR »

Hvor stort forbrug har du på dit hovedspor?
Hvilken strømforsyning anvender du og hvordan er indstillingen af strømforsyningen under GFP3?
Hvis du har et stort forbrug og du anvender en 60 VA strømforsyning (60061/60041) og din strømforsyning er sat til 60101, så kan der opstå problemer med at forbrug over 3 Ampere ikke bliver betragtet som overbelastning, men måske kan tvinge strømforsyningen i knæ.
Hvis du har adskillige m83 og m84 og ikke har tilsluttet en seperat strømforsyning men forsyner dem med banestrøm, så trækker de ret meget strøm når der tændes for banestrømmen, da m83 og m84 har nogle store (2200 uF) der skal oplades.

Mvh Per

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ starter selv op

Indlæg af Søren »

Ja, det lyder som et overforbrug af strøm, som Per er inde på. Tag et kig under ressourceforbruget på din CS3. Hvis det ligger i det røde felt, så er der ikke meget at arbejde med.

Hvis din CS3 strømforsyning er indstillet forkert, så vil en overbelastning tage pusten fra den (og strømforsyningen), også så vil den genstarte som konsekvens.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3+ starter selv op

Indlæg af Cooldad »

Spændingen er 19V via 60041 og forbruget fra 10-12 loks (som står stille) + 4xM84 (med trukne relæer) + 2xM83 + 3xS88 er 0,8A... så er ikke i nærheden af overforbrug. Mine 36 sporskiftedecodere er fremmedforsynet.
Når CS3+ starter op, er alle tilsluttede enheder på banestrøm spændingsløse, så der kan jo heller ikke være forbrug her (ingen lytter som kan lades op på det tidspunkt).
Tænkte faktisk om det kunne være induktion fra den separate strømkreds til sporskifterne, men det er så ringe belastning at det ikke kan have betydning.

Jeg har ikke lavet nogen hændelser endnu, men de kunne vel heller ikke køre under stop.

Jeg kan naturligvis gå baglæns med tilslutninger, indtil problemet forsvinder, men uanset hvad, så kan jeg ikke greje hvad der får CS3 til at auto/genstarte.

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: CS3+ starter selv op

Indlæg af Mogens »

Tjek lige at den strømforsyning du bruger også er den du har registreret i din cs3
Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3+ starter selv op

Indlæg af Cooldad »

Hej Mogens

Tænkte lige at det da var et underligt spørgsmål 🤔, men når man graver ind i menuen, så ER der jo rent faktisk et menupunkt hvor man skal tage stilling til strømforsyningen 😊 Den stod så til 60101, og eneste alternativ er 60061, men som jo er en 60VA. Den valgte jeg, men resultatet er det samme at CS3 ophæver STOP op umiddelbart efter at sporplanerne er loaded. Tænker at CS3 kun bruger typen til hvornår at den skal melde overload.
Nå, men hjernecellerne blev lige speeded lidt op og tænkte om det måske kunne hænge sammen med at jeg ikke altid lukker pænt ned, men blot slukker for strømmen i STOP. Og tænk sig.. det er simpelthen det som er problemet. Hvis jeg bruger “Luk ned” så ophæver den ikke STOP med genstart.

Så moralen her er klar: Man skal lukke sin CS3 ned pænt hver gang 👆🙂.

Det er så her at det kunne være godt med en “Luk ned” knap direkte i menuen (eller en macroknap på skærmen) så ikke at man skal ned i en undermenu.

Nå men tak for input 👍😊

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ starter selv op

Indlæg af moppe »

Hvad sker der, hvis du holder stop knappen inde i 10 sekunder?

Klaus

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: CS3+ starter selv op

Indlæg af Mogens »

Blot et "indspark" rart at høre at noget lykkedes, der er jo en dybere mening med alting.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: CS3+ starter selv op

Indlæg af bygger01 »

moppe skrev: 14 mar 2021, 18:09

Hvad sker der, hvis du holder stop knappen inde i 10 sekunder?

Klaus

Den mulighed har jeg brugt for "længe" siden og med den mulighed, har jeg erfaret at at mange "opdatering" forsvinder.

Så Aage har lært mig det ......

Det eneste vores CS3'er kan finde på, er at skubbe rundt på de 2 udgang fra dekoderen ( LS150 ) til enkelte englændere - dem med 2 drev - så sporbilledet ikke passer. Så skal de grå i gang og nogle ledninger skal fjernes, inden det er tilbage på sporet.

Men CS3 lukker heldigvis hurtigere ned end CS2 !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3+ starter selv op

Indlæg af Cooldad »

moppe skrev: 14 mar 2021, 18:09

Hvad sker der, hvis du holder stop knappen inde i 10 sekunder?

Klaus

Hej Klaus

Hæ hæ.... smart trick!!!! 👍😊... du får lige en krammer 🙏👐

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Besvar