Div bane styring

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Per
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28 apr 2019, 12:00
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Div bane styring

Indlæg af Per »

Hvis nu jeg godt kunne tænke mig 😊:

1 . Langsom indkørsel på banegård ved perron.

  1. Blødt stop og start ved signal på banegård.

Jeg har:
Märklin CS3+
Märklin bremsemodul
Märklin S88
Märklin kontakt skinner
Märklin signaler 764xx

Jeg søger en beskrivelse på hvordan jeg få sat det hele op, hvis det kan lade sig gøre.

Har selvfølgelig kikket på nettet men syntes ikke rigtig jeg kunne finde en vejledning eller noget
skematisk der omhandler begge muligheder.

Märklin har YouTube videoer med bremsemodul opsætning og brug af kontakt skinner men jeg syntes
ikke rigtig jeg forstår det, måske mit tyske ikke er helt i top.

På forhånd tak.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Div bane styring

Indlæg af Søren »

En komplet beskrivelse er svær at lave, da det afhænger meget af den måde du har implementeret dit anlæg på.

Som udgangspunkt:
Med den hardware du har til rådighed, så kan du i udgangspunktet kun bygget det, så togene standser pænt ved perronen. Det gør du med dit bremsemodul sluttet til dit signal. I vejledningen til signalet er vist, hvordan bremsemodulet og signalet snakker sammen.

Bremsemodulet kræver en ekstra strømforsyning, som du kan opnå gennem en Converter (60130) og en strømforsyning (enten 60041 eller 66360). Du kan dele strømforsyningen mellem flere bremsemoduler, så lad ikke prisen afskrække dig.

Hvis du derimod ønsker at bygge en langsom nedbremsning før perron og så stille kørsel til perron, så kan du bygge det på flere måder. Den ene måde er at lade din CS3 køre toget i et foruddefineret forløb. Det er en anelse begrænsende, da du her skal have et forløb for hvert tog du kører med. Det kan fungere, og fungerer fint på anlæg, hvor det ofte er det samme der sker hele tiden.

Hvis du derimod vil have fuld fleksibilitet, så skal du have en pc og noget styringssoftware, som f.eks. Train Controller, til at klare det for dig. Hvis du benytter Train Controller, så behøver du heller ikke investere i bremsemodulerne. Train Controller klarer dette udelukkende med tilbagemeldingen og en viden om udgangspunktet for dine lokomotiver.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Div bane styring

Indlæg af Mogens »

Opklarende spørgsmål, dvs at cs3 sagtens håndterer flere forskellige slags lok på samme spor ved at "lave" hændelser for hvert enkelt lok således at det er det specifikke lok der udløser hændelsen.?

Eller er det som du (Søren) tidligere har fortalt at man skal programmere hele togets togvej og man så kun kan køre med det ene tog på sporet adgangen.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Div bane styring

Indlæg af Søren »

I princippet kan du bygge det så avanceret som du lyster. Som i virkeligheden er det ikke anbefalesværdigt med flere tog inde for samme blok. CS3'eren kan sagtens styre flere tog ad gangen, hvor hvert tog har sin egen hændelse.

Din begrænsning ligger i, at du er nødt til at forudprogrammere hele sekvensen, og det er ikke alle der ønsker det. Hvis behovet er mere avanceret, så er det kun computeren der kan hjælpe yderligere.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Per
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28 apr 2019, 12:00
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Div bane styring

Indlæg af Per »

Så hvis mit scenarie ville være feks. 3 passager tog der ankommer/afgår fra hvert deres spor,
kunne man så opsætte kontaktspor inden perron og efter perron for at oprette en hændelse på
dette sporstykke for de 3 tog.
Og skal bremsemodulets 3 isoleret spor være i samme sporstykke eller efter ?

Mvh
Per

Besvar