Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af Søren »

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke helt forstår hvad du forsøger at opnå.

Hvis Railcom er et behov du har, så skal du jo ikke satse på en central som ikke supporterer det. I dit tilfælde din Central Station. Det bliver formentlig meget dyrere at forsøge at lappe sig til en løsning end bare at købe en der kan.

Her er Z21 og en computer med styring (f.eks. TrainController) formentlig det bedre valg.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af Kresten »

Hej Søren
Det startede med , at jeg ville vide hvilke(n) dekoder(e) der befandt sig på specifikke opstillingsspor på min skyggebanegård. Dernæst fik jeg ideer om at jeg f.eks. kunne aktivere specielle funktioner afhængig af, hvor dekoderen befinder sig.
Altså ikke bare “spor 1 er optaget” eller “der kører tog på spor 4” - men en præcis tilbagemelding om, hvilket tog/dekoder, der er tale om.
Praktiske anvendelser kunne f.eks.være:

  • når lok/dekoder nr 123 kører ind på et spor, sender styreenheden en bremsekommando til dekoder 123.
  • ved nedkørsel på skyggebanegård nedsættes hastigheden automatisk for den lok/dekoder, som kører ned.
  • osv...

Jeg havde allerede “fra gammel tid” en ECoS II og fik senere en CS3+, og ville som udgangspunkt ikke investere i endnu flere styrenheder.
Men hvis jeg bruger f.eks. ESU Railcom tilbagemeldingsmoduler, kan de kun sende Railcom tilbagemelding til ECoS, som ikke kan agere på tilbagemeldingen på anden måde end ved at vise resultatet på et display. Jeg kan ikke få ECoS til f.eks.at bremse toget.
Jeg købte derfor en Railcom Reader fra DCC4PC, som har den egenskab, at tilbagemeldingen kan sendes til en PC (eller i mit tilfælde en RPi), som derefter kan sende en kommando til min styreenhed og videre ud i sporet.
Det fungerer fint med ECoS’ netværksinterface, men jeg har aldrig kunnet få det til at fungere med CS3+ og CAN bus - og har heller ikke trods intensive søgninger på nettet mødt andre, der har kunnet det.
Langt svar - beklager - men det er, hvad jeg bikser med.
P.t. er min Railcom Reader til reparation. Det har den været nogle gange, og jeg har en mistanke om, at jeg måske er lidt for langt ude i “Bleading Edge Technology”. Så z21 og Railcom tilbagemelding skal da undersøges...
Så lige nu ligger projektet helt stille og tiden bruges i solskinnet i haven 😀

Vh kresten

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af Søren »

Hvis du har en ECoS, så brug da den i stedet for en z21. Du mangler jo kun softwaren på din pc.

Der er ingen der kan få Railcom til at virke med CS3, for den supporterer det ikke. Du kan formentlig godt lave noget software der besætter nogle kontakter i en CS3, men du kommer det ikke nærmere end at det er besat/ikke-besat, så længe det er det eneste CS3 kan.

Benyt din ECoS og ESU feedback modulerne. Du finder ingen standard for at udlæse modulerne, det findes ikke.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af Kresten »

Hej Søren
Men jeg har skam fået det til at fungere med CS3+. Bare kun med magnetartikler - jeg kan ikke finde ud af at sende CAN bus kommandoer fra min RPi til styring af lokdekodere.

Ideen er jo ikke, at styreenheden "skal forstå" Railcom. Styreenheden skal til gengæld være den eneste, der sender kommandoer ud i sporet:

Min Railcom Reader sender feedback til min RPi, hvor det behandles i et (for mit vedkommende) C- eller Python program. Dette program sender kommando til styreenheden, som derefter sendes ud i sporet. Så i princippet er det ligegyldigt hvilken styreenhed jeg bruger - bare jeg kan finde ud at sende kommandoer til den fra mit RPi-program.

Et eksempel i 2 trin hvor jeg ønsker (1.) at farten på loks nedsættes på skyggebanegården og (2.) at loks stopper, når de er på parkerings-/opstillingsspor:

  1. Railcom Reader fortæller min RPi, at dekoder 123 befinder sig på Spor 2 (nedkørsel til skyggebanegård) og kører fremad. Mit RPi-program sender derefter en besked til styreenheden (CS3+, ECoS, z21...) om at sætte max-speed på dekoder 123 til 20. Hastigheden er nu nedsat til acceptabelt ranger-niveau for dekoder 123.

  2. Railcom Reader fortæller min RPi, at dekoder 123 (eller 456, eller...) nu befinder sig på parkeringsspor 7. Mit RPi-program sender derefter besked til styreenheden om at stoppe dekoder 123 (eller 456, eller...). Lok holder nu parkeret på p-spor 7.

Jeg håber, at denne ubehjælpsomme tegning af min opstilling er til at forstå:

Railcom Reader opstilling.pdf
(65.3 KiB) Downloadet 72 gange

Den ENESTE grund til, at RPi er involveret, er at f.eks. ESU's Railcom feedback modul kun kan levere feedback til ECoS - som til gengæld ikke kan "reagere" på kommandoen (nedsætte hastighed, stoppe tog, osv.), men kun vise dekodernummer/-navn på et display. Det samme gælder desværre for alle andre Railcom feedback-moduler på markedet. De vil kun "tale med" deres egen styrenenhed, som ikke kan reagere på informationen.

VH Kresten

Besvar