Din Delta Control aner nok ikke hvad DCC til stationære dekodere er, så derfor virker det ikke. Det er fuldstændig det samme som at din Delta Control kun kan snakke engelsk, men du befaler den at kommunikere på tysk. Hvad skal den gøre? Alternativt er din dekoder registeret som MM i din ECoS.
Det har intet med mfx at gøre. Mfx protokollen har ikke stationære dekodere og tilbehørsdekodere i sin protokolbeskrivelse. Det eneste en mfx-stationær dekoder kan, rent mfx-teknisk, er at blive tilmeldt automatisk (og kun på manuel opfordring fra centralen), samt programmeres. Sidstnævnte kan absolut være en fordel, da man ikke skal have den til et programmeringsspor. Dette kræver dog en Märklin-central (eller anden central, der forstår det, hvilket pt. ikke findes). Så med en ECoS er funktionen intet værd for dig.
Intet af det kan din Delta Control dog udnytte, da den ikke har "mfx-cutout", som er den del der tillader dekoderen at snakke tilbage til centralen.
Når du benytter ECoS, så vil jeg klart anbefale dig at blive i folden. Det betyder: "Smid" dine Delta Controls "ud", og køb ECoS boostere der supporterer mfx (ESU kalder det M4). Ja, det koster måske lidt, men det virker 100% og det er absolut også værd at betale for. Jeg vil aldrig blande "17" boostere fra forskellige producenter, heller ikke for at spare et par håndører, det vil give problemer før eller siden. Jeg synes interessen skal være at køre problemfrit med toget, i stedet for at toget holder stille, mens jeg fikser problemer. Togene koster jo også, og fortjener derfor det bedste.
Hvad der angår sporskiftedekodere og strømdekodere, så vil jeg anbefale dig at købe ESUs versioner, da de supporterer Railcom (som din ECoS kan udnytte), dermed har du samme programmeringsfrihed som Märklins dekodere har med Märklins centraler (dog uden den automatiske tilmelding, da Railcom+ pt. ikke er en ting hos stationære dekoder svjv.).
Det næstbedste er at holde dig til DCC, for at holde det enkelt. MM er gammel og begrænset. Den benyttes ikke mere, den eksisterer kun af historiske årsager (og fordi flere stadig sidder med tudsegamle centraler).
Hvad der angår boostere, så er det også vigtigt at gøre sig tanker om de overhovedet er nødvendige. Det er helt og alene antallet af forbrugere (lokomotiver, vogne med lys, dekodere osv.) der afgør behovet. Det er ikke størrelsen på anlægget. Sat lidt på spidsen, kan du f.eks. fylde en hel sportshal med skinner og klare dig med en mobile station 2, så fremt at du kan få strømmen fordelt fornuftigt. Så inden du erstatter dine boostere 1:1 med nye, så overvej behovet. Kontrollér evt. strømforbruget på dit anlæg. Måske kan du spare en booster, eller måske har du slet ikke et behov.