Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af Kresten »

Jeg anvender 2 stk Märklin 66045 som boostere for den digitale skiftestrøm. Den ene til min skyggebanegård og den anden til anlæggets synlige del. Jeg har fået problemer efter at have tilsluttet 2 stk M84 (60842) - en til hvert kredsløb.

På skyggebanegården anvender jeg en række gamle K83 (6083) til at styre sporskifter. De kører i sagens natur MM. Den nye 60842 lyser fint for korrekt forbindelse, men nægter at modtage signaler i DCC-mode. Derimod virker det fint, hvis jeg sætter den op i MM-mode.

Er det en almindelig begrænsing - burde man ikke kunne blande MM og DCC? Eller kan det have noget at gøre med, at jeg bruger 66045 som booster?

På den synlige del bruger jeg overvejende Digikeijs DR4018 (kun DCC), men også her har jeg fået problemer efter at have tilsluttet en 60842 (DCC). Den skifter sådan cirka hver 2.-3.-4. gang. Kan problemet også her være noget med 66045?

Jeg har testet begge 60842 direkte tilsluttet udgangen fra min styreenhed. De virker perfekt. Men alting har virket perfekt indtil 60842 kom ind i mit liv.

Jeg bruger ECoS 50200 m. Booster - kan det have noget med problemerne at gøre?

Venlig hilsen
Kresten

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af PerR »

Hej Kresten,

Problemet er nok at dine Delta boks boostere ikke supporterer fuld mfx.
60842 supporterer mfx men det gør boosterne ikke.

Jeg skrottede alle mine boostere der ikke supporterer mfx da jeg oplevede tilsvarende problemer med mfx lokomotiver, og det har jeg ikke fortrudt et sekund.

Mvh Per

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af Kresten »

Hej Per

Tak for dit svar - men jeg skal vel ikke bruge mfx til digital skiftestrøm ?

Til kørestrøm har jeg fuld mfx-support fra enten ESU- eller Märklin booster, afhængig af hvilken styreenhed jeg anvender.

Jeg spekulerede mere i retning af, at styreenhed og booster normalt "hører sammen" - og derfor er der måske problemer med at anvende Märklins Delta Control sammen med ESU. jeg har bare aldrig hørt om det før. Og slet ikke om, at MM og DCC ikke vil "spille sammen"...

Men enden på det hele kan naturligvis blive nye boostere - ville bare så gerne spare den udgift, når jeg nu har de gamle Delta-bokse :-)

VH Kresten

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af Søren »

Din Delta Control aner nok ikke hvad DCC til stationære dekodere er, så derfor virker det ikke. Det er fuldstændig det samme som at din Delta Control kun kan snakke engelsk, men du befaler den at kommunikere på tysk. Hvad skal den gøre? 😊 Alternativt er din dekoder registeret som MM i din ECoS.

Det har intet med mfx at gøre. Mfx protokollen har ikke stationære dekodere og tilbehørsdekodere i sin protokolbeskrivelse. Det eneste en mfx-stationær dekoder kan, rent mfx-teknisk, er at blive tilmeldt automatisk (og kun på manuel opfordring fra centralen), samt programmeres. Sidstnævnte kan absolut være en fordel, da man ikke skal have den til et programmeringsspor. Dette kræver dog en Märklin-central (eller anden central, der forstår det, hvilket pt. ikke findes). Så med en ECoS er funktionen intet værd for dig.

Intet af det kan din Delta Control dog udnytte, da den ikke har "mfx-cutout", som er den del der tillader dekoderen at snakke tilbage til centralen.

Når du benytter ECoS, så vil jeg klart anbefale dig at blive i folden. Det betyder: "Smid" dine Delta Controls "ud", og køb ECoS boostere der supporterer mfx (ESU kalder det M4). Ja, det koster måske lidt, men det virker 100% og det er absolut også værd at betale for. Jeg vil aldrig blande "17" boostere fra forskellige producenter, heller ikke for at spare et par håndører, det vil give problemer før eller siden. Jeg synes interessen skal være at køre problemfrit med toget, i stedet for at toget holder stille, mens jeg fikser problemer. Togene koster jo også, og fortjener derfor det bedste.

Hvad der angår sporskiftedekodere og strømdekodere, så vil jeg anbefale dig at købe ESUs versioner, da de supporterer Railcom (som din ECoS kan udnytte), dermed har du samme programmeringsfrihed som Märklins dekodere har med Märklins centraler (dog uden den automatiske tilmelding, da Railcom+ pt. ikke er en ting hos stationære dekoder svjv.).

Det næstbedste er at holde dig til DCC, for at holde det enkelt. MM er gammel og begrænset. Den benyttes ikke mere, den eksisterer kun af historiske årsager (og fordi flere stadig sidder med tudsegamle centraler).

Hvad der angår boostere, så er det også vigtigt at gøre sig tanker om de overhovedet er nødvendige. Det er helt og alene antallet af forbrugere (lokomotiver, vogne med lys, dekodere osv.) der afgør behovet. Det er ikke størrelsen på anlægget. Sat lidt på spidsen, kan du f.eks. fylde en hel sportshal med skinner og klare dig med en mobile station 2, så fremt at du kan få strømmen fordelt fornuftigt. Så inden du erstatter dine boostere 1:1 med nye, så overvej behovet. Kontrollér evt. strømforbruget på dit anlæg. Måske kan du spare en booster, eller måske har du slet ikke et behov.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af Kresten »

Hej Søren
Tak for dit svar, som jeg tolker hen i retning af "det kan godt være, at Delta Controller virker i mere eller mindre rene Märklin-miljøer, men forvent ikke, at den altid virker i et blandet miljø".
Det var også min forhåndsmistanke - jeg ville f.eks. heller aldrig drømme om at forbinde en Märklin CS med en ESU Booster eller omvendt. Så indtil videre er skiftestrøms-boosterne taget ud af legen og fremtiden afhænger af om/hvornår jeg får lavet det "final cutover" fra ECoS m. Booster til min CS3+ med tilhørende Booster.
Jeg er klar over, at booster ikke har noget med banestørrelse at gøre, men jeg har som regel 12-20 loks på banen ad gangen, så derfor separationen mellem skyggebanegård og synlig del. Det er nok i virkeligheden mere tvivlsomt om jeg behøver booster til skifteartikler og signaler - der er stort ikke glødepærer tilbage, og alle lys forsynes i forvejen fra en 16V AC trafo. Det må jeg måle mig frem til.

Fsva dine bemærkninger om Railcom, hældte du salt i et åbent sår. Jeg forsøger virkelig at gå Railcom-vejen, men de standard tilbagemeldingsmoduler, som findes på markedet, spiller kun sammen med med sin egen styreenhed. Og selv når Railcom melder tilbage, kan man ikke få styreenheden til at udføre noget som helst andet end at vise informationen på et display.
Jeg har derfor brugt timer, dage, uger og måneder på at få dette device: http://www.dcc4pc.co.uk/our-products/ til at spille sammen med min RPi, som på baggrund af tilbagemeldingen sender kommandoer til min styreenhed og videre til den korrekte dekoder. Og eftersom det endnu ikke er lykkedes mig at sende CAN-bus kommandoer fra min RPi til andet end skifteartikler via CS3+, er jeg blevet på ESU-platformen. ESUs netværksinterface er noget mere tilgængeligt end Märklins CAN-bus. Desværre er min Railcom Reader for øjeblikket til reparation hos producenten...

Men hvad - det er sommer, og tiden kan bruges i haven mens man venter på solskinnet :-)

Endnu en gang tak for dit svar
VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af moppe »

Kresten skrev: 17 maj 2021, 13:07

Jeg forsøger virkelig at gå Railcom-vejen, men de standard tilbagemeldingsmoduler, som findes på markedet, spiller kun sammen med med sin egen styreenhed. Og selv når Railcom melder tilbage, kan man ikke få styreenheden til at udføre noget som helst andet end at vise informationen på et display.
Jeg har derfor brugt timer, dage, uger og måneder på at få dette device: http://www.dcc4pc.co.uk/our-products/ til at spille sammen med min RPi, som på baggrund af tilbagemeldingen sender kommandoer til min styreenhed og videre til den korrekte dekoder. Og eftersom det endnu ikke er lykkedes mig at sende CAN-bus kommandoer fra min RPi til andet end skifteartikler via CS3+, er jeg blevet på ESU-platformen. ESUs netværksinterface er noget mere tilgængeligt end Märklins CAN-bus. Desværre er min Railcom Reader for øjeblikket til reparation hos producenten...

De RailCom moduler du nu har fundet, virker også kun med producentens eget interface.

Du læser data ind i en Raspberry pi, men på den pi kunne du lige så godt køre Rocrail (eller lignende), selv vælge hvilken størrelse skærm du vil bruge og så købe din en digitalstation uden display (eksempelvis Z21).

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af Søren »

For lige at korrigere din tolkning af mit svar:
Delta Control virker som booster lige godt (eller dårligt) med alle producenter. Det er ikke bedre med Märklin end ECoS.

En ECoS booster kommer aldrig til at fungere med en CS3. Booster interfacet er forskelligt mellem ESU og Märklin. Benyt producentens egen booster uanset fabrikat.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af Kresten »

moppe skrev: 17 maj 2021, 15:05
Kresten skrev: 17 maj 2021, 13:07

Jeg forsøger virkelig at gå Railcom-vejen, men de standard tilbagemeldingsmoduler, som findes på markedet, spiller kun sammen med med sin egen styreenhed. Og selv når Railcom melder tilbage, kan man ikke få styreenheden til at udføre noget som helst andet end at vise informationen på et display.
Jeg har derfor brugt timer, dage, uger og måneder på at få dette device: http://www.dcc4pc.co.uk/our-products/ til at spille sammen med min RPi, som på baggrund af tilbagemeldingen sender kommandoer til min styreenhed og videre til den korrekte dekoder. Og eftersom det endnu ikke er lykkedes mig at sende CAN-bus kommandoer fra min RPi til andet end skifteartikler via CS3+, er jeg blevet på ESU-platformen. ESUs netværksinterface er noget mere tilgængeligt end Märklins CAN-bus. Desværre er min Railcom Reader for øjeblikket til reparation hos producenten...

De RailCom moduler du nu har fundet, virker også kun med producentens eget interface.

Du læser data ind i en Raspberry pi, men på den pi kunne du lige så godt køre Rocrail (eller lignende), selv vælge hvilken størrelse skærm du vil bruge og så købe din en digitalstation uden display (eksempelvis Z21).

Klaus

lJa, det er nok et spil om ord - men DCC4PC lader dig i det mindste udlæse output fra Raicom Readeren på et andet device end styreenheden, hvilket ikke kan lade sig gøre med de andre feedback devices på markedet.

Og tak for forslaget med Rocrail og f.eks. Z21 - men vandet er dybt nok i forvejen, så indtil videre holder jeg mig fra flere eksperimenter (andre end dem, jeg i min grænseløse uvidenhed udsætter mig selv for).
VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af moppe »

Kresten skrev: 18 maj 2021, 13:29

Ja, det er nok et spil om ord - men DCC4PC lader dig i det mindste udlæse output fra Raicom Readeren på et andet device end styreenheden, hvilket ikke kan lade sig gøre med de andre feedback devices på markedet.

Med eksempelvis Z21, og railcom feedback moduler, er Z21 blot dit PC interface, som du har ved siden af din digitalstation i dag - altså ud over at være din digitalstation også.

Her kan du læse railcom fra hvilken som helst enhed på netværket.
https://www.z21.eu/media/Kwc_Basic_Down ... pdf#page43

Klaus

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Problemer med Märklin 66045 Delta Control som booster?

Indlæg af Kresten »

moppe skrev: 18 maj 2021, 14:01
Kresten skrev: 18 maj 2021, 13:29

Ja, det er nok et spil om ord - men DCC4PC lader dig i det mindste udlæse output fra Raicom Readeren på et andet device end styreenheden, hvilket ikke kan lade sig gøre med de andre feedback devices på markedet.

Med eksempelvis Z21, og railcom feedback moduler, er Z21 blot dit PC interface, som du har ved siden af din digitalstation i dag - altså ud over at være din digitalstation også.

Her kan du læse railcom fra hvilken som helst enhed på netværket.
https://www.z21.eu/media/Kwc_Basic_Down ... pdf#page43

Klaus

Kære Klaus
Det ser spændende ud - men det er jo den slags, der tidligere har ledt mig i ulykke... og en ekstra styreenhed er vel ikke lige det, mit halvfærdige anlæg mangler.
Men jeg læser videre på Z21 - har også fundet spændende indlæg på YouTube. Så tak for henvisningen 😀

Vh Kresten

Besvar