2 skinnedrift - digital - Fleschmann sporskifte

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Niels Frederiksen
Trafikelev
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 nov 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleischmann 2 skinne drift

2 skinnedrift - digital - Fleschmann sporskifte

Indlæg af Niels Frederiksen »

Hej

Jeg har brug for lidt support
Jeg kører skala N med Fleischmann sporskifte med metaltunge (9178 & 9179)
Jeg har lavet et side spor, som toget kan køre ind på
Jeg er nød til at skifte sporet når toget passerer sporskiftet i køreretningen når det kører ud af sidesporet - ellers sker der kortslutning
Kan der laves et eller andet så det ikke sker?

mvh Niels

boholm
Godsforvalter
Indlæg: 102
Tilmeldt: 14 mar 2013, 23:03
Digital: Ja
Scale: N

Re: 2 skinnedrift - digital - Fleschmann sporskifte

Indlæg af boholm »

Det er lidt svært at hjælpe ud fra det, du skriver (for mig). Jeg kan ikke lige skelne, om det er din måde at tilslutte DDC ledningerne til din bane på, der er problemet, eller om det er selve sporskiftet, der er problemet.

Hvis det er muligt, så pil sporskiftet ud af banen og lav en prøveopstilling med sporskiftet og et par løse skinner på alle tre forbindelser på sporskiftet, så du kan køre igennem sporskiftet helt. Se så, om der er problemer. På denne måde finder du ud af, om det er sporskiftet, der er problemet, eller om det er dine strømtilslutninger, du skal se på.

Hvis du også uploader en tegning, der viser, hvordan du har tilsluttet strøm til banen (så detaljeret og korrekt som muligt), så kan vi gå den igennem for at se, om der er nogle problemer.

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: 2 skinnedrift - digital - Fleschmann sporskifte

Indlæg af Søren »

Fra beskrivelsen af produktet, kan jeg læse at den har et strømførende hjertestykke. Så kortslutningen kommer vel når du skærer sporskiftet op? Altså kører mod et sporskifte, der er stillet modsat af hvad det burde være.

Hvis det er problemet, så skal du stille sporskiftet, så det passer med togvejen, alternativt benytte sporskifter uden strømførende hjertestykker.

Jvf. manualen ligner det, at du kan fjerne nogle bøjler, så det ikke sker, men jeg tror ikke det hjælper dig, da strømmen så kun flyder i den retning sporet er stillet.

Jeg synes du skal vænne dig til at stille togvejen korrekt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels Frederiksen
Trafikelev
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 nov 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleischmann 2 skinne drift

Re: 2 skinnedrift - digital - Fleschmann sporskifte

Indlæg af Niels Frederiksen »

Tak for gode svar - det gav lidt ro
mvh Niels

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: 2 skinnedrift - digital - Fleschmann sporskifte

Indlæg af ErikL »

Søren skrev: 23 jun 2021, 10:22

Fra beskrivelsen af produktet, kan jeg læse at den har et strømførende hjertestykke. Så kortslutningen kommer vel når du skærer sporskiftet op? Altså kører mod et sporskifte, der er stillet modsat af hvad det burde være.

Hvis det er problemet, så skal du stille sporskiftet, så det passer med togvejen, alternativt benytte sporskifter uden strømførende hjertestykker.

Jvf. manualen ligner det, at du kan fjerne nogle bøjler, så det ikke sker, men jeg tror ikke det hjælper dig, da strømmen så kun flyder i den retning sporet er stillet.

Jeg synes du skal vænne dig til at stille togvejen korrekt.

Helt enig.

Det med at fjerne bøjlerne er så man kan skifte, og "Slukke" for strømmen. Jeg har bøjler i alle mine
og som Søren skriver stil sporvej, det er jo det rigtige.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Besvar