Z21 switch DECODER

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Z21 switch DECODER

Indlæg af moppe »

Engang sidste år fik jeg mig en Z21 switch DECODER. Jeg har haft den koblet til forskellige ting, men aldrig fået fortalt om den.

Z21 switch DECODER (10836) er en simpel tilbehørsdekoder med et par smarte funktioner.
Den har otte trepolede stik med skrueterminaler til de 8 dobbelte udgange, et firepolet stik med skrueterminaler til strømforsyning og digitalsignal, et zLink stik, en trykknap og 4 lysdioder.

10836.png

Stik med skruterminaler kan jeg godt lide. Sidder dekoderen ude under anlægget og skal man have den pillet ned, trækker man stikkene, hvori ledningerne er skruet fast, ud og afmonterer dekoderen. Når den skal tilbage er det bare at sætte stikkene til igen.

zLink stikket er til programmering og opdatering af firmware, det har jeg skrevet lidt om her:
viewtopic.php?f=6&t=3964

Dekoderen kan DCC med RailCom, hvilket betyder at man kan læse og skrive CV værdier i dekoderen, mens den er i drift. RailCom er slået til som standard, det samme er Rocos adresseområde, hvilket man heldigvis kan sætte om til "normal" (RCN-213 kaldes det i opsætningen).

For at vise mulighederne med dekoderen, genbruger jeg et billede fra artiklen om Z21 pro LINK.

Z21 pro LINK einst MT.jpg

Der er fem valgmuligheder for drift:
Impuls. Den der normalt bruges til sporskifte, hvor man kan bestemme længden på pulsen.
Vekselblinker. Her tænder udgangene skiftevis.
Vekselblinker med fade ind og ud. Svarer til ovenstående, men udgangene tænder og slukker "langsomt". Det er den jeg har brugt i nedenstående video til overkørselssignalerne.
Moment. Her er en udgang tændt så længe man holder knappen inde på sin styreenhed. Bruges typisk til afkoblingsskinner.
Skiftende. Her er enten den ene eller den anden udgang altid tændt, bruges til eksempelvis rød/grøn signal.
Skiftende med fade ind og ud. Svarer til ovenstående, men udgangene tænder og slukker "langsomt". Det er den jeg har brugt i nedenstående video til dagslyssignalet.

For hver udgang kan man sætte en tid, som udgangen er tændt ved funktionerne impuls og vekselblinker. Man kan dæmpe udgangssignalet og man kan bytte om på hvilken der tænder i forhold til, hvilket knap man trykker på.
Der er også en indstilling der hedder initialisering. Med den bestemmer man hvad udgangen skal gøre, når der tændes for strømmen. For mit vedkommende vil dagslyssignalet altid starte på rød og overkørselsignalerne være slukkede.

Tider for fade ind og ud er globale. Det betyder at de tider der sættes gælder for alle udgange. I mit eksempel har jeg valgt 100 ms i Fade-In og 300 ms i Fade-Out.

Lysdioderne på fronten af kassen bruges til at se status på dekoderen og trykknappen kan bruges til at programmere dekoderen og til reset af dekoder. Programmering med trykknap er i mine øjne ikke særligt relevant, når man kan læse og skrive CV værdier via sin digitalstation.

Her en video af min Z21 switch Decoder med dagslyssignal og overkørselssignaler.

Klaus

Torben
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 feb 2016, 11:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Z21 switch DECODER

Indlæg af Torben »

Det er jo lige det jeg søger. :)
Takker
mvh Torben

Besvar