Ændret brug af Apple produkter med en CS3'er

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Ændret brug af Apple produkter med en CS3'er

Indlæg af bygger01 »

Om lidt bliver følgende sendt til Märklin:

Jeg har læst på en dansk blog – Baneforum – at de to apps til IPhone & IPad ville hold op med at fungere.
Det er sket – step by step – på 2 IPhone’s og 3 IPad’s for os også.
Og det er træls.
Disse to havde den fordel i forhold til CS2 & CS3, at adgangen til lokomotiverne var meget mere direkte end på centralstationernes mere komplicerede struktur.
Billederne og betegnelserne af lokomotiverne var også større, hvilket også hjalp, når vi skulle finde et nyt lokomotiv blandt vores ca. 45 stk.
Så kørsel med styring af sporplaner på CS3 og det kørende materiel på iPad, hvor der også var mulighed for at holde op til 8 lokomotiver på en iPad, og var let og det gav overblik !

Det er nu slut, og vi er på vores Apple udstyr tilbage med samme mere langsomme struktur på CS3 !
Desuden er der for mig en lang vej ind, når jeg skal starte en IPad op via IP adressen – hvor jeg hver gang skal langt ned i bunden for acc. betingelser + også for sikkerhed ( er der en måde til at undgå det hver gang en iPad skal bruges ? ).

Så mine øjne et tilbageskridt i legen med tog ( og også et tab, for der er betalt ca. 5 & 10 € pr. enhed ).

Håber at Märklin vil overveje om der ikke findes en anden måde til nutidens muligheder på Apple produkter ….

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

BGP
Godsforvalter
Indlæg: 141
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Re: Ændret brug af Apple produkter med en CS3'er

Indlæg af BGP »

Jeg tror det er Apple der for en stor del er skyld i dette. Apple har en fantastisk dårlig tilgang til deres enheder og kræver at App bliver godkendt af dem før de kan benyttes. Det kan jeg godt se er et problem for Märklin hver gang der bliver ændret bare en lille smule i App så skal den godkendes, og det er ikke gratis, skulle jeg hilse og sige. Og det tager en godt stykke tid for at Apps blive godkendt.
I Apple's optik må man heller ikke have direkte adgang til f. eks harddisk eller anden form for lager.

m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Ændret brug af Apple produkter med en CS3'er

Indlæg af bygger01 »

Burde Märklin så ikke have overvejet det, inden de startede de 2 app`s op !

Og som clubmedlem modtager jeg mange mails, og jeg mindes ikke, at de har skrevet, at de ikke mere ville de app`s vedlige …

Jeg har naturligvis hørt om det her på Baneforum fra Søren, men har han meldt ud, at han repræsenterer Märklin ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ændret brug af Apple produkter med en CS3'er

Indlæg af Søren »

Jeg har naturligvis hørt om det her på Baneforum fra Søren, men han har meldt ud, at han repræsenterer Märklin

På Baneforum repræsenterer jeg ikke Märklin. Jeg skriver for mig selv og min egen fornøjelses skyld. Det er mine egne meninger og ikke et udtryk for Märklins holdning.

Det er korrekt at apps'ne ikke længere bliver understøttet, og den viden kan man også indhente ved at følge med mange andre steder. Det er ingen speciel viden.

Vejen frem er web apps og PWA. Det er, efter min mening, det rigtige valg i stedet for dedikerede apps. Det er også nemmere og billigere at vedligeholde. Det er den vej verden går, så selvfølgelig skal Märklin også det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ændret brug af Apple produkter med en CS3'er

Indlæg af moppe »

BGP skrev: 04 aug 2021, 14:00

Jeg tror det er Apple der for en stor del er skyld i dette. Apple har en fantastisk dårlig tilgang til deres enheder og kræver at App bliver godkendt af dem før de kan benyttes.

Er det meget anderledes end når et program skal i google store?

Apples tilgang koster måske mere, men er også en sikkerhed for brugerne.

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ændret brug af Apple produkter med en CS3'er

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev: 04 aug 2021, 15:04

Burde Märklin så ikke have overvejet det, inden de startede de 2 app`s op !

Jo, eller rettere nej, for dengang så verden anderledes ud. Dengang var webserverløsninger som den i CS3 meget mere besværlige at have med at gøre og afhængigt af browser og styresystem, skulle det tilpasses.
Dengang tilbød iOS og Android en langt bedre tilgang til tingene.

På mit arbejde har vi gennem de sidste 15 år haft udstyr med indbygget webserver. De gamle er “besværlige” og ikke alt fungerer. De nye generation spiller bare på tværs af computere, tablets og telefoner, hvilket ikke er muligt med apps der skal (mere eller mindre) udvikles specielt til alle platforme.

Men - på søndag kan du komme et smut til Hadsten og se et system der virker ved hjælp af apps og ikke har indbygget en effektiv webserver. Det betyder også at jeg ikke kan få samme brugerflade på pc og tablet.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ændret brug af Apple produkter med en CS3'er

Indlæg af Søren »

Det kan jeg godt se er et problem for Märklin hver gang der bliver ændret bare en lille smule i App så skal den godkendes, og det er ikke gratis, skulle jeg hilse og sige. Og det tager en godt stykke tid for at Apps blive godkendt.
I Apple's optik må man heller ikke have direkte adgang til f. eks harddisk eller anden form for lager.

Det er korrekt at alle ændringer skal godkendes, og at det kan være en irriterende proces. Det koster dog ikke alverden, i mit daglige arbejde, mener jeg at vi giver 625 kr. om året. Det der koster penge er at vedligeholde en iOS og Android app.

Ingen apps må have dirkete adgang til disk eller anden form for lager. Det er kun fornuftigt, da det er en kæmpe sikkerhedsrisiko. Det samme gælder web apps, og apps til Android. Så det er heller ikke noget Apple specifikt. Det gælder i øvrigt også apps til Windows (UWP-baserede), men selvfølgelig ikke de klassiske Win32 apps. Windows har dog andre mekanismer der kan forhindre adgang til data, som appen ikke bør rode i.

Der dog efterhånden langt imellem at der kommer deciderede nye apps til Windows. Web apps er fremtiden, og de er ligeglad med den underliggende platform (Windows, Linux, Android, iOS osv.). Mange apps i dag er også wrapped web apps i form af Electron frameworket og hvad vi ellers har i værktøjskassen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ændret brug af Apple produkter med en CS3'er

Indlæg af Søren »

Jo, eller rettere nej, for dengang så verden anderledes ud. Dengang var webserverløsninger som den i CS3 meget mere besværlige at have med at gøre og afhængigt af browser og styresystem, skulle det tilpasses.
Dengang tilbød iOS og Android en langt bedre tilgang til tingene.

Enig. Det er jo et produkt af sin tid. Man kan ikke sidde nu og sige "det skulle de have tænkt over". Det er ikke fair.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar