Eftervirkning af kortslutning

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Eftervirkning af kortslutning

Indlæg af bygger01 »

Tak for Jeres interesse.

MY 1114
Jeg har også prøvet via de 3 streger øverst i højre hjørne og kan også oprette en ny linje 50, men jeg mangler værdien for, at loko'et kun vil digitalt, så det søger jeg efter lige nu.

Ardelt kranen
Der er en logik i det med epoke III & IV, så det er trængt ind.

Vi har haft flere kortslutninger, hvor et lokomotiv i et bremsemodul pludselig kørte den anden vej og med fuld speed, men det er første gang, at det er sket med en mfx dekoder, og med kranen, der så drejer udlæggeren rundt og forsøger at vælte, hvad armen kommer forbi. Så kan den ikke længere være på anlægget, da der vil ske flere kortslutninger.

Alt det med. at man kan ændre CV værdi, så Roco maskinen bliver på sin plads, det er ukendt land for mig, så enten får jeg styr på CV50, eller også bliver den sat til salg !

Vil det være det samme for kranen, at der kan ændres noget i opsætningen ( jeg troede, at det var umuligt med mfx ) ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Eftervirkning af kortslutning

Indlæg af Søren »

Vil det være det samme for kranen, at der kan ændres noget i opsætningen ( jeg troede, at det var umuligt med mfx ) ?

Det er ikke umuligt at ændre i mfx dekodere. Du kan justere og gøre ved, præcis som alle andre dekodere.

Men problemet med kortslutninger forstår jeg ikke. Det må være dit anlæg der har en fejl, siden du oplever det så meget. Maskinerne er formentlig uden skyld.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Eftervirkning af kortslutning

Indlæg af bygger01 »

Hvis man ser bort fra de to skinner, der blev adskilt og lavede en kortslutning, så kommer kortslutninger fra vognene, der vælter, og en blanding af forskellige koblinger - også fra Märklin MY`er - der f.eks. ikke kan klare K skinnernes lange krydsspor.

Og det er den slags gnister, der får en Roco MY`er til at sagen i ejen hånd …..

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Eftervirkning af kortslutning

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev: 16 aug 2021, 19:25

Jeg har også prøvet via de 3 streger øverst i højre hjørne og kan også oprette en ny linje 50, men jeg mangler værdien for, at loko'et kun vil digitalt, så det søger jeg efter lige nu.

Hvilken værdi udlæser du?

Hvis du udlæser værdien 3, så sæt den til 1

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Eftervirkning af kortslutning

Indlæg af bygger01 »

Det er ikke lykkes mig at udlæse noget, men blot oprette linjen CV 50.

Den er så forsvundet igen, da jeg har reset.

Men jeg kan oprette linjen igen som 50 / given den et navn / og så indsætte værdien 1.

Efter reset skal jeg lige rette max. hastigheden til + de to langsomme start & stop, og så laden Rocoen indgå på lige fod med de andre MYer.

Så må vi se, hvordan hun kommer til at opføre sig.

Jeg kommer tilbage senere, men tak for hjælpen ( men det undre mig stadigvæk, at kranen - som det eneste mfx produkt - begyndte at arbejde og ikke nogle lokomotiver ! ).

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Eftervirkning af kortslutning

Indlæg af Søren »

Men det undre mig stadigvæk, at kranen - som det eneste mfx produkt - begyndte at arbejde og ikke nogle lokomotiver ! ).

Du tænker for meget over tingene. Der er ingen logik i, hvad dekoderne kan finde på i uforudsigelige scenarier, så du kan heller ikke få et logisk svar andet end: Shit happens.

Næste gang er det måske et lok...

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Eftervirkning af kortslutning

Indlæg af Godsbanen »

Lidt sent svar, men jeg har da også været ude for at efter en kortslutning eller en form for nedbrud, så har et lokomotiv på banen startet op med lyd, når der kom strøm på banen igen (og det vel at mærke ikke havde lyd på før nedlukningen).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Eftervirkning af kortslutning

Indlæg af bygger01 »

Indtil der kommer oplysninger om at ændre dekode indstillinger, så vil det korte spor, hvor kranen skal holde, ændret således, at skinnestykket bliver isoleret fra og med analog kontakt få strøm, når det er nødvendigt !

Det gode råd fik jeg af Purellum på en anden kanal …..

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Eftervirkning af kortslutning

Indlæg af moppe »

Når kortslutningen optræder, vil datasignalet være helt og aldeles i skoven.

Teoretisk set kan en kortslutning forstyrre datasignalet så meget at der optræder en kommando der beder kranen om at dreje.

Vi har oplevet med gamle LokSound 2 dekodere at en kortslutning fik dem til at starte med fuld kraft baglæns (nej, vi bruger ikke DC brems! og det er derfor ikke slået til), hvilket er katastrofalt når dekdoeren sidder i et (undskyld to) MA togsæt.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Eftervirkning af kortslutning

Indlæg af bygger01 »

Disse problemer med bremsemoduler har jeg - indtil det med kranen - kun oplevet med ældre dekoder, så det var en overraskelse med kranen ….

Jeg også spurgt på Märklin user net, og her er der også andre, der fortæller om noget lignende med nyere dekoder.

Der er også spurgt hos Märklin, så et svar vil også komme ind i denne tråd !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar