Hejsa
Her kommer en hurtig guide til at bygge dansk signallogik i din CS3.
Til at starte med, kan vi godt blive enige om, at det havde været smart, at det var indbygget fra starten. Da der er mange signaler i verden, så er det forståeligt, at der ikke findes en løsning til alt. Her kommer en guide til en fleksibel "workaround" du kan benytte.
Til gengæld er "workaround'en" så fleksibel, at du kan bygge alverdens signaler, privatebane, DSB, hvad end du måtte ønske.
Forberedelse
Du kan benytte en vilkårlig dekoder, som kan styre LED'er. F.eks. Märklins m83 dekoder. Så skal du selvfølgelig bruge et dansk signal. Det kan man ofte købe som byggesæt. Signalet skal være en type, hvor hver diode har sin egen ledning.
Forbind signalet til m83, og verificér at du kan tænde og slukke alle dioderne.
Logikken
Nu bygger du signallogikken med hændelser. Du opretter en hændelse for hvert signalbillede du ønsker. Derudover opretter du en hændelse som slukker alle dioderne.
Her bygger jeg et indkørselssignal. Hændelsen der slukker alle dioder ser sådan ud (sørg for god navngivning, jeg har navngivet mit signal "i-sig-hb" for I-signal hovedbanegård, efterfulgt at signalbilledet. Derudover har jeg grupperet alle signalbillederne i en gruppe pr. signal):
Ovenstående hændelse står først i alle hændelserne for i-signalets signalbilleder. Når du kalder den, vil signalet resette til slukket, hvorefter det eneste du skal gøre er at tænde de relevante dioder.
F.eks. ser stop-hændelsen sådan ud:
Bemærk det lille "W" oven på sluk-hændelsen. Det betyder at vi venter med at udføre yderligere, ind stil sluk-hændelsen er gennemført. Dette sikrer at dioderne ikke tænder og slukker på samme tid, hvilket ikke ser pænt ud. Herefter tænder jeg den røde og den gule lampe.
Du har måske bemærket at CS3'eren tilsyneladende er bevidst om, hvordan signalbilledet ser ud. Det er den fordi jeg har uploadet en række ikoner der repræsenterer et dansk i-signals forskellige signalbilleder. Jeg vælger blot at give hændelsen ikon efter hvilket signalbillede den repræsenterer. Det er ganske manuelt, men det ser rigtig pænt og nydeligt ud.
Stop og ryk frem
Så snart en lampe skal blinke, så bliver det mere krævende. Jeg får CS3 til at blinke med den røde lampe ved at indbygge et loop i hændelsen.
Loop'et er ganske simpelt:
Først tjekker CS3 om loop'et skal køre. Det er en kontrolkontakt der bestemmer dette. Det sker for at sikre, at loopet kan afbrydes, hvis signalbilledet skifter.
Herefter tændes den røde lampe i 1 sekund, hvorefter den slukker i 1 sekund. Hvorefter processen gentages. Dette sker evigt, eller ind til kontrolkontakten skifter til off (det gør den når off-hændelsen aktiveres, som du kan se, er kontrolkontakten inkluderet der).
Loop-hændelsen inkluderes i hændelsen for Stop og Ryk frem, som også sætter kontrolkontakten, så den røde lampe begynder, og bliver ved med at blinke.
Konklusion
Det er egentlig meget nemt at bygge signallogik med CS3. Du kan bygge lige præcis de signalbilleder du har brug for, og give dem passende ikoner.
Videre arbejde
Du kan vælge at trække dine signalhændelser ud på sporplanen, så du kan betjene signalet derfra. Du kan også inddrage dem i dine togveje, så du altid har de korrekte signalbilleder der matcher togvejen.
Hvis du går helt amok, så kan du bygge en pult og bruge en S88 LINK (60883) til at stille signalerne og togvejene med trykknapper.
Det er kun fantasien der sætter grænsen! Har du spørgsmål så spørg!