Power pack

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Power pack

Indlæg af bygger01 »

Vores "vraltende" Marcipan brød har fået en ESU power pack, der blev programmeret til 2 sec. ....

Det blev en helt anden oplevelse, at spænde Hadsund Peters store broder foran nogle vogn og så ud af stationen.

Den kørt fint på trods af den "lidt ringe" slæbesko, og den vraltende kørsel forsvandt i ”glæden” over at den kørte / så det er fint

Det er den første power pack på J&B Rail, så det har givet mod på tanden !

Der er andre af vores maskiner, der også kæmper med få strøm hele tiden ….

Det er mest damplokomotiver med tender, så nu vil jeg til at notere fremadrettet om problemer:

• Alle er Märklin med MFX
• Er der brunering på hjulene ( men det skulle være fjernet )
• Har de slæbesko på tenderen

Der er allerede nu fra hukommelsen:

  • BR 50 Art. 37843 med en dekoder der i reservedelskataloget hedder 46416 decoder mfx Progr.mit Sound 112085
    Litra N 205 Art. 37831 med en dekoder der i reservedelskataloget hedder 260054

Den omtalte power pack var fra ESU og kunne programmeres sikkert via dekoderen, men hva' med de to nævnte, kan de behandles på samme måde, eller skal de have:

  • ESU power pack
    Märklin / deres udgave, men de omtaler kun at lyd skal bibeholdes
    Den simple udgave med en kondensator og foreslået af Den Glade svensker

Håber I gider komme med jeres input, for det kommer til at bibeholde flere lok'er hos J&B Rail ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Power pack

Indlæg af Godsbanen »

Det er ikke umuligt, at der kan være specielle omstændigheder ved damploks med tender. Jeg kørte for nylig med mit Roco Litra N på banen, efter at det ikke havde kørt i lang tid, og det havde en tendens til at stoppe på uventede steder.

Man kan selvfølgelig lige gå lokomotivets hjul og slæbesko igennem for at se, om der skulle være snavs eller en "film" på metaldelene (jeg har nu ikke haft problemer med brunerede hjul). Ellers ser det for mig ud til at det hjælper, når lokomotivet har kørt rundt et stykke tid. Hvis der er et eller flere steder lokomotivet standser ved langsom kørsel, forsvinder problemet efter at have kørt over stedet én gang til i normalt tempo.

Jeg har C skinner og har fundet ud af at en grafitstift (en tyk, blød en fra Panduro Hobby) er god til at køre hen over midterkontakterne på udvalgte steder for at give god kontakt (husk at slå strømmen fra undervejs). Ellers gør jeg ikke meget ud af at rense skinner. Der er enkelte steder på banen, der ser ud til at samle mest snavs, som jeg lige kan gå efter i ny og næ. Desuden er der også enkelte hjul på vogne, der ser ud til at suge skidt til sig.

PS. På de lokomotiver, hvor jeg har power pack, har jeg sat varigheden ned til 0 eller ganske minimalt for at de kan standse ved mine stopsignaler (med afbrudt strøm).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Power pack

Indlæg af moppe »

Steff,

Powerpack er hovedpinepillen der lindrer smerterne, men som ikke finder frem til, hvorfor du har ondt i hovedet.

Med store maskiner (4 aksler eller mere) bør det ikke være noget problem at have ordentligt strømoptag. Du kan altid give dig til at montere en "hovedpinepille", men det vil være meget bedre at få repareret strømoptaget på maskinerne i stedet.

ESU dekoderne V4 og V5 har mulighed for deres egen powerpack med styring.
Lenz Gold+ dekodere har mulighed for USP
Märklin dekodere har mulighed for deres kondensatorløsning.
Stort set alle dekodere har mulighed for at montere en simpel kondesatorløsning (der intet har med PowerPack at gøre)

Den løsning "svenskeren" præsenterer i videoen "Tuning and Powerpacking a New Locomotive", glemmer han behændigt at fortælle hvor han har fra. OG det er IKKE en powerpack, men en simpel kondesatorløsning

Den har været i ESU vejledningerne siden LokPilot V3.
Det "diagram" han viser, er direkte kopieret fra ESU's brugervejledning, hvilket benforbindelserne i på stikket også er.

Får ESU nogen credit for det?
Nej, det glemmer han vidst......

Han glemmer også behændigt at fortælle at når han monterer sådan en "powerpack", så er det slut med at læse og skrive CV værdier til dekoderen.

I det hele taget, så er jeg ikke vildt imponeret af manden. Han glemmer at fortælle, hvor han har mange af de ting fra han viser. Både "ideer" som den nævnte kondensatorløsning, men også når han præsenterer produkter han har fået stillet til rådighed af producenterne mod at reklamere for dem.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Power pack

Indlæg af bygger01 »

Som jeg for snart længe siden er Power Pack'en sat til 2 sekunder hos Hobbykæden.

Kan man med en CS3 reducere tiden / ændre kondensatoren effekten ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Power pack

Indlæg af moppe »

Ja, det er en CV værdi der skal ændres.

Hvilken dekoder er der i den?

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Power pack

Indlæg af bygger01 »

Fjernet og overført til Litra F

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Power pack

Indlæg af moppe »

Er din købt med dekoder ombord som treskinne model, så er det nok med en Zimo MX dekoder.

Klaus

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Power pack

Indlæg af ptmadsen »

Hej Jørgen!
Jeg græmmes. Er du gået helt i spåner, kan du slet ikke huske noget eller har du aldrig lært det.
Med den famøse digitale central du har fra Maerklin kan du vel programmere og ud læse CV på dekodere der tilsluttes programmeringssporet, venligst sæt maskinen på programmeringssporet, indtast CV 8 og udlæs. Er du ikke selv i stand til via. Google at omsætte det udlæste tal = til producent, venligst oplys det udlæste tal så vi andre kan gøre det for dig.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Power pack

Indlæg af bygger01 »

Jeg er ikke gået i spåner, og jeg har aldrig lært og kender ikke meget til det.

Men i morgen vil jeg prøve det ....

Nu er det heldigvis et lavt CV tal, så mon dit venlige input har sporet mig på vejen til at finde ud af det med typen, men hvis det er højere CV værdi, så jeg på Herren's mark.

Så jeg melder ind i morgen, om jeg kan finde af typen !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Power pack

Indlæg af moppe »

Hvis det er en Lenz dekoder vil CV 8 stå til 99, er det en ESU er CV 8 = 151.

En Lenz dekoder har i CV 153 en værdi der i 1/10 sekunder fortæller hvor længe den må køre videre uden at have modtaget et DCC signal.

Klaus

Besvar