Hjælp til booster og s88

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Bisgaard
Trafikelev
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17 okt 2020, 22:29
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Hjælp til booster og s88

Indlæg af Bisgaard »

Hejsa herinde
Jeg har et lille problem som jeg håber en af jer sidder med svaret på , jeg har en 3plus styring og efterhånden en rimelig stor bane bygget op med 6 s88 tilbagemelding bus moduler. Nu er problemet så at jeg har efterhånden så mange tog kørende at jeg vil at have banen delt op i 3 sektioner med basestation til en kreds og 2 Märklin boostere til de 2 andre kredse..
Og nu kommer spørgsmålet så. De s88 moduler bruger jeg hovedsageligt til til agemeldinger fra blokke ude i sport (dvs med klippet leder under sporene og en ledning på det isolerede spor tilbage til s88 modulet, men hvad sker der nu når jeg sættere boostere på nogen af de strækninger hvor der er blokke isoleret på, er jeg nød til og skal have mine s88 moduler delt op så de bruges på hver deres kredse, eller kan jeg bare køre videre med dem som de er . Er der en fælles nul henover boosteren og 3pluseren eller er jeg nød til at bruge nullen fra hver booster op til s88 modulet der er delt op i kredsene..

Håber i forstår mit spørgsmål derude …. Ellers må jeg prøve at uddybe yderligere
På forhånd tak

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hjælp til booster og s88

Indlæg af Søren »

Er der en fælles nul henover boosteren og 3pluseren eller er jeg nød til at bruge nullen fra hver booster op til s88 modulet der er delt op i kredsene.

Mig bekendt, så skal modulet kun have én nul forbundet til det første modul. Så du kan ikke dele dem op, med mindre du køber en S88 LINK og sætter én pr. booster afsnit. I det tilfælde, skal du benytte nullen fra boosteren.

I dit tilfælde, kan du nøjes med at have første modul forbundet. Med én CS3 og 2 boostere, så kan du godt benytte den fælles nul.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Hjælp til booster og s88

Indlæg af Mogens »

Hej har et anlæg i 3 niveauer (Ca 100 m spor iflg wintrack)

Har en cs3+ med en booster og en cs 2 med en booster.

Cs3+ bruges som styreenhed og har en booster , boodteren forsyner spor i min 3. kreds

Har så yderligere 2 kredse. En forsynet med booster tilsluttet cs2 og en kreds fra cs2 (60215)

  • jeg har hørt der er forskel på cs2 versionerne. Det er noget med galvanisk adskillelse (har ikke forstået det men hørt om det).

Har 6 stk s88 moduler med een 0 tilsluttet på den første s88, som er tilsluttet boosterkredsen i den booster som er tilsluttet cs2.

Der virker og har altid virket - såjeg har ikke tænkt nærmere over det med fælles 0.

Så hvis du "kun" har en cs3+ samt x antal booster, så lav x antal boosterkredse og lad dine s88 være i fred, husk lige at du selvfølgelig skal have styr på dine signaler får spænding når du laver dine booster kredse.

Giver det mening

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Hjælp til booster og s88

Indlæg af PerR »

som Søren og Mogens skriver, så behøver du ikke lave de store ændringer når du vil køre med 2 boostere og 6 S88'ere.
Når du isolerer dine booster kredse, så skal du dog være opmærksom på kun at isolere midterlederen.
Når du tilslutter boosterne, så forbindes den røde ledning til midterlederen i den tilhørende booster kreds, og den brune til den skinnestreng der har forbindelse til de andre booster kredse, og på den måde får du fælles 0, og du behøver ikke ændre på kablingen på dine S88'ere.
Jeg kører selv med 2 boostere og 7 S88 moduler.

Hvis du tilføjer flere boostere, så skal du være opmærksom på Märklins sikkerhedsregler. Disse regler arbejder med størrelser på anlæg regnet i VA (Volt*Ampere). Man udregner anlæggets størrelse ved at lægge antallet af VA på de enkelte strømforsyninger sammen. Hvis du har en CS3 og to boostere med hver sin 60061/60041 strømforsyning (60 VA), så har du et anlæg på 180 VA. Hvis dit anlæg vokser til over 300VA, så skal anlægget deles op i to dele, som ikke må have fælles 0, og så skal man bruge L88 (60883) som Søren nævner.

Jeg håber at du har fået svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at stille yderligere spørgsmål.

Mvh Per

Besvar