Julebane og digital pendul-styring

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Julebane og digital pendul-styring

Indlæg af Togfører 2 »

Hej
I år tænkte jeg, at en julebane måtte kunne bygges, men min udfordring er plads. Vi har ikke i stuen et egnet sted til en lille rundbane.
Så jeg fik ideen med en bane som lige strækning, og kunne toget køre frem og tilbage på banen.

Nu har jeg forsøgt at finde et modul, som sammen med min gode gamle Märkling Mobile Station 2 kunne gøre jobbet.
Det nærmeste jeg fandt er Viessmanns modul 5204, men det er primært til analog styring. De advarer mod at bruge digitale loks med nyere decoder, da de ikke kan holde til retningsskiftet. Måske kan gamle decodere klare dette på eget ansvar, og det læser jeg som fx en gammel delta-decoder.
Jeg tror bare ikke jeg egentlig har noget lok mere, med så gamle decodere... tja. Og et analogt lok er jeg vist også løbet tør for.

Er der nogen, der kender en løsning, som sammen med MS2 kunne løse udfordringen?

På forhånd mange tak.
/FINN

pejft
Stationsforstander
Indlæg: 98
Tilmeldt: 01 feb 2016, 17:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Julebane og digital pendul-styring

Indlæg af pejft »

Min bedste anbefaling er en Märklin 6600 købt brugt og et analogt lokomotiv med en mekanisk omskifter (se her: https://digitaltog.dk/wordpress/pendelt ... klin-6600/).

Jeg ved godt, at det er analogt, men du har brug for en CS3 (eller en anden central) og tilbagemelding (s88) for pendultog digital. Din MS2 mangler muligheden for at reagere på togets kørsel.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Julebane og digital pendul-styring

Indlæg af moppe »

Togfører 2 skrev: 03 okt 2021, 14:21

Er der nogen, der kender en løsning, som sammen med MS2 kunne løse udfordringen?

2-skinne drift og ABC bremsemoduler, samt en dekoder der kan ABC bremse med pendeltog:
viewtopic.php?p=20283#p20283

Det vil sige at du har brug for:

  • Et nyt lokomotiv fra et Roco startsæt som er opdateret til forholdsvis ny firmware

  • En digitalstation der kan DCC (det kan din MS2)

  • Skinner (har du C-skinner er det fint!)

  • Nogle simple ABC bremse moduler - jeg har lige købt sådan nogle her.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Julebane og digital pendul-styring

Indlæg af bygger01 »

En indskudt bemærkning .......

Du overrasker, for når jeg checker, er det skrevet på fransk ........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Julebane og digital pendul-styring

Indlæg af moppe »

Oui oui, parlevouz dansk eller hvad?

Sådan går det en gang i mellem på den tyske ebay. Når man finder et produkt, finder man ud af at søge efter det givne produkt og nogen gange ender på et tilbud fra Frankrig.

Så længe man kan se, hvad det er man køber så går det okay med at købe fra Frankrig.

Manglede i går SG90 servomotorer, sådan lidt akut. Når man skal have dem fra Europa, kan man vælge dem forskellige steder fra. Tyskerne vil generelt gerne have en 6-7 € i porto, mens franskmændene "koster gratis" i porto.
Okay, det er lidt dyrere end at hente dem fra Kina, men 23€ for 10 servomotorer leveret i løbet af en uge er okay for mig.

Klaus

Besvar