Hobbytrade DSB MZ 1439, Rangerlys

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Togsøn
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 30 jun 2013, 14:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

Hobbytrade DSB MZ 1439, Rangerlys

Indlæg af Togsøn »

Hejsa.

Efter at have set på de nye Mck Modeller, tænkte jeg den ældre Hobbytrade / Mck MZ III, burde da også have rangerlys.

De 4 hvide lygter tændt under rangering, og MZ III er leveret før 1975, så den kan køre med enkelt frontlys.

Jeg tog overdelen af, til min store forundring havde man lavet noget elektronik, som Aux3 og Aux4 udgangene styrede, jubii, jeg skulle ikke engang lave et nyt print.

De tre frontlanterner har fælles modstand til plus, men hver sin stel, aha, super, ESU dekoderen styrer med stel.

Så som i kan se, har jeg klippet stelforbindelsen til hver toplanterne, loddet en ledning på og sat dem til de Transistorer som der i forvejen er på printet, de bruges til at styre noget 5 volt, jeg ved ikke lige til hvad, måske andre ved hvad ?

I hvert fald bruger jeg transistor T1 og T3 der styres af Aux4 og Aux3 udgangene fra dekoderen.

For at få Aux4 til at virke fjernede jeg Modstanden Dioden D4.

Toplanterne Boret stel væk og ny ledning
Toplanterne Boret stel væk og ny ledning
Ledning fra toplanterne loddet på T1 og Diode D4 fjernet/ loddet af
Ledning fra toplanterne loddet på T1 og Diode D4 fjernet/ loddet af
Ledning fra toplanterne loddet på T3
Ledning fra toplanterne loddet på T3
Rangerlys Førerrum 1
Rangerlys Førerrum 1
Rangerlys Førerrum 2
Rangerlys Førerrum 2
Toplanterne Førerrum 1
Toplanterne Førerrum 1

Da jeg har en ESU Lokprogrammer er det nemt at sætte de forskellige udgange.

De to nederste lygter er blevet retningslys, de to toplanterner Aux3 og Aux4, så de skal parres, ved triangellys.

De røde sluttere er ikke ændret men er på aux1 og aux2 som før ombygningen.

Venlig hilsen Erling Pedersen.

Vedhæftede filer
Toplanterne Førerrum 2
Toplanterne Førerrum 2
Besvar