Z21

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Jens Nielsen
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17 okt 2021, 10:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco

Z21

Indlæg af Jens Nielsen »

Hej
Jeg er meget tæt på at tage springet til Z21 systemet, men er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse, i min situation skulle systemet gerne kunne fungere i samspil med både android pc, android smartphone og Ipad.... hvilket jeg har kunne forstå så vidt, at det ikke er et problem, men jeg er interesseret i at høre mere om fordel / ulemper, eller andet jeg bør være opmærksom på,
På forhånd tak fra et nyt medlem .

God hilsen
Jens

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Z21

Indlæg af moppe »

Hej Jens

Og velkommen til….. :)

En Z21 er grundlæggende “dum” og kan ikke andet end at oversætte kommandoer fra de forskellige stik på boksen.
Med andre ord: den kan ingen automatik selv og den er ligeglad med hvad du bruger af enheder på dit netværk, så længe de alle bruger samme sprog.

Det vil sige at køber du en Z21 og bruger Z21 app på Android eller iOS enheder ser Z21 ikke at det er enheder med forskelligt styresystem.

Hvilket system kommer du fra og hvad har fået dig til at kigge på Z21?

Jeg har selv Z21 med forskelligt udstyr koblet til:
WLANmaus er i mine øjne genial. Yderst rimeligt prissat og så kan den betjenes med en hånd, uden at kigge på den.
RailCom detektor, der i forbindelse med Z21 app kan vise dig, hvilke lokomotiver er hvor på din bane. Hvis du vil køre computerstyret er det dig ikke så relevant.
iPad med Z21 app, ikke som kørecontroller (det gør WLANmaus bare så meget bedre), men som styrepult til sporskifte og signaler.

Med Z21 kan du også lægge nye lyde og firmware i Zimo dekodere, det er det fabrikat dekodere Roco bruger i deres tog.

Den medfølgende router bruger jeg når jeg tager min Z21 med på udstilling. Derhjemme kobler jeg den mit netværk der dækker hele grunden. Jeg har dog sørget for at tilpasse mit netværk til Z21 adresseområdet.

Hvis du kigger lidt rundt her på forum, kan du finde nogle artikler jeg har lavet omkring Z21.
Og så må du selvfølgelig gerne bare spørge løs……..

Klaus

Jens Nielsen
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17 okt 2021, 10:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco

Re: Z21

Indlæg af Jens Nielsen »

Hej Klaus

Tusind tak for svar....
jeg har tidligere for en del år siden haft en Intellibox, men kun til styring af lokomotiver. og ´den gamle bane blev solgt for år tibage.
Jeg er nu i gang med at "samle ind" til en ny bane, og dermed også nyt styre system, og så faldt jeg over Z21, og jeg syntes egentlig det ser meget tiltalende ud med hensyn til bruger venlighed, ud fra de videoer jeg har set, men.... og sådan e`t er der jo som regel !! og så er det jo altid rart at høre fra flere forskellige brugere om erfaringerne der er gjort.
Men jeg er da mere og mere overbevist om at Z21, det er den vej jeg skal... og så kan jeg også godt lide den mulighed der er for at lave et bane layout, som kan give det store overblik over ens bane, og som man kan se på en pc skærm evt.......

endnu engang tak for dit svar
Venlig hilsen
Jens

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Z21

Indlæg af moppe »

Vær opmærksom på at hvis du vil have banen på en pc skærm, skal du have et program til din pc der kan gøre det.

Alternativt skal du have en Android emulator på pc og køre Android Z21 app på den måde.

Du kan købe en “startpakke” med Z21, router og WLANmaus til 479€ (3600 kr plus forskel til dansk moms)
https://www.roco.cc/de/product/250497-Z ... ducts.html

Klaus

Jens Nielsen
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17 okt 2021, 10:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco

Re: Z21

Indlæg af Jens Nielsen »

Hej Klaus

Tak for ops vedr. pc... det må jeg lige undersøge nærmere.

God hilsen
Jens

marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: Z21

Indlæg af marklinbygger »

hej til alle

eller køre windows 11

microsoft siger at den vil kunne køre android og ios

mvh marklinbygger

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Z21

Indlæg af ErikL »

Jeg ville nok spare router, såfremt man har trådløst i forvejen. Man spare penge og undgår eventuelle issues med 2 forskellige wifi systemer
ved siden af hinanden. (med mindre man ved hvordan man undgår at kører på kanaler som overlapper).

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: Z21

Indlæg af Lyne Preben »

Du kunne jo også bare vælge en Märklin VS3+, den kan alt det som du gerne vil allerede fra fabrikken, uden at du skal investere i noget som helst andet. Den har indbygget sit eget "interface" som virker på alle devices, du skal blot skrive CS3-erens IP adresse i adressefeltet på den Browser, så starter det automatisk op. Det betyder at du ikke skal bekymre dig om at lave alle mulige "krumskring" for at kunne det ene eller det andet.

Mvh

Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Z21

Indlæg af moppe »

ErikL skrev: 18 okt 2021, 08:29

Jeg ville nok spare router, såfremt man har trådløst i forvejen. Man spare penge og undgår eventuelle issues med 2 forskellige wifi systemer
ved siden af hinanden. (med mindre man ved hvordan man undgår at kører på kanaler som overlapper).

Hvis man køber en sort Z21 er der altid en router med i pakken.
Det sikrer at systemet altid virker i første hug, til gengæld kan man heller ikke spare og købe en uden.

Den medfølgende router kan selv skifte kanaler.

At bruge ens eget netværk er ikke nødvendigvis lige let for alle.

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Z21

Indlæg af moppe »

Lyne Preben skrev: 18 okt 2021, 11:00

Du kunne jo også bare vælge en Märklin VS3+, den kan alt det som du gerne vil allerede fra fabrikken, uden at du skal investere i noget som helst andet. Den har indbygget sit eget "interface" som virker på alle devices, du skal blot skrive CS3-erens IP adresse i adressefeltet på den Browser, så starter det automatisk op. Det betyder at du ikke skal bekymre dig om at lave alle mulige "krumskring" for at kunne det ene eller det andet.

CS3 er en super fin central.
I mine øjne har den bare to mangler:
Igen trådløs håndcontroller (endnu).
Igen RailCom feedback.

Klaus

Besvar