Reset af M83 under MFX.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Reset af M83 under MFX.

Indlæg af Cooldad »

Hejsa

Jeg har kæmpet med min M83 “sort” ifb. med afkoblerskinner. Lykkedes faktisk at få det til at virke korrekt med 8 afkoblere, men kan ikke få alle “knapper/ikoner” til at virke ens. Til trods for at alle udgange er sat ens op, så er det ikke alle ikonerne som flipper som de skal.
Er sat op med DCC adresse men indlæst med MFX. Har rodet så meget med den, at jeg tænkte at et “Factory reset” nok ville være et et godt sted at starte. Har læst M83-manualen forfra og bagfra, søgt her på forum, og surfet rundt i MFX-menuen, men jeg kan simpelthen ikke greje hvordan jeg kan lavet et reset under MFX selv om den er koblet til prog-udgangen/sporet. Er der nogen som har et godt trick?

Til info er fik jeg slettet dekoderen fra artikellisten, men nu gider den ikke hente den på MFX-søgning længere…. tror at den er blevet lidt træt af mig :)

Mvh
Klaus L

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Reset af M83 under MFX.

Indlæg af Søren »

Hvis du under lokomotiver søger efter mistede mfx lokomotiver, så kan du sparke gang i dekoderen igen. Den registrerer sig måske som et lok, men så slet den og søg efter mfx tilbehør som normalt bagefter.

Tommelfingerregel: Du har det bedste resultat, hvis du sletter dekoderen mens der er strøm på. Så kan centralen afmelde dekoderen. Hvis der ikke er strøm på, så glipper det nogen gange at dekoderen fatter at den er afmeldt. Her kommer funktionen mistede mfx lokomotiver ind i billedet.

Factory reset er blot at skrive 8 ind i CV 8. Det er nemmest med DCC. Du behøver ikke at have dekoderen registreret for at gøre det. Bare sæt den til programmeringssporet og opret en enkel DCC artikel og skriv til CV 8.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Reset af M83 under MFX.

Indlæg af Cooldad »

Hej Søren.

Super det prøver jeg.

mvh
Klaus L.

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Reset af M83 under MFX.

Indlæg af Cooldad »

Søren: dine hints hjalp, og jeg fik resat min M83 og fandt den med MFX. Den starter jomfrueligt med 4 sporskifter. Når jeg går ind i prog af udgange, så står de alle til Telexkobling og "Perm" er IKKE vinget af. Laver så sporskifte ikonet om til en afkobler, hvorefter man kan vælge rød eller grøn udgang. Tilføjer så en afkobler med samme DCC adr, men med modsatte udgang. Hermed virker udgangene fint og giver et hurtigt blink på den pågældende udgang. MEN der er ged i ikonerne, for dels giver de ikke det lille flip (som jeg har set at de kan) og dels får et tryk på grøn udgang ikonet for rød udgang til at skifte stilling.. men ikke omvendt! Se videoklip:
Jeg tænker at det kan være noget rækkefølge på programmeringen som driller, men jeg kan godt nok ikke gennemskue det :(

//
Klaus K

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Reset af M83 under MFX.

Indlæg af Søren »

Hejsa

Det kunne godt se ud som om, at den tror den er sat til at være en kontakt, som tænder på den ene knap og slukker på den anden. Jeg skal prøve at se om jeg kan genskabe problemstillingen.

Alternativt, så upload din backup (eller send den til mig), så kan jeg bedre se hvordan det er sat op - og formentlig finde årsagen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Reset af M83 under MFX.

Indlæg af Cooldad »

Hej Søren.

Jeg er meget taknemmelig for din hjælp. Jeg er lige på tur med Fruen, men sender filen i morgen.

//
Klaus L

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Reset af M83 under MFX.

Indlæg af Cooldad »

Søren: You got mail :)

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Reset af M83 under MFX.

Indlæg af Cooldad »

Nå, jeg fik smøget ærmerne op med min ualmindeligt irriterende M83’er ifb med afkoblingsskinner. Valgte at slette den fra listen, satte alle dipswitche til 0 og lod CS3 finde den via MFX. Tildelte den oprindeligt adresse. Startede den jomfrueligt med default modus og settings. Ændrede alle 8 udgange til “Telex” . Skiftede alle sporskifte-ikoner til afkobler. Oprettede nye afkoblere med samme adresse men på grøn udgang. Alt sammen i nævnte rækkefølge, og minsandten om ikke det virker som det skal :)

Nu havde jeg lige et par udgange ledige på en anden M83 som bare er default modus, og dem ville jeg så bruge til et par ekstra afkoblere. Går ind og ændrer udgang 1-2 til Telex, skifter ikon fra sporskifte til afkobler på rød udgang og opretter en ekstra afkobler på udgang 2 (grøn). Og så vender problemet tilbage med at de to udgange interagerer… grrrrr :x …. så den prøver jeg også et reset på.

I det hele taget forstår jeg ikke helt hvordan af M83 Modus hænger sammen med settings på udgangene….men det kan være at jeg skal tage M83/M84 kurset…. igen! :)

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Besvar