Indbygning af Trix/Märklin drejeskive

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indbygning af Trix/Märklin drejeskive

Indlæg af Søren »

Hejsa

Hermed et par billeder fra opbygningen af mit lille demoanlæg med Trix drejeskiven. Det er samme drejeskive som Märklins, men altså uden midterlederen. Indbygningsprocessen er præcis den samme.

Inden maling af "anlægget" har jeg prøveopstillet drejeskive og spor. Jeg forborede alle huller til ledninger, så alt var klart.

P_20211103_065926.jpg

Jeg har lavet hullet med en overfræser. Det giver et perfekt hul. Du kan opnå lignende resultater med en stiksav, men det er noget sværere.

Min overfræser er fra Jem & Fix. Den koster 548 kr, og indeholder alt hvad du skal bruge, inkl. en arm, som kan holde overfræseren i en perfekt cirkel.

Værktøj fra Jem & Fix er mere end rigeligt til at bygge modeljernbane. Du behøver ikke gå overbord i udgifter til værktøjer.

P_20211104_193306.jpg

Når du har savet dit hul, skal du montere de små holdere til drejeskiven. Der medfølger en skabelon i kassen. Den kan du lægge under hullet, så du kan se hvor holderne skal sidde. Marker dem på pladen, og skru dem fast. Der medfølger selvskærende skruer i kassen til drejeskriven. Så det er nemt.

P_20211104_193510.jpg

Jeg vil gerne have tilbagemelding i mine stikspor, så jeg har forberedt alle mine spor så der er to tilbagemeldinger pr. stikspor. Et når toget er kørt af drejeskiven, samt et i enden af stiksporet, så jeg kan stoppe anlægget, hvis et tog kører for langt.

P_20211104_194646.jpg

Drejeskivens bro er også koblet til mit tilbagemeldingsmodul. Dette gør du nemt, ved blot at føre broens stelforbindelse gennem tilbagemeldingsmodulet. Da jeg kører 2-skinne, benytter jeg Märklins tilbagemeldingsmodul med optokobler (60882).

Skinnerne skal have strøm hver for sig, så jeg lodder strømtilførsel på, og forbinder dem under anlægget med en klemrække.

P_20211104_195628.jpg

Føringen af ledninger er meget simpel. Du forbinder alle stel til tilbagemeldingsmodulet, og tilbagemeldingsmodulet forbinder du til anlæggets stel. Dermed er alle spor overvåget., inkl. drejeskivens bro.

Drejeskivens dekoder forbindes til anlæggets strøm (og stel), og det samme gør ledningerne fra stiksporene. Hele anlægget er én enhed. Jeg har kun to ledninger ud.

P_20211105_072133.jpg

Dermed er det hele kablet og færdigt. Nu skal drejeskiven sættes op i CS3. Dette er super enkelt: Under rediger menuen vælger du "Søg efter mfx-artikel".

Screenshot from 2021-11-05 08-27-10.png

Centralen spørger nu hvad der skal ske, når en ny artikel findes. Her skal du vælge "Beholde sin eksisterende adresse". Det skal du fordi drejeskiven har adresse 325 fra fabrikken. For at undgå forvirring (mest for dig selv), så skal du lade den beholde sin adresse. CS3 skal nok sørge for at registrere drejeskiven korrekt.

Screenshot from 2021-11-05 08-28-03.png

Drejeskiven bliver nu registreret og er klar til brug!

P_20211105_072118.jpg

Jeg har det lille anlæg med til Hobbymesse i Rødovrehallen her i weekenden (5 - 7 oktober), hvor du har mulighed for at se drejeskiven i funktion og stille spørgsmål. Jeg håber vi ses!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar