Slæbesko løfter

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Farmor76
Stationsbetjent
Indlæg: 38
Tilmeldt: 31 dec 2018, 17:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Slæbesko løfter

Indlæg af Farmor76 »

Hej

Bruger man slæbeskoløfter F.eks nr.E204452 hvis man har to strømkredse. En CS3 plus og en CS2 eller booster,
Jeg laver sporisolation på den røde ledning, men kører fælles masse på den brune ledning. Men behøves slæbeskoløfter som man gjorde engang,

Hilsen Henrik

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Slæbesko løfter

Indlæg af PerR »

Da CS2 blev introduceret sammen med boostere at typen 60173, så var det et krav at både midterleder og skinnestrenge skulle isoleres samt brug af slæbeskoløfter. Årsagen var at 60173 og 60213 ikke havde galvanisk adskillelse. Märklin ændrede designet på booster 60173 og tilbød at ombytte til den nye boostertype 60174, som havde fået galvanisk adskillelse. Senere fulgte den nyeste type CS2 (60214) fra HW version 4.33 og til sidsr 60215. CS3+ har også galvanisk adskillelse, men CS3 uden plus (60226) har ikke. Kravet om slæbeskoløfter forsvandt da der kom galvanisk adskillelse.
Mvh Per

Farmor76
Stationsbetjent
Indlæg: 38
Tilmeldt: 31 dec 2018, 17:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Slæbesko løfter

Indlæg af Farmor76 »

Tak for svar

Jeg har 60215 og som skrevet CS3+ så jeg skal ikke bruge slæbeskoløfter, som jeg forstår det.

Men jeg skal vel stadigvæk adskille den røde ledning i skinnen, fra den ene booster til den anden.

Bare så jeg har forstået det ret.

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Slæbesko løfter

Indlæg af PerR »

Korrekt forstået :-)

Mvh Per

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Slæbesko løfter

Indlæg af Mogens »

Ja som Per skriver korrekt forstået, således at du nu får 2 selvstændige strømkredse. Een for cs3+' og een for boosteren, altså med både en nul og en banestrøm, dog behøver nul ikke at være adskilt så længe du holder dig inden for Märklins vejledning om antallet af strømforsyninger.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Farmor76
Stationsbetjent
Indlæg: 38
Tilmeldt: 31 dec 2018, 17:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Slæbesko løfter

Indlæg af Farmor76 »

Jeg skulle i gang med at udføre projektet med 2 strømkredse, da jeg lige ville tjekke tråden her,

Og opdagede til min gru at min cs2 er en 60214 under version står
Hardware 3.6
Software 4.2.9 (0)

Er den så ikke galvanisk adskilt, så kan den måske slet ikke bruges.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Slæbesko løfter

Indlæg af Søren »

Det kan den godt, så fremt din CS3 er en CS3+. Det er kun CS3+ der kan forbindes med flere andre CS3+'ere, én CS3 eller én CS2 (60213, 60214). Dine boostere skal være 60174 eller 60175.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: Slæbesko løfter

Indlæg af HenningS »

En CS3 60226 kan vel også forbindes med en cs2 60215. Det spiller i hvert fald fint i mit anlæg, og var også hvad jeg fandt ud af, da jeg anskaffede min CS3 efter megen undersøgelser om jeg skulle have en CS3 eller en CS3+, til at udvide min CS2.

Der bliver snakket meget om Galvanisk adskillelse. Men hvad dækker det over, når vi snakker centralstationer? Hvad er det, der er galvanisk adskilt? og hvorfra kommer informationen om forskellen mellem CS3 og CS3+ på det område? Det er da ikke noget, som jeg er stødt på hos Märklin. Eller har jeg bare ikke søgt godt nok?

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Slæbesko løfter

Indlæg af Søren »

En CS3 60226 kan vel også forbindes med en cs2 60215. Det spiller i hvert fald fint i mit anlæg, og var også hvad jeg fandt ud af, da jeg anskaffede min CS3 efter megen undersøgelser om jeg skulle have en CS3 eller en CS3+, til at udvide min CS2.

Jo, men her har du den omvendte situation. Din 60226 (CS3) kan ikke forbindes med andet end en (eller flere) 60215 og en (eller flere) 60216 (CS3+).

I min bog er det en tåbelig beslutning at lave en 60226 i første omgang. Der er ingen som forstår den præcise forskel, og det kan man heller ikke forvente at folk gør. Det giver kun grundlag til unødvendig forvirring - og potentielle fejlinvesteringer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar