Brawa 46550 + 46558

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Torben
Ledvogter
Indlæg: 156
Tilmeldt: 14 feb 2016, 11:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Brawa 46550 + 46558

Indlæg af Torben »

LØST! Skulle loddes på V+/5 & AUX1 :)

Hej
Jeg har Brawa Styrevogn AC 46550 som var uden indvendig belysning. Det har jeg fået i og virker fint. Den anden vogn er med indbygget lys, der vil jeg gerne have Viessmann 5048 strømførende koblinger fra styrevognen til mellemvognen (46558). Så behøver jeg ikke slæbesko og lyset tænder/slukker med styrevognens decoder. Men hvordan forbinder jeg de 2 vogne ? Jeg troede jeg kunne lodde strømførende kobling på enden af lysstaven i styrevognen men der er ingen spænding, men der kan jeg så lodde på i modsat ende. Jeg kan så ikke gennemskue hvor jeg skal tilslutte strøm fra styrevogn til mellemvognens lysstav , regnede med det var på den røde AC og modsatte sorte. Nogen der kan hjælpe ?

mvh Torben

Brawa.jpg
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Brawa 46550 + 46558

Indlæg af moppe »

Hej Torben

Jeg har kigget på dine billeder og læst Brawa brugsanvisninger.
Brawa har IKKE gjort det let for dig at koble vognene sammen og få den styring af lyset du ønsker!

Hvis du skal kunne tænde og slukke lyset i den anden vogn, skak du bruge de to ledninger der er forbundet til lysstaven i styrevognen. Men det ser ud til at være 5 volt og aux1 der forsyner lyset i styrevognen.
Jeg ville ikke på noget tidspunkt sende hverken Aux eller en forsyningsspænding ud på en kobling med kontaktpunkter der kan risikere at ramme enten midterleder eller yderskinner. Der vil betyde en øjeblikkelig død for minimum dekoderen og måske også lysstaven.
Det næste er at lyset i personvognen har en indbygget kondensator. Den kan risikere at overbelaste Aux udgangen på dekoderen, når du tænder for lyset.

Er der slet ingen strømoptag på personvognen?
For mig at se er det en vogn til toskinnedrift - er det rigtigt?
I personvognen er der en rød og en sort ledning monteret i begge ender af printet.
Det er disse to der skal have forbindelse til strømmen fra skinnerne.

Enten trækker du strømmen fra styrevognen (altså rød og sort der går til dekoderprintet) direkte til koblingen og forbinder dem til positionen af den røde og sorte leder i personvognen.
Alternativt monterer du et miniature relæ i styrevognen og lader relæet tænde og slukke for den røde leder over til personvognen.

Hvis du bruger rød og sort på koblingen, vil en afsporet vogn forsage en kortslutning i skinnestrømmen og ikke mellem skinnestrømmen og udgange fra dekoderen.

Klaus

Torben
Ledvogter
Indlæg: 156
Tilmeldt: 14 feb 2016, 11:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Brawa 46550 + 46558

Indlæg af Torben »

Holda op.... Så kan jeg godt forstå jeg syntes det er svært :shock: Det er lige før jeg overvejer en slæbesko og dekoder i personvognen, det er da vildt bøvlet lavet. Så må de have samme adresse jeg ville bare undgå slæbesko men det er en lille ting i forhold til det andet.
ESU må jeg da sige er i den grad nem at gå til i forhold!!

Tak for svar Klaus :)

mvh Torben

Besvar