sportavle

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
M®ten
Stationsbetjent
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 maj 2018, 08:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c og k

sportavle

Indlæg af M®ten »

Jeg er i gang med et forsøg på en sportavle den er med 4 sporskift nu, når den bliver færdig kommer der noget der ligner 25 med start adresse på DCC 300 og frem.
Jeg har plan om at sætte en L88 sat op som matrix på til alle trykknapper.
Tilbage meldings lys på sporskift mener jeg at kunne lave med M83 med samme adresse som sporskiftet, det syntes jeg er en dyr løsning.
Nu kommer så spørgsmålet.
Er der nogen der kan fortælle mig og hjælpe mig ” kan man adresser fra CS3 og ned på en udgang i en arduino” for så kunne jeg bruge den til lyset på tavlen.
Morten

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: sportavle

Indlæg af PerR »

Der findes code og biblioteker på internettet så du kan lave en DCC dekoder på en Arduino. Jeg startede på det for nogle år siden men fik det ikke til at virke, men jeg er ret sikker på at problemet var at jeg havde en for langsom optocopler (4N35). De konstruktioner jeg har set anvender vist en 6N125.
Mvh Per

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: sportavle

Indlæg af moppe »

Du kan helt sikkert få noget ned i en Arduino.
Men der findes også færdige produkter som kan hjælpe dig lidt ned i pris.

Eksempelvis ESU signaldekoder med 16 udgange.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: sportavle

Indlæg af Søren »

Som Klaus skriver, gå efter en "dertil indrettet". Du kan også kigge på "mimic panel" fra DCCConcepts. Det er bygget til præcis formålet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: sportavle

Indlæg af bygger01 »

Kan se, at du kører AC, så hvis du bruger Märklins drev, kan du bruge den "indbyggede" mulighed i de drev til at lave tilbagemelding.

Inspiration kan du finde på hjemmesiden Jørnebane, der viser en mere analog mulighed !

Så er det blot at bruge et par LED'er, der viser stillingen på skiftet, for jeg er dette gået ud fra, at du vil anvende en kontakt (on) off (on).

Hvis jeg skal være ærlig, havde jeg selv dette projekt, men med over hundrede magnet artikler og min alder, blev det en digital løsning ( så der er 150-200 grønne 1,8 mm LED'er til salg )

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

M®ten
Stationsbetjent
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 maj 2018, 08:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c og k

Re: sportavle

Indlæg af M®ten »

tak for de mange svar der er noget at arbejde vidre på

PerR du skriver at der findes noget på nettet om det har du en link til hvor det kan findes
'
Morten

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: sportavle

Indlæg af PerR »

Hej Morten,

jeg vil forslå dig at starte med følgende ting fra internettet:
"
Fun with Arduino 29 DCC Accessory Decoder:
https://rudysarduinoprojects.wordpress. ... oRke2Z73yY

Her er hoved linket til hele serien:
https://rudysarduinoprojects.wordpress. ... uWenLcg1sE
"

Bemærk at der skal bruges en 6N137 optokobler.

Som andre også skriver, så er det nemmere at bruge nogle færdige dekodere, men ved hjælp af en Arduino har du mulighed for at lave din helt egen funktionalitet.
Det kræver dog at du kan lodde lidt eksterne komponenter sammen som interface fra din digital strømmen fra din digital controller og til Arduinoen, samt at du er i stand til at modificere programmet så det opfører sig som du ønsker.

Hvis du ønsker flere referencer fra internettet, så prøv at Google "arduino DCC decoder"

Men inden du kaster dig ud i at programmere, så er det en god ide, at beskrive med ord hvilken funktion du ønsker af Arduinoen.

Held og lykke med projektet

Mvh Per

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: sportavle

Indlæg af Søren »

Det er ikke fordi jeg skal tale Arduino løsningen ned, men hvis eneste formål med at vælge en Arduino-løsning er at spare penge, så overvej om ikke det er mere værd at købe noget dertil indrettet, og komme videre med det du synes er sjovt.

Det bliver hurtigt surt, hvis man forsøger at lære sig selv at programmere en Arduino, kun fordi man vil par et par 100-kr-sedler. Din egen tid er også penge værd.

Det er træls at sidde aften efter aften og rive sig selv i håret over ting der ikke virker, hvis man kan købe en "boks" sætte kabler til og færdig.

Hvis du synes at Arduino er sjovt og spændende, og så er det selvfølgelig bare go for it. Hvis ikke: Lad være.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: sportavle

Indlæg af moppe »

Som efterhånden ret erfaren Arduino programmør, kan jeg kun give Søret ret.
Du skal vælge at bruge Arduino, hvis du syntes at det er sjovt og spændende, forvent at der kommer til at gå masser af tid med det.

Hvis du vil have noget der fungerer, så køber du noget færdigt.

Hvis det er ren økonomi det drejer sig om, så spørg dig selv, hvad du koster i timen.
Ved 50 kroner i timen, skal du kun bruge 10 timer før du her betalt en ESU SignalPilot, der er en fiks og færdig enhed med skrueterminaler og i en pæn kasse.

Klaus

M®ten
Stationsbetjent
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29 maj 2018, 08:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c og k

Re: sportavle

Indlæg af M®ten »

det Søren og Klaus kommer med er jeg vist også kommet frem til
derfor er jeg også gået en anden vej nemlig med en M83 60832 hvor jeg har leget med CV112 og 115 de er sat til værdien 136 ( zoom ) og så samme adresse som sporskiftet men jeg kan ikke rigtig forstå lyset første tryk på skiftet tænder rød anden tryk tænder grøn tredje tryk slukker rød og fjerde slukke grøn og så forfra kan det ikke lade sig gøre at rød tænder når skiftet er sat til rød og omvent

morten

Besvar