Problem i hændelser i CS3+

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Steen
Stationsbetjent
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13 mar 2019, 13:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C - CS3+
Geografisk sted: Køge / Stevns

Problem i hændelser i CS3+

Indlæg af Steen »

Hej - har et problem med nogle hændelser, som sikkert er meget simpelt (for andre ;) )
Planen er at - k18 er tricker, så når k18 bliver gul og k19 er grå skal x9 blive rød (hvis k19 er gul skal x9 forblive grøn) - - når k18 igen bliver grå skal x9 blive grøn efter 10sek -
Men det sker kun første gang fordi x9 herefter forbliver grøn, hvordan løses det?

Det samme scenarie gælder for togvej k19

Mvh Steen

Vedhæftede filer
oversigt.JPG
Indhold af If11.JPG
Indhold af And1.JPG
Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: Problem i hændelser i CS3+

Indlæg af Lyne Preben »

Hej,
punkt 1, hvad har du angivet (fortsæt/vente)? det kan være svært at gennemskue resultatet af din hændelse uden at vide det. Jeg er ikke ekspert, men som jeg ser det er din "AND" overflødig, du har jo allerede sat det ønskede senarie via din "IF", så det burde være nok at du til sidst i din hændelse sætter en delay 10 sek. før du sætter x9 på grønt. Det burde virke.
Hvis du risikerer at tin trigger (K19) bliver aktiverer igen indenfor 10 sek. går der nok "Kuk" i det.

Mvh

Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Steen
Stationsbetjent
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13 mar 2019, 13:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C - CS3+
Geografisk sted: Køge / Stevns

Re: Problem i hændelser i CS3+

Indlæg af Steen »

Hej Preben - de står til "fortsæt" .
AND - bruges til at sikre at k18 er forladt "grå" før x9 bliver frigivet "grøn" efter 10 sek. (men det er muligt at det kan laves uden?).
Gen trickning af k19 burde ikke kunne forekomme, det er ikke meningen at togene skal køre med så tæt afstand :)
Men vil lavet et forsøg uden AND :) :)
Takker for indput - vender tilbage hvis der stadig er problemer,,,,,,, ;)

Mvh Steen

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problem i hændelser i CS3+

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jeg ville gå lidt mere enkelt til værks. Disse to hændelser gør det du gerne vil.

Den første indeholder kun et if-statement. Hvis K19 er grå, så er X9 rød, ellers er X9 grøn. K18 er trigger.

K18-gul.png

Den anden siger, at X9 skal blive grøn efter 10 sekunder. K18 er trigger.

For at kunne udskyde at X9 bliver grøn, har jeg sat en K18 ind, som får tjekket sin status, og venter 10 sekunder. Det er kun pga. pausen, at det er nødvendigt. Hvis du vil have X9 til at blive grøn med det samme, kan du udelade dette step.

K18-grå.png

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Steen
Stationsbetjent
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13 mar 2019, 13:04
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C - CS3+
Geografisk sted: Køge / Stevns

Re: Problem i hændelser i CS3+

Indlæg af Steen »

Laaang juleferie - jeg fik ikke afprøvet Prebens forslag (vil blive gjort senere) Sørens er forsøgt her til aften med stor succes :)
Takker for begge indput... :)

Ses Steen

Besvar