Forsat driftsproblemer med drejeskive 74861

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Forsat driftsproblemer med drejeskive 74861

Indlæg af JRA »

Hej alle
I år i maj havde jeg et indlæg under begynderspørgsmål: Problemer med drejeskive 74861, som på det tidspunkt omhandlede, at jeg modtog tre bip, som indikerede en fejl, hvorefter motoren konstant kørte og broen samtidig var låst, hvilke ikke lod sig påvirke af, at jeg genstartede min CS3 og genindlæste drejeskiven.

Jeg fik mange forslag til at forsøge at få løst problemet, men desværre var der ikke noget, der virkede, så den kom afsted til reparation hos Märklin i maj. I august fik jeg den så retur igen og tilsyneladende virkede den umiddelbart, da den blevet afprøvet, omend jeg ikke rigtig nåede at få den ordentlig gennemprøvet på daværende tidspunkt, da jeg så var så uheldig, at stopknappen i min CS3 samtidig holdt op med at virke(!?), således at den også måtte afsted til Märklin(jeg føler mig pt lidt forfulgt af uheld😞) til en reparation.

Jeg modtog min CS3 retur fra Märklin d. 02-12 og har nu fået gennemprøvet drejeskiven med det resultat, at den nu reagere på samme måde, som da den blev sendt til reparation hos Märklin: jeg modtager tre bip, som indikerer en fejl, hvorefter motoren konstant kører og broen samtidig er låst uden mulighed for at låse denne op, uanset om jeg genstarter min CS3 eller genindlæser drejeskiven?

Hvis der er nogen, der har prøvet noget lignende? eller har nogle erfaringer i forhold til ovenstående, så hører jeg gerne nærmere?🤔 Ellers er det afsted til Märklin igen -suk😞

Blot til orientering: så har jeg checket min installation af drejeskiven med Sørens fine indlæg om dette emne og min installation ser ud til at være identisk med Sørens👍

God jul til alle🎄

Mvh Jørgen

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Forsat driftsproblemer med drejeskive 74861

Indlæg af Søren »

Jeg har faktisk prøvet at motoren blev ved med at køre. Jeg har ikke fundet ud af, hvad der præcist gik galt. Drejeskiven er enormt sensitiv overfor, at der kommer ting i klemme under broen.

Jeg skruede bunden af drejeskiven (den sorte kasse, der sidder under skiven og beskytter elektronikken). Jeg forventede at jeg her kunne se om der var noget i klemme. Der var intet at se.
Da jeg skruede bunden på igen, så virkede skiven igen.

Personligt tror jeg at der var noget i klemme, og at det "forsvandt" ved at vende skiven om. Jeg tror ikke det har betydet noget at skrue kassen af, men man kan jo aldrig vide. Du må ikke røre noget, når du har bunden af. Så ryger garantien, men du kan godt skrue bunden af og på igen, uden at der sker noget ved det.

Til forskel for din situation, så havde jeg ikke de 3 bib. Så problemet er måske ikke helt det samme.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Forsat driftsproblemer med drejeskive 74861

Indlæg af JRA »

Hej Søren

Mange tak for at dele erfaringerne med mig -jeg havde faktisk bunden af sidste gang(hvilke jeg også sendte billeder af ). Det hjalp ikke så meget dengang, men jeg prøver igen 👍 og ja, drejeskiven er meget følsom😞 og den er jo fantastisk, når den virker😊

Glædelig jul fra Jørgen🎄

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Forsat driftsproblemer med drejeskive 74861

Indlæg af Mogens »

Måske der er info at hente i Märklins video om drejeskiven på deres hjemmesider /YouTube

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Forsat driftsproblemer med drejeskive 74861

Indlæg af Søren »

Måske der er info at hente i Märklins video om drejeskiven på deres hjemmesider /YouTube

Den omhandler ikke problemløsning. Kun installationsvejledningen og opsætning.

Problemet her er meget specifikt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar