Märklin 37175 BR 52

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
peras
Ledvogter
Indlæg: 184
Tilmeldt: 08 nov 2015, 16:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Märklin 37175 BR 52

Indlæg af peras »

Dekoderen er nok defekt. Jeg kan ikke komme i kontakt med den, uanset hvad jeg gør. Tager jeg en anden dekoder og sætter i, virker det hele.
Dekoderen hedder 260054. Kan jeg køde sådan en i Danmark eller kan jeg bruge en anden?
Har ESU og Märklin 21 pins dekodere samme ledningsdiagram?

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 37175 BR 52

Indlæg af Søren »

Hvor har du dekoderens nummer fra? Reservedelen hedder "E 233 655". Den kan ikke længere bestilles.

Du kan altid tage en anden 21-pin Märklin dekoder og sætte i.

Vær opmærksom på, at ESUs dekodere ikke er kompatible med alle Märklin-modeller. Du skal i nogle modeller benytte en LokSound MKL (med forstærkede udgange). Så det skal du undersøge inden du køber, hvis du vil benytte en ESU dekoder.

Alle Märklins mLD3 eller mSD3 vil passe i lokomotivet. Her kan du indstille om udgangene skal være forstærkede eller ej. Så hvis de skal, så konfigurerer du det bare.

Hvis du vil have glæde af lyd, skal du selvfølgelig købe en lyddekoder.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

peras
Ledvogter
Indlæg: 184
Tilmeldt: 08 nov 2015, 16:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Re: Märklin 37175 BR 52

Indlæg af peras »

Tak for hurtigt svar.

peras
Ledvogter
Indlæg: 184
Tilmeldt: 08 nov 2015, 16:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Re: Märklin 37175 BR 52

Indlæg af peras »

Kan jeg så købe en anden dekoder med lyd, der passer til BR52 med kondenstender?

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 37175 BR 52

Indlæg af Søren »

Kan jeg så købe en anden dekoder med lyd, der passer til BR52 med kondenstender?

Märklin har ikke lydfiler til eftermonteringsdekoderen, som direkte repræsenterer en BR 52. Der findes en række andre damplokomotivprojekter som man kan bruge. Forhandleren kan lægge dem ind, hvis du ikke selv kan.

ESU, derimod, har et BR 52 lydprojekt som man kan hente og bruge i en LokSound 5.0 dekoder. Her skal du så blot sikre dig, hvilken version af LokSound 5.0 du skal have. 21 pin eller 21 pin MKL. Det kommer an på om loket kræver forstærkede udgange eller ej. Jeg ved det ikke, og hvis ikke svaret kan findes på nettet, så er det kun en test med begge dekodere der kan afgøre behovet.

Jeg kan se på lokomotivets datablad, at den kun har to fysiske funktioner i form af røggenerator og frontlys. Hvis du er heldig, så er AUX3 og 4 slet ikke i spil, og så er det lige meget hvilken LokSound-dekoder du vælger.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

peras
Ledvogter
Indlæg: 184
Tilmeldt: 08 nov 2015, 16:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Re: Märklin 37175 BR 52

Indlæg af peras »

Jeg har nu købt en ESU 58449 Loksound 5, 21 MTC "MKL" Når jeg sætter den i lokomotivet og sætter det til LokProgrammer, går LokProgrammer
bare på rødt lige som ved en kortslutning. Så er løsningen vel, at jeg køber et dekoderprint fra ESU og får det monteret.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 37175 BR 52

Indlæg af moppe »

Ikke nødvendigvis!

Det bedste er at finde ud af, hvad der får LokProgrammeren til se se en overbelastning.

Du skriver at du kan sætte en anden dekoder i og så virker den. Hvis du tager lokomotivet med fungerende (forkert) dekoder og slutter den til LokProgrammer, melder den så også kortslutning?

Klaus

peras
Ledvogter
Indlæg: 184
Tilmeldt: 08 nov 2015, 16:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Re: Märklin 37175 BR 52

Indlæg af peras »

Jeg har prøvet at tage dekoderen fra Märklin 39670, MY 1140, og så kører damplokomotivet med lysskift og lyd.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 37175 BR 52

Indlæg af moppe »

Også med LokPogrammer?

Det der typisk får LokProgrammer til at lukke ned, er hvis man forsøger at tænde for røggenerator.

Klaus

peras
Ledvogter
Indlæg: 184
Tilmeldt: 08 nov 2015, 16:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Re: Märklin 37175 BR 52

Indlæg af peras »

Ja, det kører både på LokProgrammer og CS3+

Besvar