Märklin 24194

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Strandulle
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 nov 2018, 21:39
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vestfyn

Märklin 24194

Indlæg af Strandulle »

Hej.

I vores togklub er vi ved at lave en ny pendulkørselsbane hvor vi laver hændelser på CS3+ gennem S88. Vi har 8 kontakter på strækningen og de alle virker - næsten.

2 af kontakterne er Märklin 24194 buet vippekontakt. Når jeg aktiverer kontakten med fingeren kan jeg se det virker på CS3+, altså der er hul igennem og jeg kan lave hændelser.

MEN, toget kan ikke aktivere vippekontakten. Det er som om slæbeskoen ikke trykker kontakten lang nok ned. også selvom jeg synes jeg kan høre at kontakten "klikker"

Jeg har prøvet med flere forskellige lokomotiver, men samme resultat. De lige vippekontakter er der ingen problemer med.

Er der nogen der har oplevet noget lignende? Evt. har et forslag til at få det til at virke?

På forhånd, mange tak for jeres altid gode hjælp.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin 24194

Indlæg af Godsbanen »

Har ikke selv erfaring med sagerne, men googlede: Märklin 24194 doesn't work
Så kommer der et par tråde op fra Märklin-user net forum med folk, der har problemer med kontakterne.
Man kan også google: Märklin 24194 funktioniert nicht
Så kommer der noget fra stummiforum.
Måske kommer Søren med gode svar om lidt.

Strandulle
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 nov 2018, 21:39
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vestfyn

Re: Märklin 24194

Indlæg af Strandulle »

Tak.

Jeg har også prøvet at google problemet. Der er nogle stykker der skriver om at den ikke vil vippe tilbage i neutral. Den udfordring har jeg også haft, men med lidt olie, så duede det igen. Det er dog ikke det der er problemet omkring de buede skinner. Her vil den slet ikke aktivere kontakten.

Der var en tråd der skrev om at indsætte et lille stykke papir på skinnen. Jeg har så prøvet at sætte et lille stykke pap på undersiden af kontakten, mellem vippefunktionen og micro-switchen, og det virker, nu kan toget aktivere kontakten.

Men kan det virkelig passe at det er nødvendigt?

Det gør jo så også at kontakten er aktiveret i et par millisekunder mere, men mon ikke det hele kan holde til det alligevel.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin 24194

Indlæg af Godsbanen »

Strandulle skrev: 14 jan 2022, 15:58

Der var en tråd der skrev om at indsætte et lille stykke papir på skinnen. Jeg har så prøvet at sætte et lille stykke pap på undersiden af kontakten, mellem vippefunktionen og micro-switchen, og det virker, nu kan toget aktivere kontakten.

Men kan det virkelig passe at det er nødvendigt?

Det gør jo så også at kontakten er aktiveret i et par millisekunder mere, men mon ikke det hele kan holde til det alligevel.

Ja, nogen gange er det vist nødvendigt med lidt fikumdik og cowboytricks. Selvom det ikke er en billig hobby, så er det alligevel ofte masseproducerede produkter af enkel, og måske simpel, teknik og materialer vi har at gøre med.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 24194

Indlæg af moppe »

Hvad er fordelen ved vippekontakterne frem for almindelig sporbesatmelding?

Klaus

Strandulle
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 nov 2018, 21:39
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vestfyn

Re: Märklin 24194

Indlæg af Strandulle »

En vippekontakt er retningsbestemt. Her er det slæbeskoen der danner "kontakt" og ikke selve hjulet.

Så samme kontakt kan lave 2 forskellige ting alt efter hvilken vej toget kører. (det er i hvert fald det vi bruger dem til, det kan sikkert bruges til meget andet :-) )

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 24194

Indlæg af moppe »

Nu tænker jeg lidt højt

Du bruger to S88 indgange til vippekontakten.
De samme to kunne de ikke bruges til sporbesatmelding og så ellers klare retningen i programmeringen, afhængigt af hvilken indgang der ses først?

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 24194

Indlæg af Søren »

Jeg er enig med Moppe. Du kan bestemme retningen i hændelsen ved at betinge hændelsen til at aktiveres af den sporbesatmelder der rammes først, og så kontrollere om den anden er besat. Hvis ikke, så kender du retningen på toget.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar