SMD lysdioder og formodstand

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

SMD lysdioder og formodstand

Indlæg af Skovsgaard »

Godaften i forum

Jeg har en posefuld SMD 0603 med formonterede 1,5 Kohm modstande som kan bruges mellem 8-12 V.

Pga den nærmest mikroskopiske størrelse, overvejer jeg at prøve at bruge dem som maskinrumsbelysning og lign i nogle af mine lokomotiver, hvor der absolut ikke er plads til almindelige stift- og LED-pærer. De fleste er udstyret med ESU-decodere som giver 16-18 V på udgangene. Hvilken modstand bør jeg anvende for ikke at brænde SMD'en af.

Jeg regner med efterfølgende at justere til en passende lystyrke via min lokprogrammer.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: SMD lysdioder og formodstand

Indlæg af moppe »

Jeg ville klart vælge at montere en modstand så stor at lyset får den rigtige styrke.
Det kan let være at du skal bruge en 10 kOhm modstand.

Skal du dæmpe voldsomt med dekoderen kan du risikerer at se lyset flimre.

Klaus

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: SMD lysdioder og formodstand

Indlæg af HenningS »

jeg gætter på at de kan tåle maks 20 mA, og det er hvad de trækker ved 12v. Formodstanden skal så være stor nok til at der ligger 18-12 =6 volt på den. Dvs. 6/0,02 = 300 ohm. Da du allivel har planer om at dæmpe det yderligere ville jg nok ikke vælge under 500 ohm (0,5 KOhm)

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: SMD lysdioder og formodstand

Indlæg af moppe »

HenningS skrev: 26 jan 2022, 22:00

Formodstanden skal så være stor nok til at der ligger 18-12 =6 volt på den. Dvs. 6/0,02 = 300 ohm.

Min erfaring er at moderne SMD lysdioder, lyser voldsomt ved 20mA.

Denne artikel er 10 år gammel, her tilføjer jeg 10kOhm til den oprindelige modstand. Oprindeligt lys:
Billede
Lys med ekstra 10 kOhm i serie
Billede

Her er det almindelige 1,8 mm LED, der drives med 1mA
Billede

Generelt er det en god ting at have en lille DC forsyning på sit værkstedsbord, så man kan teste lysdioderne af og se, hvor meget lys de giver.

50€ (inklusiv porto) er en rigtig god investering. Den er uundværlig, når man skal teste lysdioder, motorer osv.
https://www.ebay.de/itm/400888568768

Klaus

boholm
Godsforvalter
Indlæg: 102
Tilmeldt: 14 mar 2013, 23:03
Digital: Ja
Scale: N

Re: SMD lysdioder og formodstand

Indlæg af boholm »

Med en modstand på 1,5 kohm er du egentlig godt dækket ind. Og LEDen vil kunne tåle de 16 -18 volt, du nævner. Men som der allerede er skrevet; de kan give et kraftigt lys selv ve de ca. 10 mA (rundt regnet), som modstanden på 1,5 kohm vil give. Så mit råd er at prøve at sætte de 16-18 volt til Leden +modstanden og se, hvilket lys det giver.

Ellers er det i gang med PSU og potmeter ;-)

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: SMD lysdioder og formodstand

Indlæg af bygger01 »

Kan også kun anbefale en sådan strømforsyning.

Min er købt hos Nettog og jeg købte en, der kunne give op til 30 volt, da mange af de små trafo'er ( anbragt mange steder under banen ) fra Märklin med fast kerne giver op til 18 volt .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar