PecoPL-10 & PL-11skifte drev

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

PecoPL-10 & PL-11skifte drev

Indlæg af Bof65 »

Hej

Er det muligt at benytte Peco’s drev og skiftemotor på et dcc anlæg via en Esu switchpilot eller en digikeijs dr4018… ? De er jo jævnstrøm og som jeg forstår det skal de have vekselstrøm…
Bo

nktog
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 27 jun 2016, 15:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: PecoPL-10 & PL k11 skifte drev

Indlæg af nktog »

Jeg har ikke prøvet de to - i stedet benytter jeg Lenz LS150 og det fungerer perfekt med Peco-drevene.
En anden mulighed jeg også bruger DCC-concepts https://www.dccconcepts.com/product/cob ... -output-2/ De kan polariserer hjertestykker mv.
De har kondensatorer indbygget så de kan virkelig levere noget power

mvh
Niels Kristiansen

Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Re: PecoPL-10 & PL-11skifte drev

Indlæg af Bof65 »

OK, hvad bruger du af strømforsyning til din Lenz, og forbinder du bare direkte til dens terminaler..?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PecoPL-10 & PL-11skifte drev

Indlæg af moppe »

Bof65 skrev: 28 jan 2022, 17:20

Er det muligt at benytte Peco’s drev og skiftemotor på et dcc anlæg via en Esu switchpilot eller en digikeijs dr4018… ? De er jo jævnstrøm og som jeg forstår det skal de have vekselstrøm…

På modelbanen i Hadsten er det store tyske anlæg bygget hovedsageligt med PECO spor.
Her har vi i snart 26 år brugt PECO spolerne, styret med MpC elektronikken der sender DC spænding ud til spolerne.
Det går ret fint……

At jeg så i dag aldrig ville bygge et anlæg med klik-klak spoler er noget helt andet. Det er servomotorer altså en meget bedre løsning til!

Klaus

Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Re: PecoPL-10 & PL-11skifte drev

Indlæg af Bof65 »

Klaus, jeg kan se, at Esu switchpilot kan drive Peco drevene, og er det så lige meget om, de drives med ac eller dc strøm..? Syntes det er lidt uklart… Ellers ryger jeg ... også på servo’er … 😁

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PecoPL-10 & PL-11skifte drev

Indlæg af moppe »

Jeg ville bruge en god kraftig DC forsyning til PECO spolerne.

Klaus

nktog
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 27 jun 2016, 15:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: PecoPL-10 & PL-11skifte drev

Indlæg af nktog »

Jeg bruger en alm modelbanestrømforsyning som dem man bruger til dcc-centralen - og lenz-decoderne kan sagtens klare Peco-skifterne direkte sat på udgangene.
Dekoderne fra dcc-concepts tager strømmen direkte fra sporstrømmen (pga kondensatorerne belaster de ikke digitalstrømmen ret meget)
mvh
Niels Kristiansen

Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Re: PecoPL-10 & PL-11skifte drev

Indlæg af Bof65 »

Tak for alle svarene, løsningen blev en ekstern Märklin dc transformer, en switchpilot 3 decoder, sat til Peco mode, så spillede det bare…👍

Besvar