Bedre lys på Roco CFL 1601

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Togsøn
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 30 jun 2013, 14:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

Bedre lys på Roco CFL 1601

Indlæg af Togsøn »

Jeg var ved at være træt af det lys som Roco CFL 1601 havde, ja havde den lys på ?

Jeg skilte den ad, aha en pære sad som lysgiver til en lysleder i overdelen.

Hmm, en pære, jamen den lyser ikke godt opad, hmm der måtte kunne bruges en SMD diode, som kunne sende lyset direkte opad.

Til min store overraskelse har Roco lavet printet til der kan monteres modstande til lyset, ved at bore et par printbaner over. Under de modstande der sidder ved B´erne har jeg boret printbanerne over.

SMD Modstande på 680 ohm
SMD Modstande på 680 ohm

Derved kommer der modstande fra de to lysudgange til lysdioderne, den grønne ledning fra Aux1 og den lilla fra Aux2 skal til de modstande som kun har fat i den ene ende af printet. således disse styres individuelt af F1 og F2.
Disse styrer så de røde slutlys, så de kan slukkes op mod vognene, kun virke når maskinen kører tom !

Jeg kan også tænde de hvide frontlys i begge ender på samme tid, altså 4 hvide lys, når maskinen ranger.

Lysdioder i stedet for pære
Lysdioder i stedet for pære

Så har jeg taget nogle Plcc2 lysdioder og loddet 0,3 mm kobbertråd på disse.
Skrabet kobberet rent på bagsiden, afmonteret pærerne og monteret lysdioderne i pærerholderen.

Husk Yderst er det minus og inderst plus, så lysdioderne skal vende modsat hinanden.

Plcc2 diode med 0,3 mm kobbertråd
Plcc2 diode med 0,3 mm kobbertråd
Frontlys Hvid
Frontlys Hvid
Slutlys Rød
Slutlys Rød

Håber det skaber inspiration for andre.

Venlig hilsen Erling.

Besvar