12 eller 5 volt S88

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af Søren »

HenningS skrev: 21 mar 2022, 10:38

Det var ikke min mening at bebrejde nogen deres svar. Min forventning til indlægget var at få andres erfaringer med forskellige tilbagemeldingsmoduler, så jeg kan vælge ud fra et oplyst grundlag.

Det forstår jeg godt, men der er nok ikke så mange erfaringer at dele ud af andet end at "det virker". For tilbagemeldingsmodulerne har ikke rigtig nogen tydelig funktion som adskiller dem fra hinanden. De kan alle det samme: Enten måle strømforbrug i sporet, alternativt, benytte returlederen til at se om der er et tog (3-skinne).

  • Jeg har tidligere testet Digikeijs 4088 på en CS3 med 12 volt og det fungerer fint. Det undrer mig, at Digikeijs i deres vejledninger ikke nævner, hvor mange volt modulet tåler.
  • Littfinski er flinke til at skrive, at deres (RM-88-N) også vil fungere med 12 volt.
  • Jeg har ikke testet Viessmann 5217 modulerne, men jeg må også sige, at jeg synes ikke de er pengene værd. De er alt for dyre og de baserer sig på de gamle fladkabler, som tidligere nævnt kan give problemer. Viessmann står stille på det punkt, de har ikke fulgt med tiden.

Jeg fandt i øvrigt denne debat fra tidligere om samme emne: viewtopic.php?p=13343#p13343

Med S88N baserede moduler, kan du trække kabler over lange afstande, så du har modulet der hvor det er relevant for din tilbagemelding. Jeg har testet Märklins moduler med op til 20 meter mellem hvert modul. Ingen problemer. Du kan endda trække længere kabler, hvis du vil, jeg stoppede min test ved 20 meter.

Der er dog et "aber dabei" ved Digikeijs:
Hvis bruger returleder som tilbagemelding, så er det vigtigt at du vælger den rigtige type tilbagemeldingsmodul. Der findes forskellige slags moduler, hvor du bør vælge dem der benytter optokoplere. Optokopleren sikrer, at returlederen er isoleret fra strømforsyningen til modulet. Du risikerer at ødelægge din central hvis du benytter skinnernes returleder på et modul uden optokopler. Dette gælder f.eks. Digikeijs 4088GND med Digikeijs 50xx centralen.

Ved Märklin CS3, og tilbagemelding med strømforbrug, bør man altid benytte et tilbagemeldingsmodul med optokopler (Digikeijs 4088 Opto eller Märklin 60882).

For lige at uddybe min tidligere bemærkning med at vælge Märklin Digital, når du nu har en CS3, så var det ikke for at fremhæve herlighederne ukritisk. Jeg beklager at det blev sidetracked af ligegyldige bemærkninger. Min pointe er at netop svar, som ovenstående, er en af grundene. Ved at vælge fra samme producent, så er du sikret at der er tænkt over tingene. Dermed kan du koncentrere dig at komme videre i din hobby, og ikke koncetrere dig om IC-kredse, deres typer og hvordan du identificerer dem osv.

Anyway, nu har du en liste af moduler du kan kigge på. Så er det jo op til dig selv at vælge. 🙂

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af HenningS »

Tak for et godt svar, og hjælpen med at finde et tidligere indlæg om problemstillingen. Det er da vist svært at finde på spørgsmål, som du ikke allerede har svaret på :-)

Jeg skulle måske lige tilføje, at jeg i går aftes målte spændingen på min gamle Intellibox, og på min CS2, og de benytter begge 5 V. Så de kan bruge alle fabrikanter.

Da jeg bruger 3 skinne med K og C skinner har jeg ikke brug for tilbagemeldinger baseret på strømforbrug,. Men det kunne være relevant på den julebane, jeg er ved at bygge med mine gamle M skinner. Det er ret svært at opdrive buede M-kontaktskinner.

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af Søren »

Jeg skulle måske lige tilføje, at jeg i går aftes målte spændingen på min gamle Intellibox, og på min CS2, og de benytter begge 5 V. Så de kan bruge alle fabrikanter.

Det er korrekt. 5 volt var den tidligere spænding. De 12 volt kom med CS3.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af Banemand »

Søren skrev: 22 mar 2022, 06:25

Der er dog et "aber dabei":
Hvis bruger strømforbrug som tilbagemelding, så er det vigtigt at du vælger den rigtige type tilbagemeldingsmodul. Der findes forskellige slags moduler, hvor du bør vælge dem der benytter optokoplere. Optokopleren sikrer, at returlederen er isoleret fra strømforsyningen til modulet. Du risikerer at ødelægge din central hvis du benytter skinnernes returleder på et modul uden optokopler. Dette gælder f.eks. Digikeijs 4088CS.

Jeg kører to-skinne og anvender Digikeijs 4088RB CS. Det har indtil videre fungeret fint. Men bør jeg lade være med dette, hvis jeg har min central(Z21Start) kær? Eller er det kun Märklin centraler man skal passe på?

(Beklager, hvis dette er off topic i denne tråd)

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af Søren »

Det gælder f.eks. også Digikeijs 50xx. Sikkert også andre. Det er ikke en isoleret Märklin udfordring, men en udfordring baseret på den måde mange digitale centraler er designet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af Søren »

Rettelse: Det er 4088 GND. Ikke CS. Det er en fejl. Så ingen ko på isen ang. 4088 CS.

Jeg har rettet mit oprindelige indlæg.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: 12 eller 5 volt S88

Indlæg af Banemand »

Tak for afklaring :)

Besvar