MM2 på Arduino

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

MM2 på Arduino

Indlæg af HenningS »

I mine forsøg på at finde en god måde at styre mine PU signaler, er jeg begyndt at kigge på hvor langt jeg kan komme med en Arduino. Jeg er tæt på at have en DCC løsning ved hjælp af NmraDcc biblioteket, men jeg kan ikke finde en god måde at aflæse MM2 kommandoer. Jeg har fundet MaerklinMotorola biblioteket, men jeg kan kun se data til at styre lokomotiver.

Er der andre herinde, der har prøvet noget lignende, og måske har bedre forslag til et bibliotek, der kan læse MM2 data.

Jeg er udmærket klar over, at det bliver en meget lav timeløn i forhold til at købe færdige decodere, men til gengæld er det meget spændende. Og så har jeg endnu ikke fundet den rigtige færdige signaldecoder.

Jeg har også set at Søren har lavet en flot løsning med hændelser, men den kan jeg ikke lige se hvordan jeg styrer fra WinDigipet

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: MM2 på Arduino

Indlæg af ErikL »

Hej.

Ikke for at ødelægge dit Arduino projekt, men der findes en lille dekoder til 8 lamper, hvor der er signalbilleder til rigtig mange signal typer også danske.

Den billigste er 219 kr. men der er flere typer, i øvrigt er Banetjenesten yderst hjælpsom.
https://banetjenesten.dk/Brochure%20btj.pdf

Jeg bruger de større og de fungere perfekt, dog med en lidt stejl indlæringskurve.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: MM2 på Arduino

Indlæg af HenningS »

ErikL skrev: 03 apr 2022, 12:37

Hej.

Ikke for at ødelægge dit Arduino projekt, men der findes en lille dekoder til 8 lamper, hvor der er signalbilleder til rigtig mange signal typer også danske.

Den billigste er 219 kr. men der er flere typer, i øvrigt er Banetjenesten yderst hjælpsom.
https://banetjenesten.dk/Brochure%20btj.pdf

Jeg bruger de større og de fungere perfekt, dog med en lidt stejl indlæringskurve.

Qdecoder er nok det jeg har set, der er mest velegnet. Måske kunne ESU signalpilot også løse opgaven, men der er startomkostningerne ret store, da jeg forstår at det vil være nødvendigt at anskaffe en lokprogrammer, for at sætte den op

Jeg har faktisk allerede en Qdecoder signaldecoder Z1-16, der styrer 2 PU og et SI signal. Desværre fungerer den ikke stabilt på mit anlæg, hvor den er programmeret til Märklin-Motorola protokol. Det er ofte nødvendigt at sende kommandoren flere gange, for at den skifter signalbillede. Måske ville det være bedre hvis jeg havde valgt DCC.

Jeg har opgivet at programmere den fra mine centralstationer, så programmeringen sker ved at tilslutte den min gamle Intellibox, og ved anvendelse at tasteprogrammeringen. Men når så decoderen er monteret under anlægget, er det vanskeligt at omprogrammere den

Og så er der jo lige den lille krølle, at Banetjenesten, så vidt jeg kan se, ikke har en webshop med den forbrugerbeskyttelse, der følger deraf.

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: MM2 på Arduino

Indlæg af ErikL »

Du har selvfølgelig ret i at en programmer er nødvendig for at få optimal programmering.

Det jeg har valgt at gøre er at sætte et 4 polet stik på (billig print stik) så tager det 3 sekundet at sætte programmer til og rette med det program de har, her er konfigurationen gemt pr. Decoder.

Det skal siges at jeg har fået betydelig bedre betjening ved Banetjenesten en nogle af de danske web butikker :)

Men som sagt var det ikke for at generere dit projekt, så god fornøjelse.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: MM2 på Arduino

Indlæg af moppe »

Hvorfor MM?

Kender du mobaledlib?
https://www.stummiforum.de/t165060f7-Mo ... Forum.html

Klaus

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: MM2 på Arduino

Indlæg af ErikL »

Det ser utroligt gennemarbejdet ud, men man skal nok lige have støvet det tyske af.

Men virker meget tilgængeligt. Tak Klaus

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Besvar