Skiftetid i CS3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Skiftetid i CS3

Indlæg af Skovsgaard »

Godaften og god påske alle

Jeg er netop ved at bygge min påske(ferie)bane i stuen og glæder mig over at mine programmerede hændelser i CS3 skifter præcis de sporskifter jeg ønsker, og jeg får mine ønskede sporveje stillet forholdsvis enkelt - om end stadig manuelt - men en ting ad gangen :) Mine sporskiftedrev er tilsluttet digikeijs DR4018, som CS3 funker fint i samspil med.

I denne testfase har jeg som mange andre erfaret at mine gamle Märklin 74490-drev er ustabile og ind imellem bare ikke fungerer den ene vej. Købt brugt og med en forhåbning at det "går nok", det gør det så bare ikke altid, når de er blevet høvlet igennem i denne testfase. Jeg har luset et par stykker, og herefter er de megastabile. I og med jeg kortslutter microswitchen, knurrer drevet nogen tid efter skiftet er foretaget (omkring et sekund, uden jeg har taget tid). Det ku være rart at få justeret impulstiden ned og slippe for den fæle knurren.

I CS3 kan jeg se at standardtiden for impulsen er 200 (millisekunder eller noget). Giver det mening at prøve at nedjustere den, jeg har ikke dybdeboret i om Digikeijsen selv har et tidsparameter for impulslængde efter kommandoen er modtaget?

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Skiftetid i CS3

Indlæg af Søren »

Jeg vil kigge på dekoderen, hvis drevet knurrer. Det er næppe din CS3.

Alternativt har dit drev strøm nok? Hvis drevene ikke har nok strøm, så kan de godt knurre når de skifter. Det kommer dog mest til udtryk ved et "BRRRR" mens drevet skifter. Ikke i tiden efter. Du kan evt. teste det ved at flytte drevet tættere på strømkilden, og se om det ændrer noget.

Hvis det gør, så skal du have forsyningskabler ud til de fjerneste steder på din bane. Hvis banen er stor, så er det ikke nok med ét indspisningssted, men gerne flere fordelt jævnt over arealet. Det er ikke det samme som flere strømforsyninger, blot flere indspisningssteder for strømmen, så den ikke er afhængig af at rejse gennem skinnerne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Skiftetid i CS3

Indlæg af Skovsgaard »

Tak Søren

Det kan jeg godt se logikken i, men mine digikeijs-dekodere bliver alle strømforsynet et og samme sted fra på banen, som er ret tæt på baneforsyningen. Banen indeholder små 29 meter skinner med kun en strømindspisning, nogenlunde placeret i midten, der har ikke været driftsudfald ved almindelig kørsel.
Dekoderne strømforsyner drevene direkte og særskilt via egen kabling. Jeg kan ikke umiddelbart se en sammenhæng i de dårligt fungerende drev og denne kabling. Men det skal da også undersøges.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Skiftetid i CS3

Indlæg af Godsbanen »

Jeg havde egentlig den forestilling, at det var fordi drevene fik for meget strøm, at de "knurrede"...

Besvar