Z21 maintenace tool V 1.17

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Z21 maintenace tool V 1.17

Indlæg af moppe »

Roco/Fleischmann har i denne måned udgivet ny version af Maintenance tool, Version 1.17.

Der er ny firmware (V1.42) til selve Z21 modellerne. Vigtigste nyheder er:

Der kan nu styres op til F31 (førhen var det kun til F28) gennem Z21. Dog ikke via multiMAUs, WLANmaus og Z21 app (det kommer nok senere)

Z21 kan sættes op til at opdatere funktioner over F12 periodisk.
Normalvis sendes kun hastighed og funktioner op til og med F12 hele tiden. Har man en højere funktion aktiveret i en dekoder som ikke husker, hvilke funktioner der er slået til ved strømafbrydelse, vil dekoderen ikke tænde for denne funktion igen, hvis der har været en strømafbrydelse (kortslutning, eller et strømløst stykke).
Aktiveres indstillingen i Z21, vil en dekoder der ikke husker funktioner tænde for funktionen igen.

X-bus, kan sættes op til Xpressnet V4, så den er kompatibel med Lenz håndcontroller LH101 FW V2.10

I selve Maintenance tool finder jeg følgende nyheder relevante:

Kørecontrolleren der kan kaldes frem, har nu til og med F31

CV "regneværktøj" til korte og lange adresser (både lokomotiv og tilbehørsdekoder)

Bedre styring af multiMAUS opdatering.

Indstilling, hvor man bestemmer om befalinger til tilbehørsdekodere ikke skal sendes ud i sporet, men kun sendes ud via X-BUS, LocoNet, CAN og LAN

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Z21 maintenace tool V 1.17 nu med subrevision 2

Indlæg af moppe »

Z21 maintenance tool er kommet i en ny underudgave 1.17.2

Vigtigste nyhed er ny firmware til den game multiMAUS.
Her fra changelisten:

Die multiMAUS Firmware V2.00 enthält folgende Neuerungen:
Lokfunktionen F0 bis F31 schaltbar, mit Z21 FW V1.42 und höher, oder Fremdzentralen mit XpressNet™ Protokoll V4.0.
2048 Weichen schaltbar, mit Z21 FW V1.42 und höher, oder Fremdzentralen mit XpressNet™ Protokoll V3.8.
Fahrtrichtungsänderung auch im Stillstand
"Fangfunktion" des Drehreglers aktivierbar
Neuer restriktiver "CLUB"-Modus aktivierbar
Neuer Stop-Modus "LOK"
Diverse Korrekturen für den Betrieb an DCC-Fremdzentralen mit XpressNet™
Aus Speicherplatzgründen wird die "Master"-Buchse des Digitalverstärkers (10764 und 10761, beide nicht mehr lieferbar) nicht mehr unterstützt

Med andre ord så er den nu opgraderet til samme features som WLANmaus med hensyn til “fangfunktion” og retningsskifte ved stilstand.
Den har også fået funktioner op til F31, hvilket WLANmaus ikke har endnu!

Til gengæld fjernes muligheden for at bruge den med de gamle “digitalforstærkere” på grund af begrænset hukommelse i multiMAUS.
MultiMAUS kom på markedet i 2006 og er i dag 16 år gammel…….

Klaus

LTLarsen
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20 jul 2021, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco

Re: Z21 maintenace tool V 1.17

Indlæg af LTLarsen »

Hej Moppe

Tak for denne opdatering ang. Multimaus.
Jeg har to WLAN, den ene lidt ældre end den anden, men begge er opdateret til v. 1.09., hvilket skulle være seneste version. Men, de to viser ikke samme billede på skærmen. Det nyere viser, efter adresse valget, "Speed Steps" i stedet, når jeg drejer på knappen, hvilket jeg er meget tilfreds med, da det er en hjælpsom funktion i forbindelse med Speed Matching til dobbelt traktion. Den ældre fortsætter blot med at vise adressen.
Ved du hvor i opsætningen, at jeg kan vælge "Speed Steps" i vinduet i stedet for adressen ved drift ?

Mvh
LT
KMK (Køge Modeljernbane Klub).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Z21 maintenace tool V 1.17

Indlæg af moppe »

På tysk hedder indstillingen fahrstufenzeit. Har kan man stille hvor mage sekunder køretrin skal vises, når der ændres hastighed..
Tryk Menu 3 2 4, så har du indstillingen.

Klaus

LTLarsen
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20 jul 2021, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco

Re: Z21 maintenace tool V 1.17

Indlæg af LTLarsen »

Kan det nu passe ? Min forvirring bunder i, at jeg sidder med manualen (på tysk) i hånden. Af den fremgår det, at 3= Einstellungen, 2= Bedienung og 4= Kindersicherung, og jeg tror ikke, at det er den, du refererer til, mm. den vedlagte manual er "overruled" af opgraderingen ?

Mvh
LTL

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Z21 maintenace tool V 1.17

Indlæg af moppe »

LTLarsen
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20 jul 2021, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco

Re: Z21 maintenace tool V 1.17

Indlæg af LTLarsen »

Tusind tak !
Så fandt jeg ud af det. Din angivelse var korrekt, punktet var blot ikke dækket af den gamle manual, men af den nye.
Alt fungerer fuldt tilfredsstillende.
Mvh
LT

Besvar