Sp. om Trix og strøm Att: Søren

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Sp. om Trix og strøm Att: Søren

Indlæg af Godsbanen »

På det engelsksprogede marklin-users.net er der et emne hvor en bruger oplever stor forskel på 3 leder og 2 leder (Trix).
Jeg tænkte, at det muligvis er noget Søren kan svare på enten direkte eller ved at jeg bringer svaret videre.
Spørgsmålet kommer fra indlæg nr 19 og frem i denne tråd:
https://www.marklin-users.net/forum/pos ... rix-system

NB: linket virker kun hvis man efter at have trykket på det ændrer Märklin to steder til at staves med lille m og a uden prikker over i adressefeltet. Der er åbenbart noget autokorrektur der spænder ben.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Sp. om Trix og strøm Att: Søren

Indlæg af moppe »

Godsbanen skrev: 25 apr 2022, 18:31

På det engelsksprogede marklin-users.net er der et emne hvor en bruger oplever stor forskel på 3 leder og 2 leder (Trix).

Jeg kan simpelthen ikke tro andet end at det er et problem med det specifikke materiel, end et generelt problem.

Nu gør jeg ikke i Trix C-skinner, men i Roco Line. Forbindelserne i Trix skinnerne er teoretisk set bedre - også efter flere adskillelser og samlinger - men jeg ser ikke den beskrevne problematik.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sp. om Trix og strøm Att: Søren

Indlæg af Søren »

Jeg kommer ikke til at svare på m-users, de vil aldrig acceptere mit svar. 🤣Det kommer ikke 3-skinne til nogen speciel fordel. 😊

Her er mit svar:
Der er ingen forskel. Den gamle sang med at 3-skinne har bedre strømoptag er ligegyldig med dagens produkter. Du har præcis lige så mange udfordringer med det ene spor, som med det andet (hvilket i øvrigt ikke er mange, hvis skinnerne holdes rene). Det må aldrig være eneste grund til at vælge system.

Han gør et eller andet forkert.

Hvad er det i øvrigt han måler på? Er det et digitalt Märklin anlæg og et analogt Trix anlæg? De målinger vil aldrig blive de samme. Han skal måle på rene digitale anlæg. Jeg synes ikke hans metode fremgår af hans indlæg, så jeg kan ikke konkludere noget på det.

Han sætter strøm til en stak Trix C-spor, vurderer at lokomotivet hakker når det kører langsomt. Skifter til et Märklin lokomotiv, og prøver på Märklin C-spor og konstaterer at det virker bedre. Herefter drager han konklusionen at Trix C-sporet er dårligt - og 3-skinne er bedre. Han skifter hele forudsætningen for sammenligning. Heller ikke her, kan jeg konkludere noget på det.

Det eneste han har bevist er, at hans 2-skinne lokomotiv hakker når det kører langsomt. Han har ikke bevist andet end det. Han skriver at han har pudset og renset skinnerne, og alligevel oplever problemer, det burde have ledt ham til den næste logiske årsag: Lokomotivets strømoptag. Rens lokomotivet, og se så om ikke tingene fungerer.

Trix C-sporet har præcis den samme evne til at lede strøm som Märklin C-sporet. Med de anlæg jeg har bygget, med både Trix C-spor og Märklin C-spor, så har jeg aldrig haft grund til at tro andet. Så ved jeg godt at man kan gå i detaljen med ledeevnen i skinnens materiale osv., men det er altså lidt ligegyldige forskelle når vi taler om strøm til modeljernbaner.

Der er ingen nævneværdig forskel. Du får præcis det samme resultat uanset om du vælger 2- eller 3-skinne.

Jeg synes de skal fremhæve 3-skinnens fordel ved tilbagemeldinger, hvor du kan isolere den ene skinne og så få "gratis" tilbagemelding på alle lokomotiver og vogne. I mine øjne er det et meget bedre argument for at vælge 3-skinne.
Her skal han dog være opmærksom på, at så snart han isolerer den ene skinne, så har han effektivt et 2-skinne anlæg. Så der ryger argumentet for det bedre strømoptag.
Så er der selvfølgelig "diodetricket". Diodetricket genindfører den tredje skinne som strømoptag, men den bliver altså også beskidt på et tidspunkt, og så stopper toget alligevel. Jeg synes det er unødvendige anstrengelser.

Den gode gamle regel gælder altid, uanset system: Har du problemer med dit strømoptag, så rens dine skinner (eller dit lokomotiv). 😊👍

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Sp. om Trix og strøm Att: Søren

Indlæg af Godsbanen »

Tak for svarene Søren og Klaus. Det er en rumæner, der både har noget Märklin men så også har anskaffet et Trix startsæt for at sammenligne. Han skriver at der er et stort strømtab, spændingsfald eller lignende med Trix. Da jeg ved at du kører Trix uden problemer, undrede jeg mig over hans oplevelser. (Han skriver, at der er 60% mere strøm i Märklin i forhold til Trix!).

Jeg kan jo skrive, at ifølge mine oplysninger fra det danske forum, virker Trix lige så godt som Märklin 3 skinne, forudsat at det er sat rigtigt up og at strømforsyning, skinneforbindelser og lokomotiver er i orden.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sp. om Trix og strøm Att: Søren

Indlæg af Søren »

Det synes jeg er et fint svar. Jeg har aldrig hørt om at det andet skulle være tilfældet. Så jeg tror hans målinger er forkerte.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar