Kan lokomotiv vente lidt på lyd og røg?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Kan lokomotiv vente lidt på lyd og røg?

Indlæg af Togfører 2 »

Hej
Jeg har ombygget et BR 01 med ESU 5.0 loksound.
Når lokomotivet skal starte op, så kører det stort set med det samme, både ved et signal "kør" på skyggebanegården og ved mine bremsestrækninger (Marklins bremsemoduler).
Lokomotivet har også røg.

Jeg kunne godt tænke mig, at det ventede lidt med at køre til især røgen var begyndt, når det er stoppet fuldt op ved et signal uden strøm. Her skal olien jo lige varmes lidt op. Ligeledes ved bremsestrækninger, uagtet her virker røgen jo hele tiden. Men også gerne her en lille pause fra det får "kør" til det reelt kører.
Jeg har andre loks som ser bedre ud, netop med pausen.

Ifl. manualen fra ESU har jeg fundet frem til begrebet: Prime Mover startup delay. Det kunne se ud til, at man kan slå det til/fra. Og dette i forhold til lyd. I decoderen står CV 124 til 28. Det må svare til 16+8+4, hvor "4" enabler prime mover startup delay.

Så måske er det fordi et andet cv bør fortælle hvor lang tid delay er, eller måske netop ikke er?

Eller kan det skyldes det simple, at der er forskel på diesel og damp? Diesel tager jo lidt tid inden motorlyd er oppe, mens damp jo mere skal vente på, at ventilerne er fyldt med damp?

Håber I kan give et hint til, hvor jeg skal lede?

Tusind tak for super god hjælp altid.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kan lokomotiv vente lidt på lyd og røg?

Indlæg af moppe »

Togfører 2 skrev: 29 apr 2022, 16:33

Jeg kunne godt tænke mig, at det ventede lidt med at køre til især røgen var begyndt, når det er stoppet fuldt op ved et signal uden strøm. Her skal olien jo lige varmes lidt op. Ligeledes ved bremsestrækninger, uagtet her virker røgen jo hele tiden. Men også gerne her en lille pause fra det får "kør" til det reelt kører.

Først og fremmest handler det om, hvordan lydfilen der er lagt i dekoderen er opbygget. Med redigering af lydfilen har man et ultrastærkt værktøj, der kan justeres til alt det man ønsker - og lidt til!

Hvilken lydfil er lagt i din dekoder?

Togfører 2 skrev: 29 apr 2022, 16:33

Ifl. manualen fra ESU har jeg fundet frem til begrebet: Prime Mover startup delay. Det kunne se ud til, at man kan slå det til/fra. Og dette i forhold til lyd. I decoderen står CV 124 til 28. Det må svare til 16+8+4, hvor "4" enabler prime mover startup delay.

Så måske er det fordi et andet cv bør fortælle hvor lang tid delay er, eller måske netop ikke er?

Nej.

Den er altid slået til, så lyd og kørsel passer med hinanden.
Slår man den fra, starter lokomotivet og accelerer uden at tage hensyn til lydfilen.

Togfører 2 skrev: 29 apr 2022, 16:33

Håber I kan give et hint til, hvor jeg skal lede?

I selve lydfilen....

Klaus

Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Kan lokomotiv vente lidt på lyd og røg?

Indlæg af Togfører 2 »

Det går jeg i gang med at se på.

Filen er hentet på ESU

Jeg melder igen om nogle dage.

/Finn

Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Kan lokomotiv vente lidt på lyd og røg?

Indlæg af Togfører 2 »

Hejsa

Det gav ikke rigtig lige mening for mig.

Jeg prøvede også at hente en ny lydfil fra ESU:

"C:\Users\fgr\OneDrive\Dokumenter\LokProgrammer4\Sounds\S0014-LS5H0M4-Dampf-BR01-10-Coal-V1-R1.esux"

Kan det sige noget om, hvor i lok-programmer jeg skal kigge og gøre noget?

BR01 delay til baneforum.jpg
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kan lokomotiv vente lidt på lyd og røg?

Indlæg af moppe »

Togfører 2 skrev: 01 maj 2022, 16:52

Kan det sige noget om, hvor i lok-programmer jeg skal kigge og gøre noget?

Ja, men vi skal lige snakke lidt om, hvad du ønsker og hvordan du vil have det aktiveret.

Et damplokomotiv der sætter i gang, laver ikke mere damp op gennem skorstenen, inden første dampslag, i forhold til, når det står stille, idet der er dampen fra cylindrene der suger røgen op gennem skorstenen.

Når du bremser med bremsemodul. forstætter røggeneratoren med at ryge, som under drift (med mindre at du har ændret noget i forhold til standard lydfilen).

Når du slukker for strømmen, skal den først varme op.

Lydfilen har en bremselyd. Vi kan altid putte "løsn bremse" lyden ind mellem stilstand og der, hvor lokomotivet begynder at køre, og samtidig sørge for at lokomotivet ikke begynder at sætte i gang, før bremselyden at afspillet (og eventuelt endnu længere tid).

Prøv at beskriv nøje, hvad du oplever og hvad du ønsker af ændringer, så skal jeg prøve at lede dig på vej :-)

Klaus

Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Kan lokomotiv vente lidt på lyd og røg?

Indlæg af Togfører 2 »

Dine betragtninger er helt rigtige.
Min bane har bremsestrækninger på det synlige og Alm signaler af de gamle med relæ på skyggebanen.
Undtagelsen er den synlige station i 2 spor også med gamle signaler. Der er desværre ikke plads til bremsemodulet skinnemæssigt.
Togene, der holder her, får ingen strøm og således ingen røg.
Når disse tog får “kør” så går der lige lidt tid inden røgen kommer, da den skal være varm igen.
Din ide med lige at løsne bremsen er super. Den vil jeg gerne prøve.
Kan du guide?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kan lokomotiv vente lidt på lyd og røg?

Indlæg af moppe »

Jeg har leget lidt med en damplyd og lagt en pause ind, fra når du beder den om at køre, til den løsner bremsen og sætter i gang.

Tiden kan du sætte med "Sound CV 10" (CV 164), uden at du behøves at programmere hele lydfilen igen.

Hent lydfil

Jeg har med vilje brugt en "HiFI" fil, der har en langt mere avanceret damplyd, end den valgte lyd til 01.10, som du havde brugt.
Jeg er ved at "hælde den ned i en dekoder" lige nu, hvor jeg skal prøve det af. Men prøv at hent den og læg den i en dekoder.

Klaus

Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Kan lokomotiv vente lidt på lyd og røg?

Indlæg af Togfører 2 »

Hej Klaus

Jeg har hentet filen og indlæst den i decoderen.
Den virker som ønsket på min testskinne med Lokprorammer.

De næste par dage skal den stå sin prøve på banen, men jeg er ret fortrøstningsfuld.

Jeg har reguleret lidt i dampstødene, og det i den tro, at det er en 3-cylinderet maskine, og så skal der vel være ét højt og 2 mindre pr. hjul-omdrejning.

Tusind, tusind tak for hjælpen.

/FINN

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kan lokomotiv vente lidt på lyd og røg?

Indlæg af moppe »

Hvilket lokomotiv er det?

Klaus

Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Kan lokomotiv vente lidt på lyd og røg?

Indlæg af Togfører 2 »

Det er en Märklin 3048, BR 01.097

Jeg har ombygget den for år tilbage med ESU LS 5.0 og ny motor.

Det er et af mine 3 sallerførste loks fra barnsben - dvs. start tredserne.

/FINN

Besvar