Sporskiftedecoder vil kun skifte i en retning

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
morten2665
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30 maj 2017, 19:50
Digital: Ja

Sporskiftedecoder vil kun skifte i en retning

Indlæg af morten2665 »

Jeg har en række (ca. 25 stk.) ældre Märklin sporskiftedecodere (74460).

På det seneste (ikke sket samtidigt) vil de 4 af dem kun skifte Märklin eldrev (74490/74491) i en retning.

Fejlen er ikke i eldrevet, for de virker fint med en anden decoder. Jeg anvender Märklin CS3 som styreenhed.

Andre som har oplevet noget lignende ?

Skærmbillede 2022-05-22 kl. 21.43.56.png
Skærmbillede 2022-05-22 kl. 21.43.56.png (175.81 KiB) Vist 675 gange
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sporskiftedecoder vil kun skifte i en retning

Indlæg af Søren »

Hvordan har du testet det? Her er nogle forslag, og forklaringer på evt. problemstillinger du kan opleve.

Når der kun skiftes i én retning, så er det normalt drevet som er problemet. Ældre Märklin-drev var notoriske for at gå i stykker pga. deres konstruktion. Det er her vigtigt, at du oplyser evt. serienummer der står på drevet.

  • Hvis drevet ikke har et serienummer, så er det med garanti et af de ældre drev.
  • Hvis drevet har et serienummer, så er serienummeret der afgør drevets alder.

Drev fra efter maj 2015, har fået et modificeret elektronisk kredsløb, som fjerner problemstillingen. Det kan ikke ses med det blotte øje, så man er nødt til at kigge på serienummeret.

OBS! Lad være med at lade dig inspirere af artikler, der viser hvordan du modificerer drevet til at virke. Dette foregår typisk ved at fjerne en sikkerhedsmekanisme, der forhindrer coilen i magneten i at brænde over. Det vil fungere, det vil det, men det er altså nemmere at skrive til Märklin Service og forklare problemstillingen. Du er måske heldig, at de foreslår at bytte drevet til et spritnyt - uanset alder.

Grunden til at du oplever, at det virker med en anden dekoder kan være at drevet, i skiftet af dekoderen, bliver masseret tilpas til at virke igen. Det burde komme til udtryk ved at det, med tiden, også vil fejle på den anden dekoder.
Prøv at lade den mistænkte dekoder sidde, og manuelt skifte drevet lidt frem og tilbage. Herefter kontrollerer om dekoderen nu igen kan skifte drevet. Kan den det, så er det drevet der er problemet.

Er dekoderens manglende skift af retning permanent? Hvad sker der, hvis du tager din dekoder og sætter den til et andet drev? Kan det så skifte i begge retninger. Hvis ja, så er problemet ikke dekoderen.

Dekoderen fungerer ved, at den modtager en skiftekommando og udfører opgaven. Det er et meget simpelt stykke elektronik, uden bevægelige dele, så det er meget usandsynligt at den går i stykker på den måde du beskriver. Især 4 stk. på næsten samme tid.

Tag et spritnyt drev og sæt dekoderen til. Skifter den så i begge retninger?

Du skriver, at du har flere dekodere af samme type, som heller ikke vil skifte. Har du endnu flere dekodere af samme type, hvor de fungerer som de skal?
Hvornår har du fået din CS3? Er den helt ny? Har du opdateret den til seneste version?
De allerførste versioner af CS3 havde et problem med nogle sporskiftedekodere, hvor de kun ville skifte i én retning. Vi skal heeeeelt tilbage til den første version af CS3. Så hvis den aldrig har været opdateret, og hvis den har en meget gammel softwareversion, så kan det også være problemet.

Lad os vide, hvad du finder ud af.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

morten2665
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30 maj 2017, 19:50
Digital: Ja

Re: Sporskiftedecoder vil kun skifte i en retning

Indlæg af morten2665 »

Nu er jeg kommet lidt videre. Det ser ud til at en komponent på decoderen er brændt af. Der er spor af smeltet plast på denne komponent på alle 4 decodere, der har samme fejl, jf. vedhæftet billede.

Andre har vist også oplevet noget tilsvarende, jf. https://www.marklin-users.net/forum/pos ... 6E9u3OeJOQ

Men hvad udløser så denne åbenbare forkerte spænding, der får noget i decoderen til at kortslutte ?
Og hvorfor over en længere periode og kun enkelte decodere.

Jeg anvender CS3 med seneste updates samt strømforsyning 60061 (60 W)

Skærmbillede 2022-05-30 kl. 19.48.21.png
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sporskiftedecoder vil kun skifte i en retning

Indlæg af Søren »

Men hvad udløser så denne åbenbare forkerte spænding, der får noget i decoderen til at kortslutte ?
Og hvorfor over en længere periode og kun enkelte decodere.
Jeg anvender CS3 med seneste updates samt strømforsyning 60061 (60 W)

Det er i hvert fald ikke din CS3.

I skriveriet på det andet forum nævnes det, at han betjente sporskifterne, men ikke opdagede at drevet var fastlåst. Har du haft problemer med at drevene ikke skifter eller sidder fast?

Jeg kender ikke kredsløbet godt nok til at kunne sige om det kan ødelægge dekoderen, men mit gæt er, at det du oplever er meget sjældent. Det er virkelig sjældent at dekodere fejler ud af det blå uden nogen som helst form for provokation.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar