Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af bygger01 »

Hvis det er nogen hjælp er protokollen DCC ….

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af bygger01 »

Så kommer Spørge Jørgen snart på banen igen !

Jeg fået Birgit med ovenpå, vi fandt 21 magnetartikler, der ikke virkede, men der er forskellige fejl.

Så nu skal hver enkelt pkt. gennemgåes og den konklusion for hver enkelt skal fastlægges og repareres.

Jeg laver en opstilling.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af bygger01 »

Medens reparationer fortsætter, så er historien gledet videre og flg, er skrevet på FB / Märklin for Danskere:

Da der er lidt stille med input, så har jeg lavet et opslag på Märklin user net / skrevet til Lenz / og som "the raisin at the end of the sausage" har jeg også skrevet til Märklin.
Hvis der ikke kommer en god løsning, så er muligheden jo også med en lignende dekoder fra M. ( hva' hedder den ), så det er ca. 25 stk., men så skal det også virke ...
Hvis I vil indover med flere oplysninger, så kan I få screen shot !

Nu skal det på en eller anden måde fungere, og ellers ender det med analoge løsninger, når jeg alligevel skal rende rundt.

Men i morgen forsætter reparationerne ....

Lige nu er 4 blevet rettet til med at bytte 2 blå ledninge ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af bygger01 »

Jeg sidder nu og har svaret en på Märklin user net, og han spurgte ind til hvor længe problemet har varet, og så slog det mig:

Moppe forslog mig LS150 i 2016, så jeg fulgte straks han råd og købte 19 stk.

Jeg fik ny CS3 i 2018.

Og så kommer noget jeg ikke kan huske, men kopierer man ikke oplysninger fra den ene CS2 -> CS3, så man fri for at starte fra bunden !

Kan heller ikke huske om problemet var på CS2

Kan det være der hunden ligger begravet ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af bygger01 »

I går havde jeg besøg af en mere kyndig CS3 ven, og endnu flere sporskifter var ændret i forhold til skærmbilledet …..

Men den eneste konklusion blev, at jeg skulle opgive og skifte alle 19 LS150 ud med dekoder 60832 fra Märklin.

Så nu bliver der snart 19 styk til salg.

Der er dog stadigvæk det svindende håb, at en af jer, der læser med, kan finde en løsningen, så CS3 & LS150 kan spille sammen ( en passende ”dusør” & evt. omkostninger vil blive dækket ( men det skal så aftales inden )).

I en alder af 76 er livet blevet for kort til sådanne problemer …………….

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev: 20 dec 2022, 10:17

Men den eneste konklusion blev, at jeg skulle opgive og skifte alle 19 LS150 ud med dekoder 60832 fra Märklin.

Hvordan skulle det ændre noget at skifte dekoderne?

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af bygger01 »

Det ved jeg ikke, men så kommer jeg da ind på et område, hvor jeg kan få lokal hjælp, når-hvis jeg ender oppe mod muren.

Vi kan ikke have en modeljernbane, hvor - når vi skifter spor eller signaler - ikke ved, hvad der sker !

Lige nu er det umuligt !

Det kan sikkert være, at der er et eller andet, der oprettet forkert, men jeg og ham - jeg støtter mig til - kan ikke finde det.

Jeg vil gerne gentage problemet / når vi ønsker at et lokomotiv, skal svinge til højre i et sporskifte:

Så ændre vi retning på sporplanen og der skiftes rødt højre sving på skærmen
Der kommer et klik og tungen flytter sig
Og når vi checker, så er sporskiftet til lige ud kørsel

Så er det nedenunder og få byttet om på de to ledninger og få trykket igen, og det sporskifte fungerer

Så ugen efter skal der køres igen, og der skal i det sporskifte ( der nu fysisk er i et højre sving ) køres lige ud:

Så ændre vi retning på sporplanen og der skiftes grøn lige ud
Der kommer et klik og tungen flytter sig ( så er der ikke på det sporskift sket en "elektronisk" ændring )

Eller der kommer ingen klik, fordi sporskiftet fysisk er indstillet til et højre sving, og det er den impuls, som sendes ( så er der igen sket en "elektronisk" ændring på pågældende port )

Det er godtnok svært at beskrive / det skal faktisk ses.
Banen skal bruges, men det skal ikke være russisk roulette, og det er grunden til at jeg vil skifte !

Så derfor, inden jeg bruger ca. 10.000 kr og en masse arbejde, ville det være skønt med en second opinion .........

Hvis det er til nogen hjælp er min mobil 30708834

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af Godsbanen »

Nu kender jeg ikke til Lenz ls150. Man skulle tro, at efter at alt har stået korrekt både på skærmen og på anlægget, når man så tænder for anlægget igen skulle sporskifternes stilling på skærmen ikke kunne ændre sig. Så skulle fejlen jo skyldes, at de enkelte sporskifter skifter af sig selv, når der komme strøm på - men det ville man vel kunne høre med klik-lyde?

Jeg har kun oplevet fejl, når sporskiftedrevet fejlede (typisk Märklin fejl) og jeg ændrede sporskiftets stilling på skærmen uden at sporskiftet i virkeligheden ændrede sig, men det var jo en fejl man kunne høre - eller rettere ikke høre fordi klikket udeblev.

Jeg kan se at du har spurgt på märklin user forummet, måske uden så meget held. Hvis man googler: Lens ls150 problem kommer der nogle links op, der måske kan hjælpe?

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af bygger01 »

Mon det ville hjælpe med at finde fejlen, hvis jeg kom nedenunder, og med en diode / pære fandt ud af, om ligeud på alle sporskifter ( de er nok forskel på venstre & højre ) altid var den venstre eller den højre blå ledning, der fik impulsen ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med sporskifter & signaler med CS3+

Indlæg af bygger01 »

Men en trøst - det bliver snart Jul ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar