Træls ......

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Træls ......

Indlæg af Godsbanen »

bygger01 skrev: 12 jun 2022, 11:53

Med konveks mener du at midten skal bue nedad ?

For det betyder i det ekstreme, at der kun er en punktkontakt er rører slæbeskoen.

Ja, bue nedad, men ganske svagt naturligvis. I "ekstreme" tilfælde vil der sandsynligvis også kun være en enkelt punktkontakt på en helt lige slæbesko... f.eks. i kryds og forskellige typer sporskifter (buede, slanke osv) og afhængigt af kørselsretningen.
Det er vist nok mest på McK loks med korte slæbesko, at jeg har måttet bøvle og bakse lidt med slæbesko. Noget af årsagen kan også ligge i C skinnemateriellet, hvor Märklins produktionstolerancer kan være lidt svingende (f.eks. har jeg måttet lægge en lille smule tape hen over en del af tungen på et buet sporskifte for ikke at få kortslutning med et enkelt lokomotiv, fordi tungen åbenbart ligger en anelse højere/løsere end andre buede sporskifter).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Træls ......

Indlæg af bygger01 »

Jeg vil gerne sig tak for jeres indlæg !

Det er endt med et flueben i Start lokomotiver automatisk, og det har afhjulpet mit problem med manglende hukommelse i loko'erne ...

Indstillingen af slæbesko'ene bliver også kigget på, men jeg vil nok prøve en meget svag konkav og ikke konveks !

Så mon ikke I kommer til at høre om det en anden dag i et nyt indlæg .......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Træls ......

Indlæg af Godsbanen »

En anden ting med slæbesko, der giver problemer, kan være at undersøge om de metalflige, der holder slæbeskoen for og bag, presser nogenlunde ensartet. Hvis der bliver presset for meget eller for lidt for eller bag, kan der også opstå problemer visse steder på banen. I nogle tilfælde sidder slæbeskoen en anelse skævt i den ene eller anden retning.
Ellers fint at se, at problemerne ser ud til at være løst.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Træls ......

Indlæg af bygger01 »

Det minder mig om ham, der ledede modelbanen i Friderichstadt, da jeg spurgte ham om, hvorfor hans togstammer kørte så lydløse på K skinner:

Merkur underlag
Tilpasning af slæbeskoen

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Træls ......

Indlæg af moppe »

Merkur underlaget er den helt afgørende faktor.....

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Træls ......

Indlæg af bygger01 »

På mere end halvdelen banen er det Merkur, og det giver da noget, men jeg havde forventet mere ........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar