Vendesløjfe "demystified".....

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
speed180
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 aug 2011, 12:50
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Re: Vendesløjfe "demystified".....

Indlæg af speed180 »

Davs.
Nå men så er det vel på tide at løfte sløret for dette herlige lille modul.
Se vende sløjfe modulet er oprindelig lavet af Haakon Hansen " Litra.Dk", som så var så flink at overlade mig et par kopier af disse.
Jeg har så siden da ændret modulet en lille smule , således at der nu er mulighed fra brug af enten 5 eller 12 V DC relæ efter eget ønske.
Print til dette modul kan leveres af mig , eller sikker også " http://www.litra.dk/", med det må man evt. selv aftale
Her får i nu diagram , printudlæg samt Hex kode til Pic kredsen, Asm koden beholder jeg :D
Vedhæftede filer

[Filtypen rar er deaktiveret og kan ikke længere vises.]

vendesløjfe_PCB.png
vendesløjfe_PCB.png (9.13 KiB) Vist 4199 gange
Vendesløjfe.png
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Vendesløjfe "demystified".....

Indlæg af Litra ME »

så tror jeg da gerne at jeg vil købe en, hvis der følger en komponetplaceringsliste med.
TT-tog
Stationsforstander
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12 aug 2011, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Vendesløjfe "demystified".....

Indlæg af TT-tog »

Hej med jer og godt nytår..

Nu er jeg absolut ikke elektronik mand, jeg har har et problem med Lenz LK 100.
Til trods for at jeg har forbundet som foreskrevet med isoleringer i begge ender af sløjfen så sker der en kortslutning et lok forsøger på at køre igennem. er der en ganske enkel forklaring..
Jeg har isoleret sløjfel et stykke fra sporskiftet, men det burde ikke have noget at sige..
Kører selvfølgelig 2 skinne digital...

med venlig toghilsen :lol: :lol:

Thomas
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Vendesløjfe "demystified".....

Indlæg af moppe »

Kan du tage et billede af din opsætning, eller prøve at tegne den?

Er du sikker på at du har vendt din LK 100 rigtigt med hensyn til ind og udgange?

Klaus
TT-tog
Stationsforstander
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12 aug 2011, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Vendesløjfe "demystified".....

Indlæg af TT-tog »

moppe skrev:Kan du tage et billede af din opsætning, eller prøve at tegne den?

Er du sikker på at du har vendt din LK 100 rigtigt med hensyn til ind og udgange?

Klaus
Hej med dig Claus igen..

Allerførst en lille forklaring:
Sporskiftet i sløjfen er ikke forbundet endnu..
Når jeg kører af stamsporet forneden og kommer til isoleringen kortsluttes der og der er strøm der hvor modulet konnektes til sporet neden for skiftet..
Syntes, at når der køres ind i sløjfen skal modulet skiftes til den pågældende polartet, eller er der noget jeg har fået forkert fat på..

Håber at du kan forstå tegningen..

med venlig hilsen :lol:

Thomas
Vedhæftede filer
Vendesløjfe 2012.jpg
larsen
Trafikelev
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16 sep 2011, 12:50
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Vendesløjfe "demystified".....

Indlæg af larsen »

Har du prøvet ar flytte den "øverste" isolering op før det øverste sporskifte, så der ikke er sporskifter i "vendesektionen"? Har ingen anelse om, at sporskifterne har noget at sige, men det kunne være en mulighed. Og du har selvfølgelig skruet justeringsskruen på plads (jeg siger "selvfølgelig", for det fik jeg ikke selv gjort første gang!)?

Bjarne
Bjarne
TT-tog
Stationsforstander
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12 aug 2011, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Vendesløjfe "demystified".....

Indlæg af TT-tog »

larsen skrev:Har du prøvet ar flytte den "øverste" isolering op før det øverste sporskifte, så der ikke er sporskifter i "vendesektionen"? Har ingen anelse om, at sporskifterne har noget at sige, men det kunne være en mulighed. Og du har selvfølgelig skruet justeringsskruen på plads (jeg siger "selvfølgelig", for det fik jeg ikke selv gjort første gang!)?

Bjarne
Hej med dig Bjarne og godt nytår..
Justeringsskruen et det den der sidder på siden og hvor skulle den så stå..

mvh

Thomas
larsen
Trafikelev
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16 sep 2011, 12:50
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Vendesløjfe "demystified".....

Indlæg af larsen »

Og godt nytår til dig!

Jeg husker ikke helt præcist, men lad os sige, at man starter med skruen helt til venstre. Derefter lader man den maskine, der kræver mest strøm, køre over isoleringen, og da skruen står til lavest strømforbrug, vil enheden stå og klikke og få det til at lyde, som om, der er en kortslutning. Man drejer derefter skruen langsomt mod højre, indtil hakkeriet hører op, og enheden er justeret.

Efter ikke at have brugt den i længere tid, forsøgte jeg at sætte min Heljan 1201 igennem en vendesløjfe, og da gearfedtet tilsyneladende var størknet godt og grundigt, hakkede vendesløjfeenheden uhæmmet, da My'eren havde et abnormt strømforbrug.

Så det her kan forhåbentlig hjælpe dig! Du har brugsavisningen?

Bjarne
Bjarne
TT-tog
Stationsforstander
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12 aug 2011, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Vendesløjfe "demystified".....

Indlæg af TT-tog »

larsen skrev:Og godt nytår til dig!

Jeg husker ikke helt præcist, men lad os sige, at man starter med skruen helt til venstre. Derefter lader man den maskine, der kræver mest strøm, køre over isoleringen, og da skruen står til lavest strømforbrug, vil enheden stå og klikke og få det til at lyde, som om, der er en kortslutning. Man drejer derefter skruen langsomt mod højre, indtil hakkeriet hører op, og enheden er justeret.

Efter ikke at have brugt den i længere tid, forsøgte jeg at sætte min Heljan 1201 igennem en vendesløjfe, og da gearfedtet tilsyneladende var størknet godt og grundigt, hakkede vendesløjfeenheden uhæmmet, da My'eren havde et abnormt strømforbrug.

Så det her kan forhåbentlig hjælpe dig! Du har brugsavisningen?

Bjarne
Hej med dig Bjarne..

Tak for svaret, prøver i morgen og vender frygtelig tilbage, og jo jeg har brugsanvisningen...

mvh :lol:

Thomas Thomsen
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Vendesløjfe "demystified".....

Indlæg af moppe »

TT-tog skrev:Når jeg kører af stamsporet forneden og kommer til isoleringen kortsluttes der og der er strøm der hvor modulet konnektes til sporet neden for skiftet..
Stod jeg ved dit anlæg og skulle finde fejl ville jeg starte med at fjerne en del af skinnerne- selve vendesløjfen - og så lave et par prøvekørsler.

Jeg kan heldigvis også lave tegninger :-)
IMG_7110.jpg
Sådan der, nu kører du toget frem og tilbage over isoleringen en 5-10 gange, for at sikre dig at det virker.

Næste trin er at bytte om på J og K på "Aus" og så køre igen. Du kan bruge det til at justere følsomheden på relæet.

Når begge dele virker, sætter du de resterende skinner på igen.

Klaus
Besvar