Quick and dirty servomount

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Quick and dirty servomount

Indlæg af moppe »

Ja, et eller andet skulle jeg jo kalde det....

Som nogen nok ved, er vi ved at "servoficere" vort danske anlæg, jeg har fået en del forespørgsler på, hvordan vi gør, ikke mindst omkring den fysiske montering, så her kommer et par billeder.

En servo clipser man ikke bare lige på et sporskifte, den skal monteres sådan rimeligt nøjagtigt under pladen, så den kan trække sporskiftene. For at lette monteringen, vælger vi at lime servoen fast på et tyndt stykke plade med hotmelt (varmelimpistol). Godt med "snask" omkring servoen og så sidder den fast. I pladen er der i forvejen boret 2 huller, så den er til at montere rent fysisk.
Servo.jpg
Servohornet klargøres med en lang pianotråd.
Servohorn.jpg
Her er den færdige servo klar til fysisk montering, lad tråden stikke lige opad (ikke skråt som her), så hullet i trækbaren på sporskiftet er til at "fange".
Færdig servo.jpg
Når servo er godt centeret i forhold til sporskifte, skrues pladen fast og servohorn afmonteres. Her et billede der viser en servo der er færdigmonteret og en der er ved at blive monteret.
To servo på plads.jpg
Nu er det tid til elektrisk tilslutning. Vi bruger Switchpilot Servo fra ESU, hvor vi sætter udslaget til henholdsvis "30" og "40" inden vi sætter servoen til. Det er ikke særligt stort udslag, men den kan såmænd fint sættes op til det lille udslag og så 15 sekunders omskiftetid.
En finger holdes på servoen og skiftekommando sendes. Når det vides, hvilken vej servoen drejer ved hvilken kommando, kan servohorn monteres. Herefter skal der selvfølgelig testkøres en del gange.

Vores styring er mest glad for at køre med traditionelt styrede sporskiftespoler (og ikke digitale kommandoer), så vi har udviklet et lille interface board, der tager sporskiftespolepulserne og gør dem kompatible med Switchpilot Servo.

Interface og Switchpilot servo ses her.
Switchpilot.jpg

Stig - du må lige rette mig, hvis jeg har beskrevet noget forkert.


Klaus
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Quick and dirty servomount

Indlæg af Skott »

moppe skrev: En servo clipser man ikke bare lige på et sporskifte, den skal monteres sådan rimeligt nøjagtigt under pladen, så den kan trække sporskiftene. For at lette monteringen, vælger vi at lime servoen fast på et tyndt stykke plade med hotmelt (varmelimpistol). Godt med "snask" omkring servoen og så sidder den fast. I pladen er der i forvejen boret 2 huller, så den er til at montere rent fysisk.
Servo.jpg
Hej Klaus

Pladen, I anvender til at montere servoen på - Er det af et bestemt materiale? - Det ligner lidt masonit på det ene af billederne?
speed180
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 aug 2011, 12:50
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Re: Quick and dirty servomount

Indlæg af speed180 »

moppe skrev:Pladen, I anvender til at montere servoen på - Er det af et bestemt materiale? - Det ligner lidt masonit på det ene af billederne?
Davs.
Ja pladen på billedet er masonit, men du kan bruge hvad du har, men hold pladen så tynd som mulig, for så kan du samtidig undgå en for lang tråd fra selve servohornet og opnå en mere jævn og præsis bevægelse
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Quick and dirty servomount

Indlæg af Skott »

speed180 skrev:
moppe skrev:Pladen, I anvender til at montere servoen på - Er det af et bestemt materiale? - Det ligner lidt masonit på det ene af billederne?
Davs.
Ja pladen på billedet er masonit, men du kan bruge hvad du har, men hold pladen så tynd som mulig, for så kan du samtidig undgå en for lang tråd fra selve servohornet og opnå en mere jævn og præsis bevægelse
Hej Stig
S'følli skal tråden holdes så kort som mulig :)
Jeg var blot i tvivl om, om der var krav til underlagets stivhed.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Quick and dirty servomount

Indlæg af moppe »

Kig forbi Hadsten, så kan du se det i Real life.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Quick and dirty servomount

Indlæg af Søren »

Optager I ikke en bette video? :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Quick and dirty servomount

Indlæg af moppe »

Af monteringen?
Det tror jeg ikke, det kræver (på det specifikke anlæg) en del tale frem og tilbage, nået der skal drejes med servoen. Min tale kommer ikke på video!
Desuden vil i nok også blive træt af at se på Stig's knoglede fingre der dækker for det hele;-)

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Quick and dirty servomount

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Af monteringen?
I er da også så kedelige. Jeg skulle have udtrykt mig mere præcist: Video af resultatet.

Jeg tror godt jeg kan gennemskue, at sætte et par skruer i en plade. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Quick and dirty servomount

Indlæg af moppe »

Skal se om jeg kan huske kameraet i morgen......




Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Quick and dirty servomount

Indlæg af Søren »

Skal ESU SwitchPilot bruge flere "add on"-produkter for at fungere eller er den bare klar fra kassen? Jeg kan se, at der er fire tilslutninger, det betyder vel fire servomotorer?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar