Siemens Vectron til DSB

Har du spørgsmål angående forbilledet for din modeljernbane, så stil dem i dette forum.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Siemens Vectron til DSB

Indlæg af Søren »

I dag kan vi så læse om at DSB har besluttet sig for at købe Siemens Vectron. Det er jo fantasiske nyheder og Vectron er min personlige favorit. Det bliver spændende at stort set alle de store producenter har Vectron i programmet.

Hvis alle producenter beslutter sig for at berige os med modeller, så bliver der jo rig mulighed for at vælge netop den model der passer til en selv. Total uvant situation. :-)

Jeg glæder mig til Vectron på danske skinner!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Siemens Vectron til DSB

Indlæg af Cargoman »

Som Vectron-fan kan jeg heller ikke få armene ned. Og med den kommende elektrificering af Lille Syd vil de meget sandsynligt blive dagligdag hjemme på "min" bane :)
Så bliver man nød til også at have sådan en i model :D :D

Næste spændende spørgsmål bliver så, hvad skal maskinerne hedde? DSB litra EM ;) 3201 - 3226??
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Siemens Vectron til DSB

Indlæg af Søren »

Cargoman skrev: 14 mar 2018, 22:07Næste spændende spørgsmål bliver så, hvad skal maskinerne hedde? DSB litra EM ;) 3201 - 3226??
Litra AWESOME.

Alternativt 193. Den skal vel have sit internationale nummer som alle de andre.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Siemens Vectron til DSB

Indlæg af esben2009 »

Er der egentlig en logik i litra bogstaver ?

MY, MZ o.s.v. starter vel med M for Motordiesel og resten alfabetisk

EA starter så med E for elektrisk og A blev vel valgt fordi det var det første elektriske lokomotiv. Efterfølgende lokomotiv fik bogstaverne EG, og dermed ikke alfabetisk. Men her er G måske benyttet fordi det var et godslokomotiv ?

Hvis der er en logik kunne man betegne det EB som det næste i alfabetet. Eller også tænke nyt med EV hvor V står for Vectron. Eller måske ES lige for at nævne at nu er det Siemens.... :D
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Siemens Vectron til DSB

Indlæg af Søren »

Jeg tror de efterfølgende bogstaver er tilfældige. Måske er der nogle som har givet en form for mening, men jeg tænker ikke at de alle gør det, da der ikke er bogstaver nok til formålet. :-)

Vectron kunne sagtens hedde EB. Så starter man da fra en ende af, i stedet for at springe rundt i alfabetet. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Siemens Vectron til DSB

Indlæg af Cargoman »

esben2009 skrev: 15 mar 2018, 16:29 Er der egentlig en logik i litra bogstaver ?

MY, MZ o.s.v. starter vel med M for Motordiesel og resten alfabetisk

EA starter så med E for elektrisk og A blev vel valgt fordi det var det første elektriske lokomotiv. Efterfølgende lokomotiv fik bogstaverne EG, og dermed ikke alfabetisk. Men her er G måske benyttet fordi det var et godslokomotiv ?

Hvis der er en logik kunne man betegne det EB som det næste i alfabetet. Eller også tænke nyt med EV hvor V står for Vectron. Eller måske ES lige for at nævne at nu er det Siemens.... :D
Jeg tror ikke, at der ligger en drejebog for, hvilke litra nye trækkraftenheder skal have. Som første litra-bogstav har M altid været benyttet til enheder med forbrændingsmotor, og E for elektrisk motormateriel. Jeg ser her bort fra S-togene, som også tidligere har brugt M.
Da MX, MY og MZ kom til, var der allerede fyldt godt op i rækken med M, men der er da lidt samling på de 3 lokomotivtyper set med et matematiske øjne. Og så er der stadig én som er genbrug.

Da DSB fik EA-eren, kunne der tages hul på en ny række med et E som første bogstav. Og det blev da også et A, som du selv skriver, fordi det var den første. Nogle troede også at EG kom til at hedde EB, men der var plads til at lege, så det var nok derfor, at det blev som det blev. Nogle siger også, at ER står for Elektrisk Regionaltog, men hvad står ET så for? Læg i øvrigt mærke til, at siden IC3 fremkom har alle mellemvogne i togsæt heddet noget med F.

At jeg valgte EM som eksempel til de nye Vectrons, er ikke en tilfældighed. Nogle har måske gennemskuet den ;)
Jeg kan også godt forestille mig, hvilket øgenavn de nye Vectrons vil få, hvis de får litra EB :lol: :lol:
Skulle man drage paralleller til tidligere tider, ville EY eller EZ vel også kunne gøre det.
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Pjock
Stationsforstander
Indlæg: 75
Tilmeldt: 09 jul 2015, 19:32
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner
Geografisk sted: Fredericia

Re: Siemens Vectron til DSB

Indlæg af Pjock »

Ja så kan man godt blive lidt misundelig på at man ikke køre på Sjælland. Ved ik om jeg ville have attest til Vectron, er glad for at køre togsæt men gad rigtig godt prøve at køre det nogen gange når det kommer i drift. Måske man kan snige sig om bord en dag man er på sjælland og nyde en tur.
Besvar