Hvilke vogntyper

Har du spørgsmål angående forbilledet for din modeljernbane, så stil dem i dette forum.
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af Skott »

bygger01 skrev: 01 maj 2018, 17:36 Exportlastbiler var med ruf eller kølevogne.
Ruf?
bygger01 skrev: 01 maj 2018, 17:36 Vognbjørn holdt hurtigt op.

Det med garn med tog fra Terni blev en overgang hentet på Herning station inden det også stoppede ( for mange godsvogne forsvandt i ugevis ) og det var enten med åben lad eller ruf / vejrafhængig ....

Vognbjørn blev prøvet, men holdt hurtigt op, da vi ikke ville lave spor til at sætte vogne på.

Heller ikke mange leverandøre havde stikspor, faktisk nok kun kemikalieleverandøre, og da det meste var købt leveret, så endte alt på lastvogne, da det var billigst !
Ja, det er jo desværre oftest problemet - set alene ud fra kundens perspektiv...
bygger01 skrev: 01 maj 2018, 17:36
Og en anden lille opdatering - det med 1975 var fra den tid, hvor jeg begyndte at tage mig af det, for jeg er fra 1946 / den gode store årgang ...
Hæ hæ, den havde jeg ikke lige set komme ;-)
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af Skott »

bygger01 skrev: 01 maj 2018, 17:41 Så det der er beskrevet er en del af vores kørselsprogram, med væveri, skal komme fraen vores 2 skyggebanegårde.

Så uld fra havnen til spinderiet, der ligger på samme "plade" og garnerne videre til skyggen eller export via havnen !
Så I 'nøjes' med at producere garn? Eller går det videre til trikotage også?
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af bygger01 »

Da du nu har læst, at jeg er en "gammel" mand, så skal mange ting være som "In der Vergangenheit", så J&B Rail laver tæpper af vores garner så ingen udskæringen og syning ( selvom vores par væve er store symaskiner med mere end tusinde nåle )

Bygningerne, du har fundet frem, er gode, og maskinfabrikken vil være bedst til spinderiet for det er tungt udstyr med en grav under hver linie ( der mindst 15-20 mtr. på den tid ). Bygningen ved siden af vil passende til fladvævene, og den høje bygning det er til udskæring & sypigerne.

Lageret finder du sikkert pladser til og så har de lige fået ung fyr (1973 ) fra skolen, og han skal da køre tøjet til den lokale Damernes Magasin på en Long John eller ladcykel, og så kan han samtidig hente de små mængder farvestof / sytråd / knapper på godsbanen.

Hvor det sjovt det her, men du kan komme kigge, hvor langt vi er kommet her på Heden ...........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af Skott »

bygger01 skrev: 01 maj 2018, 18:38 Da du nu har læst, at jeg er en "gammel" mand, så skal mange ting være som "In der Vergangenheit", så J&B Rail laver tæpper af vores garner så ingen udskæringen og syning ( selvom vores par væve er store symaskiner med mere end tusinde nåle )
Husk, man ikke er ældre end, man gør sig selv ;-)
bygger01 skrev: 01 maj 2018, 18:38 Bygningerne, du har fundet frem, er gode, og maskinfabrikken vil være bedst til spinderiet for det er tungt udstyr med en grav under hver linie ( der mindst 15-20 mtr. på den tid ). Bygningen ved siden af vil passende til fladvævene, og den høje bygning det er til udskæring & sypigerne.)
Tak. Jeg synes, de er ret vellykkede. Har dog pt kun portbygningen indkøbt. De har også i samme serie en stor maskinhal:
[img]https://goo.gl/images/iptnkS[\img]
Jeg tror bare, bygningen bliver lidt svær at finde plads til.
bygger01 skrev: 01 maj 2018, 18:38 Lageret finder du sikkert pladser til og så har de lige fået ung fyr (1973 ) fra skolen, og han skal da køre tøjet til den lokale Damernes Magasin på en Long John eller ladcykel, og så kan han samtidig hente de små mængder farvestof / sytråd / knapper på godsbanen.)
God ide. Han skal nok være af lidt ældre dato, da jeg bygger omkrin 1960, så jeg stadig kan benytte mig flittigt af dampen :-)
bygger01 skrev: 01 maj 2018, 18:38 Hvor det sjovt det her, men du kan komme kigge, hvor langt vi er kommet her på Heden ...........)
Tak som byder. Det kunne da være en spændende tur. Så langt er der heller ikke til Herning. Bor ved Skanderborg.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af bygger01 »

Cykelbudet kunne være mig med eftermiddagsjob, så jeg kunne spare sammen til lidt mere tog.....

Det var før jeg solgte det hele for 750,- kr et par år efter for at få råd til en Puch knallert .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af Skott »

bygger01 skrev: 02 maj 2018, 00:32 Cykelbudet kunne være mig med eftermiddagsjob, så jeg kunne spare sammen til lidt mere tog.....
Jeps - Bestemt en nødvendighed :)
bygger01 skrev: 02 maj 2018, 00:32Det var før jeg solgte det hele for 750,- kr et par år efter for at få råd til en Puch knallert .....
Ja, det er der jo desværre mange, der har været igennem og fortrudt efterfølgende.
Besvar