Hvilke vogntyper

Har du spørgsmål angående forbilledet for din modeljernbane, så stil dem i dette forum.
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Hvilke vogntyper

Indlæg af Skott »

Hejsa
Jeg er ved at kigge på vognlaster ifbm. min kommende bane.
Jeg kører i start '60-erne og vil her gerne anlægge en konfektionsfabrik. Slutprodukterne blev afsendt i stykgodsvogne - altså primært HD og G-vogne (+ evt. Hs-t). Men hvad ankom råvarerne i?
Der skal selvfølgelig noget frvestof til - som nok er ankommet i div. lukkede vogne, men hvad med resten?

Håber på lidt hjælp - JEg har travet en del gamle numre af 'Lokomotivet' igennem, men desværre ikke lige med noget held.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af bygger01 »

Hvis du igen følger med i Matador, så har Mads Skjern både konfektionsfabrik / væveri / spinderi for at være selvforsynende.

Så en konfektionsfabrik bruger stof på ruller ( maks. 150 cm lange og dia. på 20 cm ) sikkert pakket i brunt papir + små kasser med sytråd / knapper o.s.v.

Hvis du også vil væve selv, så skal der bruges garn, som enten er farvet eller hvidt. Det farvede garn vil typisk komme i papkasser, og hvide garner i baller på ca. 1x1x1 mtr. og dit omtalte farvestof i papkasser eller små tønder.

Hvis det bliver rigtigt stort med spinderi, så skal du starte med fibre i baller ( i jute hessian ) og så ovenstående farvestof.

Så transport af alt har enten været med lukkede togvogne eller lastbiler, og så må du afgøre om fabrikken skal have et stikspor eller du vil arbejde med en vognbjørn, men lastbiler / varevogne vil også komme på tale sammen med en ladcykel ....

Her kan en søgning på Herning Klædefabrik måske give dig nogle input, for den fabrik havde alle 3 step, men dog ikke kollektion.

Vores banen - J&B Rail - vil også være med tekstil, men det er i tæpper, så vi skal også have transport af fibreballer / garner i krt. og måske et slutprodukt - tæpperuller ( længde 4/5 mtr. og dia. på ca. 50 cm ) !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af bygger01 »

Synt. fibre i baller kunne være trasporteret på åbne vogne med presenning

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Hvilke vohttps://baneforum.dk/images/icons/misc/thinking.gifgntyper

Indlæg af Skott »

Hej Jørgen
Tak for input. Det giver god viden :)
Jeg ville gerne have lidt åbne vogne i spil - Så jeg må vist hellere få plads til et spinneri. Det bliver med stikspor. Jeg tager udgangspunkt i Auhagens fede modeller af en maskinfabrik:
Billede
Billede og
Billede

hessian i baller - Hvordan vil I lave - og transportere det?
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af bygger01 »

Hessian i baller - Hvordan vil I lave - og transportere det?

Det fiberne & garnhanks, der indpakket i hessian/sækkelærred ( kaldet en balle ).

Og en balle er firkantet - næsten som en terning - og holdt sammen med bånd / tråd, så ingen skarpe hjørner .....

Intern transport den gang var med en sækkevogn og måske en tidlig lille truck

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af Skott »

bygger01 skrev: 01 maj 2018, 13:24 Hessian i baller - Hvordan vil I lave - og transportere det?

Det fiberne & garnhanks, der indpakket i hessian/sækkelærred ( kaldet en balle ).

Og en balle er firkanten - næsten som en terning - og holdt sammen bånd / tråd, så ingen skarpe hjørner .....

Intern transport den gang var med en sækkevogn og måske en tidlig lille truck
Men hvordan ankommer ballerne til jeres spinneri? I lukkede eller åbne vogne - eller pr. lastbil?
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af bygger01 »

Hvis du spørger, hvordan min verden var, da jeg købte ( dog fra 1975 ) den slags, må jeg desværre "skuffe" dine ønsker.

Og det bliver ikke ret meget bedre i tresserne.

Ballerne med uld kom:

Fra oversøisk ( New Zealand ) med skib som løsgods eller i den spæde start med containere til havn, og videre til fabrikken med lastvogne.
Fra Europa også med lastvogn.

Synt. fibre kom med lastbil.


Den eneste fabrik jeg kender til i DK, der havde et stikspor var egetæpper - resten havde kun landevej - og i Herning var intet spinderi og der kom aldrig fra 1972 leverancer med tog ( dog var der en garnleverandør fra Terni i Italien, der leverede med lukkede godsvogne, men det blev hurtigt stoppet, da det var alt for dyrt, og en togvogn tog 2-4 uger at komme til DK, medens en lastvogn tog 2-3 dage ).

Men nu er det dig og os, der bestemmer i vores verden, så mon ikke der kommer med ( ufornuftig ) togleverancer.
Og i vores tilfælde har vi også en havn, så ballerne skal omlastes til togvogne ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af Skott »

Tja. Det gælder også her - er selv '73-er.
Så må det blive den første af sin art ;)
Ved du, om lastbilerne så var med åbne lad? Så kan man jo eftergøre deres lastemåde...
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af bygger01 »

Exportlastbiler var med ruf eller kølevogne.

Vognbjørn holdt hurtigt op.

Det med garn med tog fra Terni blev en overgang hentet på Herning station inden det også stoppede ( for mange godsvogne forsvandt i ugevis ) og det var enten med åben lad eller ruf / vejrafhængig ....

Vognbjørn blev prøvet, men holdt hurtigt op, da vi ikke ville lave spor til at sætte vogne på.

Heller ikke mange leverandører havde stikspor, faktisk nok kun kemikalieleverandører, og da det meste var købt leveret, så endte alt på lastvogne, da det var billigst !

Og en anden lille opdatering - det med 1975 var fra den tid, hvor jeg begyndte at tage mig af det, for jeg er fra 1946 / den gode store årgang ...

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hvilke vogntyper

Indlæg af bygger01 »

Så det der er beskrevet er en del af vores kørselsprogram, med væveri, skal komme fraen vores 2 skyggebanegårde.

Så uld fra havnen til spinderiet, der ligger på samme "plade" og garnerne videre til skyggen eller export via havnen !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar