Nyt håb for broen over Rbf. Maschen

Har du spørgsmål angående forbilledet for din modeljernbane, så stil dem i dette forum.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Nyt håb for broen over Rbf. Maschen

Indlæg af Søren »

Hejsa

Seevetal Kommune besluttede sig sidste år for at rive Decatur Brücke ned. Decatur Brücke er den 700 meter lange bro over rangerbanegården i Maschen. Broen gør det muligt at komme fra Seevetal til Maschen station. I 2016 faldt broen for en vurdering der gjorde den uegnet til trafik og broen blev efterfølgende lukket. Det har medført store vanskeligheder for indbyggerne i Seevetal, der nu ikke kan komme til deres station eller vennerne i nabobyen.

Almene formål til side, så er broens vigtigste formål dog at tilbyde trainspottere uspoleret adgang til rangerrykken og udsigt ud over hele rangerbanegården. Broen er perfekt placeret mellem vogn- og maskindepot, samt rangerryk og hovedbanen. Det var ikke unormalt at der var mange fotografer på solrige dage. :-) Pudsigt nok er broen markeret som "turistattraktion" hvis man søger på Google. :-)

Det er som bekendt dyrt at renovere en bro, og i sidste ende er det jo nok vigtigheden af de almene formål der vægter over trainspotternes behov. :-)

Borgerne udfører halvfarlige stunts for at nå deres tog på den anden side af rangerbanegården. F.eks. ved at benytte Seeve-tunnellen i den nordlige del af rangerbanegården. Tunnellen er ikke beregnet til andet end vand, er ikke oplyst og dens formål er at lede floden Seeve under rangerbanegården. Tunnellen er oversvømmet ved højvande.

DB har afvist at flytte Maschen station til hovedstrækningen på den anden side af rangerbanegården. Begrundelsen er at det ikke kan fungere sådan som trafikken afvikles. Andre løsningsforslag har ligeledes vist sig umulige. Broen har den perfekte placering - af mange forskellige årsager.

Lige meget hvordan man vender og drejer det, så står Seevetal med et stort problem. Maschen station ligger øde hen, DB AG har problemer med vejforbindelserne til den sydlige del af rangerbanegården, og ingen løsninger synes brugbare. Bortset fra at bevare broen.

DB presser på og nye undersøgelser har vist at broen måske alligevel ikke var i så dårlig stand som først antaget. Desuden har trafikministeriet tilbudt at betale lidt over 70% af omkostningerne til en renovering af broen. Nu har kommunen besluttet at genåbne sagen og broen, som står der endnu, kan måske få lov til at overleve.

Godt nyt, for os der bruger den som turistattraktion. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

BGP
Godsforvalter
Indlæg: 141
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Re: Nyt håb for broen over Rbf. Maschen

Indlæg af BGP »

Fik lyst til at se hvad det var for en bro. Og den er ganske fantastisk.
Foto: Holger Weitzel
Foto: Holger Weitzel

m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

Nomisdk
Stationsforstander
Indlæg: 58
Tilmeldt: 24 mar 2012, 16:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A
Kontakt:

Re: Nyt håb for broen over Rbf. Maschen

Indlæg af Nomisdk »

Det var da en dejlig nyhed, jeg har ihvertfald nyt mine besøg der, og håber da det bliver muligt igen :)
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.SimonTog.dk
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt håb for broen over Rbf. Maschen

Indlæg af bygger01 »

Har lige været der i eftermiddag og det er kun den halv sandhed, for man kører ud på broen fra sydsiden, hvor man kan komme ca. 1/3 ud til en nedkørsel mod godsbanegård ( husk at følge tæt med bilen foran, for ellers bliver der rødt ).....

Når man har parkeret, kan man gå op ad rampen, og herfra har man et godt udsyn en stor del af terrænet.

Besøgte også først 2 "Stelwerk'er" mere på sydsiden, men det var svært at få et bedre overblik end fra broen.

Vi så mere end 5 Stelwerker fra broen.

Der var dog ikke den store trafik ved 14 tiden, og der stod et utal af vogne mod nord - særlig vogne til ballast - ubrugte hen og fik patina.

Vi kom også tæt på stedet, hvor der stod en Ralion rangermakine, der skulle skubbe 5 tankvogne ud over "kanten", men da der ikke skete noget i et kvarter, kørte vi videre hen mod broen

Dog drog der en stamme af sted med 45 vogne lig dem der blev brugt til Herning Værket med 2 lok. i forspand.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar