Så må letbanen køre til Odder
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4487
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Så må letbanen køre til Odder
Godkendelsen er på plads, nu skal driften bare i gang.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oes ... -til-koere
Klaus
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oes ... -til-koere
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5231
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Så må letbanen køre til Odder
Det skal fejres med en reklame.
Det lige ved at man kan øjne Baneforum "hovedkvarteret" på reklamefilmen. :-)
Det lige ved at man kan øjne Baneforum "hovedkvarteret" på reklamefilmen. :-)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Re: Så må letbanen køre til Odder
Jeg ved godt, at vi alle leger med maskiner på skinner, men er der nogen, der kan opsummere fordelen med en letbane / sporvogn i forhold busser eller evt. trolleybusser .......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4487
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Så må letbanen køre til Odder
Busser "sidder fast i trafikken", når de deler vejbane med biler, det gør trolleybusser også.
Trolleybusser har en "skrøbelig" strømforsyning.
Tog har den store fordel at de har skinnerne for sig selv (stort set), lav rullemodstand og mere plads indvendigt. Derfor har odderbanen i mange år været stor succes - altså indtil den blev lukket ned for.....
Letbanen skriver at de begynder driften til Aarhus (altså fra hovedbyen Odder) og videre til Lisbjerg i dag lørdag den 25. Samtidig tages de store "Tango" togsæt også i drift.
http://www.letbanen.dk/nyheder/nyheder/ ... -lisbjerg/
Klaus
Trolleybusser har en "skrøbelig" strømforsyning.
Tog har den store fordel at de har skinnerne for sig selv (stort set), lav rullemodstand og mere plads indvendigt. Derfor har odderbanen i mange år været stor succes - altså indtil den blev lukket ned for.....
Letbanen skriver at de begynder driften til Aarhus (altså fra hovedbyen Odder) og videre til Lisbjerg i dag lørdag den 25. Samtidig tages de store "Tango" togsæt også i drift.
http://www.letbanen.dk/nyheder/nyheder/ ... -lisbjerg/
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5231
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Så må letbanen køre til Odder
Fordelen er også at man kan samle 250 passagerer op med et letbanetog. Det kniber lidt med bussen.
Komforten er 100 gange bedre. Personligt er jeg ikke fan af busser (Interessekonflikt kan forekomme).
Trolleybusser er vel også lidt et fortidslevn? Installerer man dem overhovedet mere?
Komforten er 100 gange bedre. Personligt er jeg ikke fan af busser (Interessekonflikt kan forekomme).
Trolleybusser er vel også lidt et fortidslevn? Installerer man dem overhovedet mere?
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Re: Så må letbanen køre til Odder
Det med fortidslevn er vel det samme med de nye "sporvogne" ........
De fylder blot mere end de gamle, da deres spor ikke er del af vejbanen, og på den måde næsten dækker en hel vejbane !
Så har jeg læst, at er der tog to gange i timen med flere afgange i myldretiden.
Så alt det spor, der bliver brugt 2-4 gang i timen ....
De fylder blot mere end de gamle, da deres spor ikke er del af vejbanen, og på den måde næsten dækker en hel vejbane !
Så har jeg læst, at er der tog to gange i timen med flere afgange i myldretiden.
Så alt det spor, der bliver brugt 2-4 gang i timen ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5231
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Så må letbanen køre til Odder
Sådan kan man vist ikke udtrykke det. Når man ser på at mange storbyer vælger at gå den vej, og har gjort det mange steder i Europa med stor succes.
Sporet du hentyder til har ligget på sin plads siden juni 1884, og det fylder ikke mere end det altid har gjort.
Sporet gennem byen bliver benyttet meget mere, med udsigt til afgange 12 gange i timen.
Sporet du hentyder til har ligget på sin plads siden juni 1884, og det fylder ikke mere end det altid har gjort.
Sporet gennem byen bliver benyttet meget mere, med udsigt til afgange 12 gange i timen.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5231
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Så må letbanen køre til Odder
Jeg stod tidligt op lørdag morgen og kørte den første afgang med den nye letbane fra Odder til Lisbjergskolen. Det var en rigtig hyggelig oplevelse og der var, overraskende nok, rigtig mange mennesker med.
Her er lidt billeder fra turen.
Togets destinationsskilt siger "L9 - Viby Jylland". Skiltet skulle have vist "L2 - Lisbjergskolen". Letbanen var lørdag morgen ramt af problemer med destinationstavlerne. Jeg har ladet mig fortælle, at det var uden sammenhæng til åbningen af den nye strækning. Problemet blev løst for hele Letbanens strækningsnet undervejs på turen.
Der var fyldt godt op med folk. Jeg så ind til flere togentusiaster med deres kameraer. Selvom det er en letbane, og nogen vil mene det ikke er et rigtigt tog, så kører den jo stadig på skinner, og ting på skinner tiltrækker folk. For mig er det et tog.
Der var passagerer som havde taget kaffe og Unterberg med. Begge blev lystigt delt ud til de morgenfriske.
Da vi ankom til Lisbjergskolen var destinationstavlerne på plads igen, og togets destinationsskilt fungerede også som det skulle.
Ved Lisbjerg deles Letbanen i to retninger. Den ene, Lisbjergskolen, er på nuværende tidspunkt en lille kort afstikker. Det er den vej at banen senere skal udvides til Hinnerup. Lisbjergskolen bliver dermed en station på vej til Hinnerup.
Den anden forgrening mødes med Grenåbanen på Lystrup Station.
Lygterne peger i den rigtige retning, og toget er klar til at køre tilbage mod Odder.
Tilbage i Odder snuppede jeg et par detaljefotos af letbanetoget. Det er en model Stadler Tango, som bliver det tog der skal køre på Grenåbanen. Odderbanen kommer primært til at blive betjent af den mindre Stadler Variobahn.
Letbanen føles på mange måder anderledes at rejse med. Det virker meget moderne og er meget komfortabelt. Det er bestemt noget der vil trække folk til. Jeg synes det understreger vigtigheden i fornyelse og modernisering.
Jeg håber at det får den positive indflydelse på trafikken som det har haft i mange andre storbyer rundt omkring i Europa. Undersøgelser fra Frankrig har vist at hvor der introduceres en letbane, falder trafikken med 20%. Lad os nu se.
Hvem havde troet at Odderbanen nogensinde skulle få køreledning. Jeg havde personligt aldrig tænkt i de baner.
Perronernes udstyrsniveau har fået en kraftig overhaling. Alle perroner følger det samme design som på den indre bybane. Det er meget enkelt. stilrent og moderne. Jeg synes det er rigtig flot.
Toget er pyntet med citater, både indvendig og udvendig.
Et kamera gør det nemt for letbaneføreren at se om alle er med.
Et kig ind til førerstanden.
Åbningstoget, 2101, var en Stadler Tango. Hvor den anden type, Variobahn, er en decideret sporvogn, er Tango at betegne som et sporvognstog. Et sporvognstog minder mere om et "rigtigt" tog. Det er større, mere komfortabelt og hurtigere. Det kan dog stadig fungere som en sporvogn, da det kan tage enormt skarpe kurve. Ingen radius 1 problemer her! ;-)
Toget er 39 meter langt og har en topfart på 100 km/t. Kapacitet 266 passagerer.
Fronten på Letbanens Tango er specialproduceret, så den ligner Variobahn mest muligt. Dermed skabes der en sammenhæng mellem de to typer tog.
Alt i alt en superskæg og hyggelig tur! Hvis der er nogen som vil med når Grenåbanen åbner, så tænker jeg at gøre det én gang til.
Her er lidt billeder fra turen.
Togets destinationsskilt siger "L9 - Viby Jylland". Skiltet skulle have vist "L2 - Lisbjergskolen". Letbanen var lørdag morgen ramt af problemer med destinationstavlerne. Jeg har ladet mig fortælle, at det var uden sammenhæng til åbningen af den nye strækning. Problemet blev løst for hele Letbanens strækningsnet undervejs på turen.
Der var fyldt godt op med folk. Jeg så ind til flere togentusiaster med deres kameraer. Selvom det er en letbane, og nogen vil mene det ikke er et rigtigt tog, så kører den jo stadig på skinner, og ting på skinner tiltrækker folk. For mig er det et tog.
Der var passagerer som havde taget kaffe og Unterberg med. Begge blev lystigt delt ud til de morgenfriske.
Da vi ankom til Lisbjergskolen var destinationstavlerne på plads igen, og togets destinationsskilt fungerede også som det skulle.
Ved Lisbjerg deles Letbanen i to retninger. Den ene, Lisbjergskolen, er på nuværende tidspunkt en lille kort afstikker. Det er den vej at banen senere skal udvides til Hinnerup. Lisbjergskolen bliver dermed en station på vej til Hinnerup.
Den anden forgrening mødes med Grenåbanen på Lystrup Station.
Lygterne peger i den rigtige retning, og toget er klar til at køre tilbage mod Odder.
Tilbage i Odder snuppede jeg et par detaljefotos af letbanetoget. Det er en model Stadler Tango, som bliver det tog der skal køre på Grenåbanen. Odderbanen kommer primært til at blive betjent af den mindre Stadler Variobahn.
Letbanen føles på mange måder anderledes at rejse med. Det virker meget moderne og er meget komfortabelt. Det er bestemt noget der vil trække folk til. Jeg synes det understreger vigtigheden i fornyelse og modernisering.
Jeg håber at det får den positive indflydelse på trafikken som det har haft i mange andre storbyer rundt omkring i Europa. Undersøgelser fra Frankrig har vist at hvor der introduceres en letbane, falder trafikken med 20%. Lad os nu se.
Hvem havde troet at Odderbanen nogensinde skulle få køreledning. Jeg havde personligt aldrig tænkt i de baner.
Perronernes udstyrsniveau har fået en kraftig overhaling. Alle perroner følger det samme design som på den indre bybane. Det er meget enkelt. stilrent og moderne. Jeg synes det er rigtig flot.
Toget er pyntet med citater, både indvendig og udvendig.
Et kamera gør det nemt for letbaneføreren at se om alle er med.
Et kig ind til førerstanden.
Åbningstoget, 2101, var en Stadler Tango. Hvor den anden type, Variobahn, er en decideret sporvogn, er Tango at betegne som et sporvognstog. Et sporvognstog minder mere om et "rigtigt" tog. Det er større, mere komfortabelt og hurtigere. Det kan dog stadig fungere som en sporvogn, da det kan tage enormt skarpe kurve. Ingen radius 1 problemer her! ;-)
Toget er 39 meter langt og har en topfart på 100 km/t. Kapacitet 266 passagerer.
Fronten på Letbanens Tango er specialproduceret, så den ligner Variobahn mest muligt. Dermed skabes der en sammenhæng mellem de to typer tog.
Alt i alt en superskæg og hyggelig tur! Hvis der er nogen som vil med når Grenåbanen åbner, så tænker jeg at gøre det én gang til.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/