Side 1 af 1

Brand i ICE mellem Köln og Frankfurt

: 12 okt 2018, 16:54
af Søren
En ICE (ICE 511) brød i dag i brand mellem Köln og Frankfurt. Alle 500 passagerer blev evakueret. 3 personer er kommet lettere til skade.

Strækningen, samt motorvejen ved siden af er spærret af. Strækningen skal nu efterses for brandskader på køreledning og tracé.

https://www.welt.de/vermischtes/article ... ammen.html

https://www.t-online.de/nachrichten/pan ... erung.html
Foto: Bundespolizei, Koblenz
Foto: Bundespolizei, Koblenz
Foto: Ute Lange/dpa
Foto: Ute Lange/dpa
Foto: Ute Lange/dpa
Foto: Ute Lange/dpa

Re: Brand i ICE mellem Köln og Frankfurt

: 13 okt 2018, 13:50
af gmmz
Så har brandmyndighederne undersøgt branden i toget
Og de vil ikke udelukke at det kan skyldes en fejl i transformeren
Så hvis den bliver opoverhedet og der går ild i den olie, der bruges til køling, så har man en katastrofe..
https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... e-100.html

Re: Brand i ICE mellem Köln og Frankfurt

: 13 okt 2018, 15:24
af gmmz
Og tyskerne havde nær fået en katastrofe mere i går, hvor en lokomotivfører
Fik slukket ild i bogien på en vogn, der var læsset med benzin i Elsterwerda.
For 21 år gik det ikke så godt i Elsterwerda, hvor der udbrød brand efter afsporing i tog lastet med benzin
https://m.lr-online.de/lausitz/elsterwe ... d-33624345

Re: Brand i ICE mellem Köln og Frankfurt

: 13 okt 2018, 17:21
af Søren
Den canadiske by Lac-Mégantic i Quebec har ingen centrum med hovedgade. Det meste af bydelen forsvandt da et tog med 72 tankvogne afsporede og brød i brand midt i centrum af byen. Da tankvognene eksploderede, blev det meste af bydelen jævnet med jorden. Ulykken skete om natten, og det er nok mere held og tilfælde at "kun" 30 mennesker mistede livet.

Årsagen til afsporingen var et ulykkeligt sammenfald af mange tilfældigheder. Toget skulle egentlig først køre gennem byen dagen efter. Personalet havde parkeret toget på et øde sidespor 11 km uden for byen. Herefter var de taget afsted for at få et planlagt hvil. Sådan har man gjort så mange gange før.

Sidesporet ligger på en stigning, men det er normalt ikke et problem. Skruebremserne var aktive på syv af vognene og lokomotivet blev efterladt med generatoren kørende, så der kunne genereres lufttryk til de øvrige bremser. Det er vurderet sikkert, og sådan har man gjort så tit.

I løbet af natten sker der så en fejl i lokomotivet der gør, at der bryder brand i en eller anden komponent. Det bliver opdaget og brandvæsenet rykker ud og slukker branden. Brandmændene følger den protokol de har lært, og slukker lokomotivet for at forhindre at problemet udvikler sig. Uden strøm til lokomotivet begynder lufttrykket at dale, hvilket gør at toget i løbet af natten ikke længere kan holde stille. I løbet af natten lister toget af med kurs mod byen. Det opnår en fart på ca. 100 km/t inden det rammer den skarpe kurve i centrum af byen.

Hvis man kigger på Google maps, kan man stadig se de tomme veje og store områder midt i byen. Her lå engang en forretningsgade, en biograf og flere lejligheder.

Det blev vurderet at eksplosionen var farlig i op til 1 km radius og 30 bygninger i centrum blev jævnet med jorden. Af de resterende 39 bygninger fik 3 lov til at blive stående. Resten blev revet ned pga. forurening fra den petroleum der befandt sig i tankvognene.

https://www.google.com/maps/place/Lac-M ... 4d-70.8881

Sidesporet 11 km uden for byen:
https://www.google.com/maps/place/Nante ... 71.0214235